زخم سينه در شيردهی را چگونه درمان کنیم؟!

چرا ترک و زخم نوک سینه در شیردهی ایجاد می شود؟ چگونه آن را درمان کنیم؟

ترک نوک سینه (با خونریزی یا یدون خونریزی) و زخم نوک سینه از مشکلاتی است که بسیاری از زنان شیرده ممکن است با آن مواجه شوند.

این زنان در موقع شیردهی در نوک سینه احساس ناراحتی می کنند. این احساس ناراحتی در چند ثانية اول شیردهی و سپس برطرف شدن آن طبیعی است و در نتیجه تحریک بافت پستان، تحت تأثیر هورمون اکسی توسین در زمان جهش شیر پیش می آید.

زخم واقعی نوک سینه همراه با حساس شدن و قرمزی هاله اطراف نوک پستان است و بهتر است از آن پیشگیری شود.

زخم سينه در شيردهي

برای پیشگیری و درمان زخم توک سینه موارد زیر می باید رعایت شود:

– شیر به موقع داده شود نه در زمانی که شیر خوار فوق العاده گرسنه شده است، چه گرسنگی زیاد سبب مکیدن شدیدتر و در نتیجه بدتر شدن زخم نوک پستان می گردد.

– در موقع شیردهی، نه تنها پستان، بلکه مقداری از هاله اطراف نوک پستان نیز باید در دهان کودک قرار گیرد، در ضمن باید سعی شود تا در هر وعده شیردهی، فشار کمتری بر محل زخم وارد شود، بدین ترتیب که وضعیت شیردهی به شیرخوار را باید تغییر داد طوری که مادر احساس فشار کمتری در موقع شیردهی نماید.

– در شیردهی نیز می باید از پستانی شروع شود که کمتر زخم است و سپس از پستان حساس شیر داده شود. در صورت حساس بودن نوک پستان، ۷ تا ۱۰ دقیقه شیر خوردن از هر پستان کافی است.

– با تخلیه پستان از شیر، شیر خوار را باید از پستان برداشت، چون مکیدن پستان خالی تخریب بافت را بیشتر می کند.

– پس از اتمام شیردهی باید نوک پستان را با شیر مادر آغشته کرد و به مدت ۱۰ دقیقه در معرض هوا قرار داد تا کاملا خشک شود.

– استفاده از صابون، الكل و موادی که با مواد نفتی ساخته شده اند سبب تحریک بیشتر نوک پستان می گردد.

با ورم دردناک پستان چه کنیم؟!

گاهی، به خصوص در هفته های اول پس از تولد، شیر پستان بیشتر از حد احتیاج نوزاد است و کودک نمی تواند تمامی آن را خالی کند. در این صورت، پستان متورم و دردناک می گردد، به طوری که هنگام مک زدن نیز درد می گیرد.

راه پیشگیری و درمان این ناراحتی خالی کردن منظم پستان ها بعد از تغذیه نوزاد و در فاصله دو وعده شیردادن است.

قراردادن کمپرس آب سرد بر روی پستان ها، به تخفیف درد مادر و نورم پستان کمک می کند.

هر گاه پستان از پرشدن شیر درد بگیرد می توان با دست های تمیز به ملایمت آن را فشار داد و مقداری از شیر آن را خارج کرده، در فنجان تمیزی نگهداری نمود.

این شیر را می توان با قاشق چای خوری تمیز و پا قطره چکان به کودک خوراند، در هر حال فراموش نشود که اگر پستان پر و خالی شود به زودی ترشح شیر کم خواهد شد ضمنا پستان خالی شده باید کاملا نرم و بدون برآمدگی باشد.

اشتراک‌گذاری
3 نظر
  1. یک راه اینکه روی زخم سینه شیر بمالید:

    دقت کنید موقع شیردهی تمام هاله قهوه‌ای‌رنگ سینه در دهان نوزاد باشد. این امر علاوه بر افزایش مقدار شیر شما از ترک و زخم سینه‌تان هم جلوگیری می‌کند. اگر سینه شما زخم است بعد از شیردهی مقداری از شیر را روی آن بمالید یا طبق نظر پزشک از پمادهای مخصوصی که نیاز به شست‌وشو ندارد استفاده کنید.

  2. ‍? پیشگیری از ایجاد زخم در نوک سینه؛

    ? در هنگام شیردهی تمام قسمت نوک سینه و هاله پستان را در دهان نوزاد قرار دهید.
    ? حتما از هردو سینه به نوزاد شیر دهید، تعداد دفعات شیردهی را نیز افزایش دهید.
    ? از شست‎وشوی سینه با مواد شوینده مثل صابون خودداری کنید، چون این مواد چربی پوست را از بین برده و موجب زخم سینه می‎شوند.
    ? از سینه‎بند مخصوص شیردهی استفاده کنید.

  3. بسیاری از خانم‎ها در هفته اول يا دوم شيردهي، ترك نوك پستان را تجربه می‎کنند. درد آزاردهنده زخم از سویی و شیر نخورن نوزاد از سوی دیگر ناراحتی مادر را دو چندان می‎کند. به زخم‎هایی که در نوک پستان در اثر وضعیت نامناسب مکیدن پستان توسط شیرخوار به وجود می‎آید شقاق سینه می‎گویند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *