طرز تهیه شیر خشک

جدول میزان شیر خشک نوزاد | طرز تهیه شیر خشک نوزاد

طرز تهیه شیر خشک برای نوزادان چگونه است و چه مقدار شیرخشک به نوزادم بدهم؟

اساس تولید شیر خشک، استفاده از شیر گاو و کم کردن بعضی ترکیبات و اضافه کردن بعضی ترکیبات دیگر به آن است به طوری که در حد امکان آن را به ترکیب شیر مادر نزدیک کنند. سپس آب شیر را تبخیر کرده، آن را به صورت پودر در می آورند و به این روش شیر خشک تولید می شود.

طرز تهیه شیر خشک برای نوزادان

۱- ابتدا باید دست ها به خوبی با آب و صابون شسته شوند.

۲- شیشه و سر پستانک به مدت ۵ دقیقه در آب جوشانده شوند.

۳- آب جوشیده سرد شده در داخل شیشه ریخته شود. معمولا بدنه های شیشه شیر برحسب سانتی متر مكعب (سی سی) درجه بندی شده است و بر حسب نیاز طفل که در جدول زیر آورده شده است باید در شیشه آب جوشیده سرد شده ریخته شود (باید توجه داشت که برای تهیه شیر خشک همیشه از آب جوشیده استفاده شود).

۴- به ازای هر اونس یا ۳۰ سی سی آب جوشیده یک پیمانه شیر خشک در شیشه ریخته می شود این پیمانه ها معمولا در قوطی های شیر خشک موجود است و برای تهیه شیر حتما باید از همان پیمانه استفاده شود. سپس باید شیشه شیر را تکان داد تا حل شود.

۵- با چکاندن چند قطره شیر در قسمت پایین پشت مچ دست می توان حرارت شیر آماده شده را امتحان کرد چون این قسمت از حساسیت نسبتا خوبی برخوردار است.

جدول میزان شیر خشک نوزاد

جدول میزان شیر خشک نوزاد

طرز تهیه شیر خشک آپتامیل

  1. ابتدا دست های خود را به خوبی بشورید .
  2. ظرف شیرخشک را استریل کنید.
  3. به میزان مورد نیاز ( معمولا ۱ لیتر) آب را بجوشانید و سپس به مدت نیم ساعت به آن اجازه دهید تا سرد شود.
  4. به ازای هر ۱۵۰ میلی لیتر آب، ۵ قاشق شیرخشک آپتامیل اضافه کنید.
  5. شیشه شیر را به خوبی تکان دهید.( ۱۰ ثانیه کافیست)
  6. چند قطره شیر خشک درست شده را بر روی مچ دست خود بچکانید تا متعادل بودن دمای ان اطمینان حاصل کنید.
  7. نوزاد را در حالت مناسب قرار دهید و به او شیر بدهید.

طرز تهیه شیر خشک نان ۱

طرز تهیه شیر خشک نان ۱ نیز همانند مراحل ذکر شده در بالا می باشد. لذا از توضیح مجدد آن خودداری می کنیم.

چند نکته مهم درباره نحوه تغذیه نوزادان شیر خشکی

اصول کلی تغذیه با شیر خشک، مشابه تغذیه با شیر مادر می باشد. نوزاد باید گرسنه، بیدار، گرم و خشک باشد. مادر باید در وضع راحتی قرار داشته باشد و طفل را در بغل بگیرد. بطری شیر را همیشه باید در دست نگه داشت و هرگز نباید از وسیله ای برای نگهداری آن استفاده کرد یا طفل را با بطری تنها گذاشت چون خطر خفگی طفل را در پی خواهد داشت.

– هر بار باید به اندازه لازم برای کودک شیر خشک تهیه نمود و باقیمانده شیر شیشه را دور ریخت.

– پس از هر بار شیردهی، باید شیشه و پستانک را با برس و آب گرم شست و سپس داخل شیشه را با آب جوشیده چندین بار شست و شو داد.

– اندازه سوراخ پستانک نباید زیاد گشاد باشید چون ممکن است سبب خفگی کودک شود و همچنین نباید زیاد تنگ باشد چون شیرخوار با مکیدن زیاد خسته می شود و به اندازه کافی شیر نمی خورد و در نتیجه دچار سوء تغذیه می شود. اگر شیشه شیر وارونه نگه داشته شود، در هر ثانیه باید یک قطره شیر بچکد. البته این کار ادامه نمی یابد و پس از چکیدن چند قطره، چکیدن شیر متوقف می شود.

در موقع شیردادن، شیشه طوری در دهان کودک قرار گیرد که حباب هوا وارد دهان کودک نشود. ضمن پس از هر مرتبه شیردادن، نوزاد باید در وضعیت مناسب برای آروغ زدن قرار گیرد.

در موقع شیردادن، نوزاد را در وضعیت آرام و فاقد سر و صداهای مختلف که توجه او را جلب کند قرار داد و همان گونه که گفته شد حتما باید شیرخوار در این لحظات آغوش پر محبت مادر را احساس کند.

اشتراک‌گذاری
4 نظر
  1. ?نکاتی در رابطه با شیرخشک

    ?شیرخشک، به دلیل چربی زیادی که دارد، رشد سریع و چاقی کودک را در پی دارد.
    البته بهتر است بدانید این ماده میتواند باعث بروز ناراحتی ‌های قلبی و عروقی در سنین بزرگسالی شود❗️

    ?شیر خشکی به کودک می سازد که باعث یبوست، اسهال، ضایعات پوستی در سطح بدن یا خون در مدفوع نشود بنابراین حتما نوع شیر خشک را تغییر دهید و نیازی نیست که حتما هایپوآلرژیک باشد.

    ?هنگامی که شیر خشک برای نوزاد تهیه می کنید، سعی کنید مقدار مناسب آب به شیر خشک بیفزایید. شیر خشک غلیظ تهیه نکنید. شیر خشک غلیظ باعث سخت شدن هضم و باعث یبوست کودک می شود.

  2. یکی از دلایل گریه های نوزاد/سوهاضمه::
    ⬅اگر یک تا دو ساعت بعد از خوردن شیر، فرزند تان شروع به گریه کرد، ممکن است هضم شیر برایش سخت باشد. ⬅در صورتی که از شیر خودتان تغذیه می کند بهتر است در رژیم غذایی خود تغییراتی بدهید، به عنوان مثال مقدار کمی شیر بخورید و از خوردن کافئین بپرهیزید. ⬅اگر شیر خشک می دهید با پزشک فرزند تان مشورت کنید تا در صورت لزوم شیر را عوض کند?.

  3. ‍ ‍ طرزتهیه فرنی با شیر مادر

    ♨شروع غذای کمکی با فرنی آرد برنج می باشد که بهتر است با شیر مادر یا شیر خشک (در صورت تغذیه نوازاد با شیر خشک) تهیه شود.

    طرز تهیه فرنی?

    مواد لازم :
    شیر مادر نصف پیمانه، آرد برنج ۱ قاشق مرباخوری ، شکر نصف قاشق مرباخوری(البته به جای شکر می توان از مقدار کوچکی نبات که رنگ نداشته باشد استفاده کرد)

    طرز تهیه:
    ابتدا شیر مادر را با آرد برنج خوب مخلوط کرده و روی حرارت ملایم قرار می دهیم و خوب هم می زنیم تا قوام بیاید بعد شکر یا نبات را اضافه می کنیم و حرارت را خاموش می کنیم.

    ?اگر بخواهیم از شیر خشک به جای شیر مادر استفاده کنیم در ابتدا آرد برنج را با آب مخلوط کرده و می گذاریم قوام بیاید بعد شکر یا نبات را اضافه کرده و از روی حرارت برمی داریم و بعد شیر خشک را به آن اضافه می کنیم.

    ❌شیر خشک را نباید حرارت بدهید

  4. ?اگر شیر نداشتید، قطره شیر افزا بخورید.

    ?مقدار شیر شما بستگی به تقاضای کودک‌تان دارد پس تا می‌توانید با افزایش دفعات شیردهی به افزایش آن کمک کنید. ?با این حال اگر با رعایت تمامی این نکات باز دچار کمبود شیر بودید، می‌توانید با دستور پزشک از قرص‌ها یا قطره‌های شیرافزا و پودر‌های خاص برای افزایش شیرتان استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *