وقتی شروع به تغذیه فرزندتان با غذای جامد می کنید، باید بدانید که برخی از مواد غذایی برای کودکان زیر یکسال حساسیت ایجاد می کنند و ممکن است انتخاب مناسبی نباشند.

مواد غذایی حساسیت زا برای کودکان زیر یکسال | راه های درمان حساسیت غذایی نوزادان

وقتی شروع به تغذیه فرزندتان با غذای جامد می کنید، باید بدانید که برخی از مواد غذایی برای کودکان زیر یکسال حساسیت ایجاد می کنند و ممکن است انتخاب مناسبی نباشند. این مسئله وقتی جدی می شود که شما سابقه خانوادگی بروز حساسیت هایی مثل آسم و اگزما را داشته باشید یا اگر کودک شما نسبت به شیر واکنش منفی نشان دهد.

برخی از غذاها بیشتر از بقیه حساسیت ایجاد می کنند. رایج ترین غذاهایی که باعث حساسیت کودکان می شوند عبارتند از:

  • شیر گاو
  • تخم مرغ
  • ماهی
  • صدف
  • آجیل و بادام زمینی
  • غذاهای حاوی گلوتن مانند گندم، جو و چاودار
  • سویا
  • انواع توت، خربزه، کیوی، آلبالو و گیلاس
  • عسل غیر پاستوریزه

از بین این غذاها شیر، تخم مرغ، بادام زمینی بیشتر باعث بروز حساسیت می شوند.

این غذاها را می تواند از حدود ۶ ماهگی به عنوان بخشی از رژیم غذایی کودک شروع کرد. بعد از اینکه آنها را به کودک دادید و فرزند شما آنها را تحمل کرد، این مواد غذایی باید به عنوان بخشی از رژیم غذایی معمول کودک شما باشد تا خطر حساسیت را به حداقل برساند.

مطالعات نشان داده اند که تاخیر در دادن تخم مرغ و آجیل در کودکان سن شش ماهه تا یکسال ممکن است احتمال ابتلا به حساسیت به این غذاها را افزایش دهد.

نوزادانی که به شیر حساسیت دارند نسبت به پروتئین های موجود در شیر گاو آلرژی زیادی نشان می دهند. شیر گاو بخش اصلی شیر خشک نوزادان را تشکیل می دهد و حدود ۲ تا ۳ درصد از شیرخواران به شیر حساسیت دارند. خوشبختانه حساسیت بسیاری از نوزادان به شیر به تدریج برطرف می شود. بعضی از نوزادان به تخم مرغ حساسیت دارند. در این مورد هم حساسیت کودک ممکن است برطرف شود و از ۵ سالگی به بعد قادر به خوردن تخم مرغ باشد.

بروز حساسیت به آجیل به احتمال زیاد فوراً بروز می کند و می تواند بسیار خطرناک باشد. درباره سن مجاز برای دادن آجیل به کودکان نظرات متفاوتی وجود دارد. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد هر چه زودتر دادن آجیل به کودکان می تواند در جلوگیری از ایجاد حساسیت در آنها کمک کند، اما بهتر است با پزشک درباره زمان مناسب خوراندن غذاهای جامد مختلف مشورت کنید تا خطر بروز حساسیت را به حداقل برسانید.

از چه سنی غذاهای حساسیت زا را به کودک بدهیم؟

شیر

شیر گاو را تا بخاطر حساسیت زایی نباید تا یک سالگی به کودک بدهید. تا قبل از آن باید کودک از شیر مادر یا شیر خشک تغذیه شود.

تخم مرغ

تا پیش از این به والدین گفته می­شد تا ۲ سالگی صبر کنند و بعد از آن به کودک تخم مرغ بدهند. با این وجود، مطالعات جدید هیچ دلیلی برای این کار پیدا نکرده است. اگر نگران حساسیت فرزندتان هستید، ابتدا با زرده تخم مرغ شروع کنید و در صورت نبود مشکل سفیده تخم را به کودک بدهید.

ماهی و صدف

قطعاً نباید جزو اولین غذاهایی باشند که به کودک خود می دهید، اما اگر به طور کامل پخته شوند می تواند به کودک داده شود.

آجیل

برای دادن آجیل به کودک باید مراقب حساسیت و احتمال خفگی باشید.

گندم

دلیلی برای تاخیر در دادن غذاهای حاوی گندم به کودک وجود ندارد. اما اگر سابقه خانوادگی حساسیت به گندم را دارید، بعد از شش ماهگی کودک را با آنها تغذیه کنید.

سویا

کودکانی به شیر گاو حساسیت دارند، اغلب به سویا هم حساسیت دارند.

در بیشتر موارد نیازی به نگرانی بیش از حد در مورد این آلرژی ها وجود ندارد، مگر اینکه سابقه خانوادگی وجود داشته باشد. با این حال، بهتر است تغذیه کودک با مواد غذایی جامد را در کودکانی که حساسیت کمی دارند را از سن ۴ تا ۶ ماهگی شروع کنید. برنج یک ماده غذایی متداول است که می توانید از آن شروع کنید. سبزیجاتی مثل هویج و سیب زمینی هم گزینه های خوبی هستند.

راه های درمان حساسیت غذایی نوزادان

چگونه باید دادن غذاهای حساسیت زا به کودک را شروع کنیم؟

بهترین راه برای اینکه مشخص کنید کودک شما به غذایی خاصی حساسیت دارد این است که بین ۴ تا ۶ ماهگی و حتماً قبل از ۱۲ ماهگی وقتی شروع به مزه کردن خوراکی ها کرد، غذاهای جامد مثل میوه ها و سبزیجات را به او بدهید.

همیشه بعد از اینکه غذای جدیدی به کودک می دهید تا چند ساعت او را تحت نظر داشته باشید. اگر به نظر می رسد که وضعیت او طبیعی است پس مشکلی در ادامه تغذیه کودک با آن ماده غذایی نیست. در صورتیکه علائم آلرژی را مشاهده کردید، باید فوراً به پزشک اطفال مراجعه کنید. در موارد بروز حساسیت شدید غذایی یا آنافیلاکسی، باید به اورژانس مراجعه کنید، زیرا می تواند خطر جدی به دنبال داشته باشد. مشکلات تنفسی و از حال رفتن علائم حساسیت شدید هستند.

حساسیت غذایی در کودکان چگونه بروز می کند؟

حساسیت به مواد غذایی می تواند در هر شخصی به شکل متفاوتی بروز کند. گاهی اوقات یک نفر می تواند واکنش های مختلفی به یک ماده غذایی نشان دهد. بنابراین شناسایی سریع و درمان حساسیت های غذایی بسیار مهم است.

حساسیت در کودکان می تواند به شکل:

  • بسیار خفیف باشد و مانند کهیر فقط یک قسمت از بدن را درگیر کند
  • شدید باشد و بیشتر از یک قسمت بدن را درگیر کند
  • در طی چند دقیقه یا حداکثر ۲ ساعت بعد از مصرف غذا اتفاق بیفتد

حساسیت غذایی می تواند روی هر یک از این بخش های از بدن تاثیر بگذارد:

۱- پوست: برجستگی های قرمز خارش دار (کهیر)، اگزما، قرمزی و تورم صورت یا اندام ها، خارش و تورم لب، زبان و دهان (حساسیت پوستی شایع ترین نوع است)

۲- دستگاه گوارش: درد شکم، تهوع، استفراغ یا اسهال

۳- سیستم قلبی و عروقی: سرگیجه یا غش

گاهی اوقات، حساسیت می تواند باعث واکنش شدید به نام آنافیلاکسی شود که به اپی نفرین نیاز دارد، حتی اگر در ابتدا یک واکش حفیف باشد. آنافیلاکسی ممکن است با برخی از علائم خفیف شروع شود اما به سرعت بدتر شود و اگر زود اقدام نشود، می تواند زندگی را تهدید کند.

علائم آنافیلاکسی شامل موارد زیر است:

  • احساس گرفتگی گلو
  • تورم در دهان
  •  مشکل در تنفس
  • گرفتگی صدا
  • هر نوع علائم که دو یا چند عضو بدن را تحت تاثیر قرار دهد (پوست، قلب، ریه ها و غیره)، مانند کهیر و درد شکم.

اگر کودک غذای حساسیت زا خورد باید چه کاری انجام دهیم؟

فرقی ندارد چقدر فرزندتان را کنترل می کنید، کودک زیر یکسال شما همه چیز را در دهان می گذارد و ممانعت از این کار تقریباً غیر ممکن است، به همین دلیل اگر کودک یکی از غذاهایی را در دهان گذاشت که به آن حساسیت دارد، بهترین کار این است که آنتی هیستامین مخصوص کودکان را به او بدهید.

در صورتیکه کودک شما مستعد بروز حساسیت های شدید است، ممکن است پزشک اپی نفرین برای کودک تجویز کند تا در صورت لزوم در منزل تزریق کنید و بتوانید در اسرع وقت و قبل از خطرناک شدن وضعیت فرزندتان را به اورژانس برسانید

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.