مقدار مصرف داروی استامینوفن در نوزادان

مقدار مجاز مصرف قطره استامینوفن در نوزادان و کودکان

برای کمک به کاهش اشتباه و خطاهای دارویی ، میزان استاندارد دارو تایلنول (نام تجاری استامینوفن) در ماه ژوئن ۲۰۱۱ معرفی شده است. استامینوفن دارویی که برای درمان درد و تب استفاده می شود و دارویی است که اگر به مقدار زیاد استفاده شود برای کودکان مشکل ایجاد می کند. در این مقاله به مقدار مصرف مجاز قطره استامینوفن در نوزادان و کودکان میپردازیم.  تایلنول خوراکی نوزادان (سوسپانسیون خوراکی) با غلظت ۱۶۰ میلی گرم بر ۵ میلی لیتر ، درست مانند غلظت سوسپانسیون خوراکی تایلنول کودکان، داده می شود.

مطالب پیشنهادی: چگونه می توان تب را در نوزادان پایین آورد؟

مصرف قطره استامینوفن در نوزادان

۱٫ مقدار مصرف تایلنول برای نوزادان:

سوسپانسیون خوراکی تایلنول مخصوص شیرخواران (۱۶۰ میلی گرم در ۵ میلی لیتر) جایگزین قطره های تیالنول شیرخواران بزرگ تر می شود که با ۸۰ میلی گرم در هر ۰٫۸ میلی لیتر و ۸۰ میلی گرم در هر میلی لیتر موجود هستند.
فواید این قطره های کنسانتره این بود که نوزادان و کودکان نوپای دارو کمتری مصرف می کنند.از لحاظ جنبه منفی،اگر به کودک خود قطره می دادید امکان مصرف بیش از حد دارو به راحتی وجود داشت،اما برای مصرف قطره خوراکی کمتر می توانستید از راهنمای مقدار مصرف استفاده کنید. البته این اشتباه باعث می شود فرزند شما بیش از سه برابر مقدار توصیه شده تایلنول دریافت کند.
متأسفانه ، این غلظت های استامینوفن در سال ۲۰۱۱ در قفسه های فروشگاه بودند و ممکن است هنوز هم در کابینت داروهای شما ذخیره شده باشند. نسخه های قدیمی که ممکن است شامل تایلنول و نسخه های دیگر استامینوفن باشند عبارتند از:

  • قطره های سوسپانسیون خوراکی ضد درد نوزادان CVS
  • سوسپانسیون خوراکی تایلنول نوزادان
  • قطره  تیلنول نوزادان
  • تسکین دهنده درد/تب  نوزاد Little Fevers
  • تسکین دهنده درد کاهش دهنده تب نوزادان PediaCare
  • شربت تسکین دهنده درد کاهش دهنده نوزادان Triaminic
  • تسکین دهنده درد و تب نوزادان Walgreens
  • سوسپانسیون خوراکی استامینوفن
  • قطره خوراکی استامینوفن  Equate  نوزادان
  • شربت استامینوفن نوزادان Equate

برای کمک به کاهش احتمال خطاهای دارویی با استامینوفن ، FDA به والدین توصیه می کند برچسب محتویات دارو را بخوانند تا غلظت استامینوفن را در محصول خود شناسایی کنند. به غیر از نوزادان چند روزه و کودکان نوپا ، برچسب محتویات دارو دوز و دستورالعمل های صحیح استفاده آن برای کودکان را نیز نشان می دهد. اگر هنوز به دوز داروی تایلنول برای نوزادان نیاز دارید ، به موارد زیر مراجعه کنید:
مقدار داروی سوسپانسیون خوراکی تایلنول نوزادان در صورتی که روی  برچسب محتویات  داروی نوشته شده باشد “۱۶۰ میلی گرم در هر ۵ میلی لیتر” یا “۱۶۰ میلی گرم در هر ۵ میلی لیتر” برای دیدن میزان غلظت استامینوفن “قطره” یا “سوسپانسیون” به نام آن محصول فقط اعتماد نکنید. به عنوان مثال ، دشوار است که فقط با نگاه کردن به نام محصول ، از غلظت دارو CVS تسکین دهنده نوزادان مطلع شوید.
تاریخ انقضا روی محصول را بررسی کنید و داروهایی که تاریخ انقضاء آنها گذشته است را دور بریزید. این کار به شما کمک می کند که فقط تایلنول جدید که در حال استفاده آن هستید را در خانه داشته باشید.

مقدار مجاز قطره استامینوفن در نوزادان

۲٫ مقدار مصرف سوسپانسیون خوراکی تایلنول برای نوزادان

از تایلنول یا استامینوفن برای کاهش تب یا ضد درد در كودكان استفاده می شود.
با اینکه این دارو ایمن و موثر است و برای کاهش خطاهای دارویی طراحی شده است ، اما سوسپانسیون خوراکی تایلنول برای نوزادان تازه متولد شده شامل  دوز مصرفی این دارو برای نوزادان وکودکان نوپا زیر دو سال نیست. برای دادن دوز بی خطر دارو به کودک ، باید: میزان دارو را براساس وزن حال حاضر کودک تان استفاده کنید. برای تأیید اینکه روی محصول نوشته شده باشد “۱۶۰ میلی گرم در هر ۵ میلی لیتر” یا “۱۶۰ میلی گرم (در هر ۵ میلی لیتر)” برچسب محتویات دارو را بررسی کنید.

برای مصرف قطره استامینوفن در نوزادان یک دوز که در قسمت زیر آمده را دریافت کنید. از سرنگ خوراکی همراه با داروی خود استفاده کنید و مقدار مصرفی را به کودک خود بدهید. زمان مصرف دوز را بنویسید تا یک دوز دیگر از همان دارو را به سرعت به او ندهید. علاوه بر صحبت با پزشک متخصص اطفال در مورد دلیلی که به کودک خود دارو مسکن یا کاهش تب را می دهید ، حتماً دوز استامینوفن را با پزشک متخصص اطفال تأیید کنید.

مصرف قطره استامینوفن در کودکان

۳٫مقدار مصرف سوسپانسیون خوراکی تایلنول برای نوزادان:

مقدار مصرف سوسپانسیون خوراکی تیلنول نوزادان به وزن و سن کودک شما بستگی دارد و شامل موارد زیر می باشد:

  • برای نوزادان با وزن  ۲۷۰۰ تا ۵ کیلو گرم (۰-۳ ماه) ۱٫۲۵ میلی لیتر
  • برای نوزادان با وزن  ۵-۷ کیلوگرم (۴ تا ۱۱ ماه) ۲٫۵ میلی لیتر
  • برای نوزادان با وزن  ۸ تا ۱۰ کیلو گرم (۱۲ تا ۲۳ ماه) ۳٫۷۵ میلی لیتر
  • برای نوزادان با وزن ۱۰ تا ۱۵ کیلو گرم (۲ تا ۳ سال) ۵ میلی لیتر

داروهای مشابه این دارو از بسیاری از داروخانه های سراسر کشور موجود هستند از جمله این داروها: CVS ، Walgreens ،(Walmart (Equateو Rite Aid و غیره  است ، به علاوه برند های دیگر هم موجود هستند:

  • PediaCare
  • Little Fevers
  • Triaminic

دوزهای تایلنول برای کودکان بزرگتر نیز موجود است.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *