آیا مصرف کافئین در دوران شیردهی بی خطر است؟

آیا مصرف کافئین در دوران شیردهی بی خطر است؟

مصرف تمام مواد غذایی که هوس آنها را می کنید، در دوران شیردهی می تواند مشکل ساز باشد، زیرا هر چه در رژیم غذایی تان قرار دارد، وارد شیر مادر نیز می شود. همه غذاهایی که مصرف می کنید در نهایت به شیر مادر منتقل نمی شود، اما اکثر آنها این گونه است. کافئین یکی از مواد غذایی است که مورد توجه بسیاری از خانم ها قرار دارد. این ماده بخشی از رژیم غذایی روزانه است که به دلیل ایمنی، مصرف آن در دوران شیردهی قابل بحث است.

مطابق با دستورالعمل ها برای داروها و شیر مادر، کافئین در دسته ریسک شیردهی L2 (ایمن تر) قرار می گیرد. این ماده توسط آکادمی اطفال ایالات متحده، به عنوان «داروی مادر که معمولا با شیر مادر سازگار است» طبقه بندی می شود. در حقیقت، کافئین سال ها است که به طور مستقیم برای درمان مشکلات تنفسی در نوزادان نارس مورد استفاده قرار می گیرد، که در مقادیر به نسبت بالاتر از آن است که در شیر مادر یافت می شود! این متن به شما کمک می کند تا در مورد کافئین و شیردهی و اینکه چه میزان می توان مصرف کرد و چه زمانی باید از آن اجتناب کرد، اطلاعات کسب کنید.

آیا کافئین در شیر مادر تاثیرگذار است؟

بله، کافئین وارد شیر مادر می شود! هنگامی که یک فنجان قهوه مصرف می کنید، کافئین به سرعت جذب خون شما می شود و به طور منفعلانه در لایه های اپیتلیال غدد پستانی پخش می شود. اما ممکن است سطوح بسیار کم (کمتر از ۱ درصد آنچه مصرف می شود)، به شیر مادر منتقل شده و از نظر بالینی مقدار کافی کافئین یافت نمی شود. کافئین در مدت ۱۵ دقیقه از مصرف وارد شیر مادر می شود، اگرچه میزان غلظت آن یک ساعت پس از مصرف کافئین به اوج خود می رسد. دکتر اس کا گمبهیر از بیمارستان Paras Bliss در دهلی می گوید که تاثیر آن در شیر مادر برای حداکثر ۱۲۰ دقیقه باقی می ماند.

آیا نوزادان نسبت به مصرف کافئین توسط مادر شیرده حساس هستند؟

برخی از نوزادان، به خصوص نوزادان کوچک تر از ۶ ماه، ممکن است نسبت به مصرف کافئین توسط مادر حساس تر باشند. بیشترین واکنش را می توان در بین نوزادانی مشاهده کرد که مادرانشان به طور کامل در دوران بارداری از مصرف کافئین اجتناب کرده اند.

اگر مادران مقدار زیادی کافئین مصرف کنند، کافئین در بدن کودک شیرخوار جمع می شود و باعث تحریک پذیری، بی خوابی، و یبوست می شود. این تجمع به دلیل عدم توانایی بدن کودک در تجزیه و از بین بردن کافئین است.

نوزادان به دلیل کبد و کلیه های نابالغ، در مقایسه با کودکان بزرگ تر به زمان بیشتری برای سوخت و ساز کافئین نیاز دارند. نوزادان نارس یا زودرس نیز به دلیل عدم توانایی در سوخت و ساز کافئین ممکن است دچار مشکل شوند. نیمه عمر، زمان لازم برای تبدیل شدن (تجزیه شدن) یک ماده در درون بدن انسان است.

اگرچه نوزادان نسبت به کافئین حساسیت نشان می دهند، اما ممکن است با بزرگ شدن نوزاد این حساسیت از بین برود. نوزادان تقریبا در سن سه ماهگی شروع به پردازش بهتر کافئین می کنند و با گذشت زمان هضم آن آسان تر می شود. تا زمانی که کودک ۹ ماهه است، نوزاد توانایی دفع کافئین از بدن را با همان سرعتی که شما قادر به دفع آن هستید، دارد!

چه مقدار کافئین می توانید در هنگام شیردهی مصرف کنید؟

چه مقدار کافئین می توانید در هنگام شیردهی مصرف کنید؟

طبق گفته های دکتر اس کا گمبهیر، یک مادر شیرده باید مصرف شیر خود را به کمتر از ۳۰۰ میلی گرم در روز محدود کند.

مقدار قابل قبول مصرف کافئین، در هنگام شیردهی بر اساس عواملی مانند سلامت کودک، سن و میزان تحمل او متفاوت است. علاوه بر این، کافئین یک ادرارآور است و باعث کم آبی بدن می شود، و مهم است که در هنگام شیردهی بدن خود را پرآب نگه دارید. بنابراین، توصیه می شود تا کافئین را در هنگام شیردهی به میزان بیش از دو یا سه فنجان چای یا قهوه در روز مصرف نکنید (۴). در ایالات متحده، بیش از ۲۰۰ میلی گرم کافئین در روز برای مادران شیرده توصیه نمی شود. روزانه معادل دو لیوان چای یا یک لیوان قهوه تهیه شده با فیلتر یا دو لیوان قهوه فوری می شود.

خدمات سلامت همگانی توصیه می کند که اگر کودک شما نوزاد است، به صورت گاه به گاه و نه به صورت روزانه قهوه مصرف کنید. بر اساس کتاب پاسخ سوالات شیردهی، مصرف کافئین بیش از ۷۵۰ میلی گرم در روز توسط مادران شیرده ممکن است منجر به بروز علائم تحریک کافئین در کودکان به شرح زیر شود:

  • بیدار ماندن
  • بهانه گیری
  • فعال بودن
  • هوشیاری
  • باز شدن چشم ها
  • ساعت خواب کمتر
  • کولیک

روش های کاهش تحریک کافئین در شیردهی

اگر متوجه علائم تحریک کافئین در کودک شده اید، به مدت ۲ تا ۳ هفته از مصرف کافئین اجتناب کرده و تفاوت آن را مشاهده کنید. اگر کودک علائم تحریک پذیری از خود نشان می دهد، مجددا برای بررسی کافئین مصرف کنید.

چندین روش برای کاهش تحریک کافئین به شرح زیر است:

  • کاهش مصرف کافئین در حین شیردهی
  • کافئین را در فواصل زمانی چندین ساعته در روز مصرف کنید
  • شیردهی یا دوشیدن شیر سینه یک ساعت قبل یا بعد از مصرف کافئین
  • نظارت بر واکنش های نوزاد در هنگام مصرف کافئین یا ترک مصرف کافئین
  • مصرف چند لیوان آب بعد از مصرف کافئین جهت کم اثر کردن تاثیرات کافئین

اگر ترک کافئین را به عنوان راهی برای تسکین بهانه گیری کودک انتخاب کرده اید، به تدریج این کار را انجام دهید. ترک ناگهانی ممکن است باعث سردرد، اضطراب، خستگی و افسردگی شما شود.

آیا کافئین میزان شیر مادر را کاهش می دهد؟

آیا کافئین میزان شیر مادر را کاهش می دهد؟

هیچ تحقیق یا شواهی از این باور غلط حمایت نمی کنند که مصرف کافئین باعث کاهش شیر در مادران می شود. در حقیقت، مطالعه ای نشان داد که مصرف کافئین نه تنها میزان شیر مادر را تغییر نمی دهد، بلکه باعث تحریک تولید شیر مادر می شود. حتی اگر کاهش میزان شیر مادر در چندین مورد مشاهده شده باشد، علت آن به جای کافئین، می تواند به دلیل کاهش شیر خوردن کودک به دلیل بهانه گیری باشد.

با این وجود، مطالعات کمی نشان داده اند که مصرف زیاد کافئین می تواند میزان آهن موجود در شیر را کاهش دهد، که ممکن است منجر به کمبود خفیف آهن یا کم خونی در برخی از نوزادان شیرخوار شود.

مادران شیرده چه زمانی باید به طور کامل از مصرف کافئین اجتناب کنند؟

اگر یک مادر مبتلا به سندروم رینود هستید که یک اختلال گردش خون است، از مصرف کافئین اجتناب کنید. این بیماری به دلیل انقباض رگ های خونی است که منجر به جریان خون کمتری می شود. حتی بر روی نوک سینه ها تاثیر گذاشته و انقباض با مصرف کافئین سخت تر شده و در نهایت باعث شیردهی دردناک می شود.

در خصوص واسواسپازم نوک پستان، مصرف کافئین ممکن است در رفلکس خارج شدن شیر مادر (رفلکس خارج شدن شیر از سینه) تاثیرگذار باشد.

منابع مختلف کافئین چیست؟

کافئین را می توانید در ترکیبات زیر بیابید:

  • قهوه
  • نوشیدنی های غیر الکلی
  • چای
  • نوشیدنی های ورزشی و انرژی زا
  • شکلات
  • تعداد کمی از داروهای تجویزی
  • داروهای فاقد نسخه برای سرما خوردگی، سردرد، و درمان های آلرژی
  • قهوه
  • بستنی
  • محصوات گیاهی حاوی دانه کولا یا مغز قهوه سودانی، گورانا یا paullinea cupana، چای ماته یا چای سبز

یک مادر شیرده می تواند از مصرف نوشیدنی ها و غذاهای کافئین دار تا زمانی که به میزان محدود مصرف کند، بدون نگرانی لذت ببرد. در صورت بروز ناراحتی در کودک، بهتر است که به دنبال توصیه پزشک باشید و برنامه مصرف کافئین خود را ترک کنید.

روش های کاهش تحریک کافئین در شیردهی

سوالات متداول

سوال: به جای نوشیدنی های کافئین دار، می توان چه چیزی نوشید؟

جواب: یک گزینه عالی استفاده از محصولات فاقد کافئین مانند قهوه فاقد کافئین، چای سبز فاقد کافئین و چای های گیاهی است. همچنین می توانید آب را با یک تکه لیمو یا لیمو ترش، شیر بی چربی یا شیر با میزان متوسط چربی طعم دار کرده و هیچ شکری در آن وجود نداشته باشد. به جای کاکائو یا شکلات داغ سرشار از کافئین، به دنبال یک نوشیدنی مالت داغ باشید.

سوال: چند فنجان کافئین برای مصرف به طور روزانه مناسب است؟

جواب: آکادمی اطفال آمریکا، روزانه بیش از سه فنجان را توصیه نمی کند، در حالیکه La Leche League مصرف پنج فنجان قهوه را در حین شیردهی در هر روز بی خطر در نظر می گیرد.

سوال: چگونه می توان کافئین دریافتی از طریق چای یا قهوه را محدود کرد؟

جواب: نوشیدنی های اسپرسو مانند قهوه لاته یا قهوی فوری را انتخاب کنید که کافئین کمتری نسبت به قهوه دم کرده معمولی دارند. یک چای را که برای مدت کمتری دم کشیده است یا چای کیسه ای خیس کرده در آب جوش برای مدت زمان کمتر را انتخاب کنید.

سوال: آیا نوشیدنی های انرژی زا حاوی کافئین، در دوران شیردهی بی خطرتر هستند؟

جواب: توصیه می شود که مصرف نوشیدنی های انرژی زا را به طور کامل قطع کنید، زیرا حاوی میزان زیادی کافئین هستند.

سوال: آیا عصاره دانه های قهوه برای مادران شیرده بی خطر است؟

جواب: عصاره قهوه سبز یک محصول گیاهی، هومئوپاتی است که در کاهش فشار خون و وزن بدن مفید است. حتی اگر هیچ مطالعه ای در مورد ایمنی محصول برای یک مادر شیرده صحبت نکند، توجه به نکات کلیدی قبل از مصرف حائز اهمیت است.

عصاره قهوه سبز حاوی کافئین در دوزهای ۴۳ میلی گرم، ۹۳ میلی گرم، یا ۱۸۵ میلی گرم است. هر چه دوز مصرفی بیشتر باشد، کافئین موجود بیشتر است. اگر کودک نسبت به مصرف آن واکنش نشان می دهد، از محصولی با دوز کمتر استفاده کرده و یا از مصرف کافئین اجتناب کنید.

مادران در اینجا تجربیات خود را در مورد مصرف کافئین در دوران شیردهی به اشتراک می گذارند. آیا به مصرف آن اعتیاد داشته و یا نداشته اید.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.