مدت زمان جوش خوردن بخیه سزارین چند هفته است؟!

مدت زمان جوش خوردن بخیه سزارین حدود ۲ هفته است…

مدت زمان جوش خوردن بخیه سزارین

جوش خوردن بخیه سزارین چه مدت زمان می برد؟

پس از دو هفته، زخم سزارین باید جوش بخورد. شش هفته تا سه ماه طول می کشد تا به طور کامل بهبود یابید. اگرچه زخم زایمان سزارین با گذشت زمان به صورت خود به خودی برطرف می شود، چند ترفند ساده می تواند به بهبود ظاهر آن کمک کند:

۱- ورق سیلیکون
می توانید این ورق های کوچک را بدون نسخه پزشک خریداری کنید؛ این ورق ها برای ۱۲ هفته کافی می باشند. دقیقا مشخص نیست چطور ورقه های سیلیکونی به بهبود زخم کمک می کنند، اما بعضی از تحقیقات نشان داده اند که این ورق ها باعث نرم شدن و مسطح شدن سطح زخمها می شوند؛ به خصوص اگر تمایل به ایجاد کلوئید یا زخم های هیپرتروفی داشته باشید. می توانید از ورق سیلیکون سه یا چهار هفته بعد از زایمان سزارین استفاده کنید (از پزشک خود بپرسید)؛ ممکن است نتایج را در عرض یک ماه ببینید.

۲- ژل و کرم سیلیکون
ژل و کرم سیلیکون هدف مشابه با ورق های سیلیکونی دارد. مجددا، قبل از تلاش برای درمان زخم، با پزشک خود مشورت کنید.

۳- محدود کردن زمان قرار گرفتن در معرض آفتاب
نور خورشید می تواند باعث جلب توجه بیشتر زخم شود و آن را تیره تر و یا روشن تر از پوست اطراف می کند، بنابراین سعی کنید زخم را از نور مستقیم خورشید برای یک سال دور نگه دارید و بعد از آن از کرم های ضد آفتاب استفاده کنید.

 درمان جای بخیه سزارین
شاید زخم شما آن طور که انتظار دارید بهبود پیدا نکند، یا شاید می خواهید کامل از بین برود. به گفته انجمن آمریکایی جراحان پلاستیک، هیچ راهی برای پاک کردن کامل اثر زخم وجود ندارد، اما چند گزینه وجود دارد که می تواند ظاهر آن را بهبود بخشد.

روشهای غیر جراحی

۱- لیزر درمانی
برخی از لیزرها می توانند تغییر رنگ را برطرف کنند، در حالی که دیگر لیزرها می توانند بافت را نرم کنند. می توانید پس از کشیدن بخیه از لیزر درمانی استفاده کنید. البته هر چه زودتر این کار را انجام دهید نتیجه بهتری مشاهده می کنید. با متخصص زنان و زایمان صحبت کنید یا با یک متخصص پوست یا جراح پلاستیک مشورت کنید. احتمالا برای بهبودی کامل نیاز به یک تا چهار جلسه لیزر درمانی دارید. لیزر درمانی تحت پوشش بیمه نیست.

۲- تزریق استروئید
برای زخم های تهاجمی بیشتر (آنهایی که کلوئید را تشکیل می دهند یا تبدیل به هیپرتروفی می شوند)، تزریق طولانی مدت استروئید می تواند التهاب را کاهش دهد و به زخم کمک کند تا سطحی صاف داشته باشد و کمتر جلب توجه کند. پزشک می تواند استروئید را در هنگام زایمان سزارین تزریق کند تا از هیپرتروفی یا کلوئید جلوگیری کند. اگر سزارین داشته اید، می توانید اولین تزریق را در اسرع وقت در زمان بهبود زخم انجام دهید. با توجه به شدت زخم، می توانید هر سه تا شش ماه تزریق را انجام دهید. تزریق استروئیدها ممکن است توسط بیمه شما پوشش داده شود، اما ابتدا باید مورد تایید قرار گیرد.

از آنجا که ظاهر زخم ممکن است بهبود یابد، پزشکان معمولا قبل از شش تا ۱۲ ماه بعد از سزارین هیچ کاری انجام نمی دهند. اگر هنوز به گزینه های جراحی علاقمند هستید، با پزشک خود مشورت کنید که آیا یکی از گزینه های زیر می تواند برای شما مفید باشد یا خیر:

بازنگری مجدد بخیه
با استفاده از این عمل، جراح پوست اطراف زخم را به طور کامل بر می دارد و سپس با دقت، زخم جدید را بخیه می زند – در این صورت یک زخم نازک تر با جلب توجه کمتر باقی می ماند. اگر زخم کلوئید یا هیپرتروفی ایجاد شده باشد یا اثر زخم را دوست ندارید و چیزی با جلب توجه کمتر می خواهید، یا اثر زخم گسترده و ضخیم شده است، بازنگری زخم به شما کمک می کند.

جراحی شکم
اگر در ناحیه شکم پوستی شل دارید جراحی آبدومینوپلاستی ارزش امتحان کردن دارد. در طی این عمل، جراح پوست و چربی اضافی را قطع می کند و برش را به هم بخیه می زند. در صورتی که زخم زایمان کوچک باشد این گزینه انتخاب خوبی نیست زیرا زخم این جراحی بزرگتر است. اما اگر زخم شما واقعا شما را اذیت می کند (بزرگ است، تغییر رنگ داده است یا بالا آمده است)، این عمل جراحی برای شما مناسب است.

آیا خارش محل برش طبیعی است؟
خارش بسیار شایع است، زیرا اعصاب در منطقه دچار اختلال شده است. از خاراندن اجتناب کنید. برای آرام کردن خارش پوست، می توانید مقدار کمی کرم ضد سوزش OTC به پوست اطراف زخم اعمال کنید. یا یک یخ بسته را در حدود پنج تا ۱۰ دقیقه در حوله قرار داده و روی منطقه زخم بگذارید.

آیا بوی محل برش طبیعی است؟
تا زمانی که محل را تمیز نگه دارید، منطقه برش نباید بوی بدی بدهد – بنابراین اگر بوی بد می دهد، به پزشک خود مراجعه کنید و ببینید زخم دچار عفونت نشده باشد.

آیا بی حس شدن زخم طبیعی است؟
بله بسیاری از زنان در منطقه زخم بیحسی یا سوزن را تجربه می کنند که معمولا با گذشت زمان از بین می رود. اگر نگران هستید، به پزشک در خصوص بی حسی بگویید. 

منبع خبر : برگرفته از ooma

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *