ویار پیتزا در بارداری دارم؛ چکار کنم؟!

بهترین جایگزین برای ویار پیتزا در بارداری مرغ کبابی با سالاد سبزیجات، سینه بوقلمون با کاهو و گوجه فرنگی، دو تکه پیتزای سبزیجات با یک سالاد سبز به عنوان غذای جانبی، پاستای غلات کامل و ماست میوه ای می باشد…

خوردن پیتزا در بارداری چه عوارضی داره؟ ویار پیتزا دارم…

بهترین جایگزین برای ویار پیتزا در بارداری مرغ کبابی با سالاد سبزیجات، سینه بوقلمون با کاهو و گوجه فرنگی، دو تکه پیتزای سبزیجات با یک سالاد سبز به عنوان غذای جانبی، پاستای غلات کامل و ماست میوه ای می باشد. با وجود مضرات پیتزا مصرف گاه به گاه تکه ای از آن بعد از دریافت غذاهای مغذی اشکالی ایجاد نمی کند.

ویار پیتزا در بارداری

بطور کلی مصرف سوسیس، کالباس و انواع ژامبون ها برای همه افراد توصیه نمیشود. این مواد غذایی دارای سطح بالایی از نیترات هستند که برای سلامت بدن مضر است، میزان نمک در این مواد غذایی از حالت عادی دریافت روزانه بالاتر است که برای خانم های بارداری قطعا دردسر ساز است. همچنین در اغلب غذاهای فست فودی از مقادیر زیاد پنیر استفاده میشود که کالری زیادی دارد و باعث وزن گیری نامناسب مادر در دوران بارداری میشود. اگر هوس کردید که فست فود مصرف کنید ، سعی کنید در منزل تهیه کنید و از گوشت و مرغ ماهی استفاده کنید.

۸ تا از مضرات غذاهای فست فودی در بارداری مثل پیتزا:

در اینجا روش های تاثیر فست فود بر سلامتی شما و جنین ذکر شده است:

۱٫ فرزند شما به غذاهای چرب علاقه مند می شود:
یک مطالعه منتشر شده در ژورنال غدد درون ریز توضیح می دهد چگونه رژیم غذایی مادر می تواند بر اولویت غذایی کودک تاثیر بگذارد. این مطالعه که بر روی موشهای باردار صورت گرفت، نشان داد که موشهایی که غذای پرچرب در دوران بارداری مصرف می کردند، فرزندان چاق تر داشتند که تمایل بیشتری به غذاهای چرب داشتند. مدار مغزی آنها به شکلی تغییر کرده است که در طول بزرگسالی ضعف غذاهای چرب دارند. با این حال، یک رژیم متعادل، اشتیاق کمتر به غذاهای چرب را در فرزندان موش ها نشان داد.

۲٫ افزایش خطر ابتلا به آلرژی:
مقدار زیاد قند در رژیم غذایی می تواند منجر به آلرژی و آسم شود. مطابق یک مطالعه منتشر شده در مجله تنفس اروپا، کودکانی که مادرانشان در طول بارداری قندهای آزاد (قندهای اضافه شده) به شکل سقز، شربت ذرت با مقدار زیاد فروکتوز، آب میوه یا عسل مصرف می کنند، بین سنین ۷ تا ۹ سال در معرض افزایش خطر ابتلا به آلرژی و آسم قرار می گیرند.

۳٫ شانس ناهنجاری های ژنتیکی می تواند بالا باشد:
مطالعه ای که بر روی موش های حامله صورت گرفته است نشان می دهد که مصرف رژیم غذایی با چربی بالا یا قند بالا توسط مادر منجر به نقص سیگنالینگ انسولین محیطی در اختلال عملکرد میتوکندری در فرزندان می شود. و این به سه نسل بعد منتقل می شود.

۴٫ نتایج مصرف اکریل آمید به مقدار زیاد:
غذاهایی مانند سیب زمینی سرخ کرده، نان، چیپس سیب زمینی و غیره دارای مقدار زیادی نشاسته هستند. این غذاها در دمای بالا (بیش از ۱۲۱ درجه سانتی گراد) پخته شده / سرخ شده و نشاسته در این دما به یک ماده شیمیایی به نام آکریل آمید تبدیل می شود. مطالعات نشان داده اند که سطح بالایی از آکریل آمید می تواند به دور سر کوچکتر و وزن کم نوزاد هنگام تولد منجر شود.

۵٫ اضافه وزن:
مصرف بیش از حد فست فود در دوران بارداری منجر به اضافه وزن می شود که می تواند مادر باردار و جنین را در معرض خطر عوارض مختلف از جمله پره اکلامپسی، تولد نوزاد بزرگ، زایمان زودرس، دیابت بارداری، آپنه خواب، افزایش خطر ابتلا به نقص مادرزادی، سقط جنین و تولد نوزاد مرده قرار دهد.

۶٫ آنها هیچ ارزش غذایی ندارند:
فست فودها پر از شکر، نمک، چربی و کلسترول هستند که باید در دوران بارداری از مصرف آنها اجتناب کرد. لازم نیست بگویم که نه نمک به مقدار زیاد و نه شکر برای بدن شما مناسب نیست.

۷٫ ممکن است مشکلات گوارشی داشته باشید:
فست فود معده شما را اذیت می کند. فست فود ممکن است باعث گاز معده، نفخ و سوءهاضمه شود. همچنین فست فود فاقد فیبر می باشد که برای حرکت روده صاف ضروری است.

۸٫ خطر ابتلا به دیابت بارداری:
فست فودها دارای قند و کالری زیادی هستند. مطالعات نشان می دهد که مصرف فست فودها خطر ابتلا به دیابت بارداری را افزایش می دهد. پس تغذیه سالم در بارداری داشته باشید

چگونگی کنترل ویار به پیتزا

اولین نکته این است که سعی کنید به مقدار زیاد فست فود مصرف نکنید. هنگامی که این تصمیم را می گیرید، کنترل ویار بارداری و پیروی از روشهای دیگر آسانتر خواهد شد:

۱٫ قفسه های کابینت را با تنقلات سالم پر کنید. با پر کردن قفسه های آشپزخانه با تنقلات طبیعی و سالم از مصرف فست فود اجتناب کنید. غذاهای پخته شده از غذاهای سرخ شده سالم تر هستند. غذاهای خانگی بپزید و از خوردن آنها بدون هیچ گونه افزودنی و نگهدارنده لذت ببرید.

۲٫ میان وعده میوه و آجیل. هر زمان که احساس گرسنگی می کنید میان وعده ای مثل میوه خشک و میوه تازه بخورید. آنها گرسنگی شما را برطرف می کنند و مواد مغذی ضروری نیز ارائه می دهند.

۳٫ غذاهای خود را با حساسیت انتخاب کنید. چیزی که شما می خورید چیزی است که جنین نیز می خورد. لیستی از غذاهایی که می خورید تهیه کنید و محتوای غذایی آنها را بررسی کنید. این کار به شما کمک می کند تا از مصرف فست فود اجتناب کنید. مصرف یک شکلات یا یک تکه پیتزا هر چند وقت یک بار آسیبی به بدن شما وارد نمی کند. با این حال، اطمینان حاصل کنید که از این موادغذایی به صورت روزانه مصرف نمی کنید.

غذاهای جایگزین برای ویار به پیتزا
غذاهایی در خانه بپزید که ویار شما را برطرف کند. در ادامه غذاهای جایگزین فست فود برای رفع ویار شما ذکر شده است:

 چیپس سیب زمینی یا چیپس های دیگر – چیپس کلم پخته، چیپس چغندر یا جلبک دریایی خشک شده.
 کیک و آب نبات – موز، سیب یا هر میوه ای که با کره بادام یا شکلات ذوب شده بتوان خورد.
 بستنی – ماست میوه ای یا بستنی تهیه شده با موز.

و اگر میخواهید از رستوران غذا بگیرید، در اینجا چند گزینه ذکر شده است:

 مرغ کبابی با سالاد سبزیجات و دسر
 سینه بوقلمون با کاهو و گوجه فرنگی
 دو تکه پیتزای سبزیجات با یک سالاد سبز به عنوان غذای جانبی
 مرغ، گوشت گاو یا میگو
مرغ و یا غذاهای دریایی که در مقدار کمی روغن و سس سرخ شده است
شیر کم چرب به عنوان نوشیدنی
برنج قهوه ای یا پاستای غلات کامل
یک فنجان دسر میوه تازه

فست فود ویار شما را برطرف می کند اما مواد مغذی برای شما تامین نمی کند. با این حال، این بدان معنا نیست که باید کاملا از پیتزا، همبرگر، سیب زمینی سرخ کرده، نوشیدنی های سرد و غیره بپرهیزید. گاه به گاه می توانید از این موادغذایی لذت ببرید، اما آن را تبدیل به عادت نکنید. هنگامی که به صورت روزانه مواد مغذی مورد نیاز بدن را تامین کنید، مصرف گاه به گاه فست فود ضرری ایجاد نمی کند. 

منبع خبر : برگرفته از ooma

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *