جای زخم سزارین؛ کی از بین میره؟!

پژوهش ها نشان داده که ۴۴ درصد زنان تا شش ماه بعد جای زخم قرمز رنگ را دارند و تا حدود یکسال جای برش سزارین بسیار کمرنگ می شود.

جای زخم سزارین

برای از بین بردن قرمزی عمل جراحی سزارین می توانید از روشهای خانگی زیر استفاده کنید:

۱٫ آبلیمو

لیمو حاوی ویتامین C است، این ویتامین به سنتز کلاژن کمک می‌کند و به این ترتیب سبب نرم و صاف شدن پوست می‌شود. آب لیمو خواص اسیدی دارد که به کم‌رنگ شدن جای زخم کمک می‌کند. یک قاشق آب لیمو را آماده کنید و با استفاده از یک تکه پنبه به آرامی آن را روی پوست مالش دهید. حالا این محل را با آب سرد شستشو دهید. این درمان را دوبار در روز تکرار کنید و شاهد باشید که جای زخم به چه سرعتی محو می‌شود و از بین می‌رود.

۲٫ پیاز

خواص ضد التهابی پیاز باعث کاهش تولید بیش از حد کلاژن در اسکار یا جای زخم می‌شود. در ایالات متحده، عصاره‌ی پیاز در قالب ژل موجود است که می‌تواند به طور مستقیم روی جای زخم استفاده شود. به طور معمول هنگامی که شما آسیب‌دیده‌اید، پوست، خیلی قبل‌تر از تشکیل زخم، قرمزی ایجاد می‌کند. نگه داشتن پیاز تازه در منطقه‌ی آسیب‌دیده می‌تواند قرمزی را کاهش دهد، بنابراین احتمال پدیدار شدن جای زخم‌ها به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌یابد.

بر اساس یک مطالعه‌ی تصادفی، کنترل شده و یک سو کور، استفاده از ژل پیاز روی جای زخم به طور روزانه خطری ندارد زیرا باعث کاهش قرمزی می‌شود و پوست را نرم می‌کند. این ماده تاثیر بسیار بیش‌تری دارد اگر روی جای زخم تازه استعمال شود به جای این‌که روی اسکارهای قدیمی به کار رود.

همچنین مطالعات بالینی روی جای زخم‌های ناشی از جراحی نشان داد که استفاده از ژل عصاره‌ی پیاز ۱۲٪ سه بار در روز روی جای زخم ناشی از عمل سزارین،‌ هم ارتفاع و هم علائم جای زخم را کاهش می‌دهد.

توجه – اگر بعد از قرار دادن پیاز در ناحیه‌ی آسیب‌دیده احساس سوزش داشتید، درمان را متوقف کنید و زخم را با آب سرد شستشو دهید.

۳٫ شیر کامل

بر اساس یک مطالعه، ثابت شده است که اسید لاکتیک خالص ۹۲٪ برای درمان جای زخم بسیار مفید است، این ماده بهبودی در رنگدانه، بافت و ظاهر پوست را نشان می‌دهد. شیر یک رویه‌ساب طبیعی است زیرا اسید لاکتیک دارد. به همین دلیل است که برای از بین بردن جای زخم استفاده می‌شود. به محض این‌که زخم التیام می‌یابد، اسکار یا جای زخم ظاهر می‌شود. شما می‌توانید به طور مرتب هر روز صبح از شیر کامل استفاده کنید تا جای زخم سریع‌تر از بین برود.

۴٫ زیتون

ترکیباتی فنلی موجود در زیتون به عنوان محافظ پوست عمل می‌کنند. برگ زیتون و زیتون نیز باعث می‌شود که زخم‌ها به سرعت ناپدید شوند. آب برگ زیتون یا خود زیتون را بگیرید، و آن را به طور روزانه روی جای زخم قرار دهید.

روش دیگر این است که می‌توانید چندین بار در روز پوست‌تان را با روغن زیتون به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه ماساژ دهید تا به سرعت اثر باقی‌مانده از آکنه را از بین ببرید.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *