عوارض دیابت بارداری/ دیابت بارداری و رژیم غذایی/ بهترین درمان دیابت بارداری

مادرانی که قبل از بارداری اضافه وزن دارند، افزایش وزن دوران بارداری‌شان حداکثر باید ۵ الی ۹ کیلو باشد. مقدار کالری که این مادران مصرف می‌کنند باید توسط متخصص تغذیه تنظیم شود و به صورت متناوب نیز تحت‌نظر پزشک معالج قرار گیرند.

همچنین لازم است از هفته ۳۲ام به بعد، هفته‌ای یک یا دو بار به متخصص زنان مراجعه کنند.


یک متخصص غدد بیان کرد:

دیابت شیرین بارداری در ۲ تا ۱۰ درصد بارداری‌ها اتفاق می‌افتد.

دکتر فروغ آزادی در گفتگویی با بیان این مطلب درخصوص انواع دیابت گفت:

دیابت به دو دسته دیابت نوع ۱ و دیابت نوع ۲ تقسیم می‌شود.

وی تشریح کرد:

در نوع ۱ انسولین کاملاً در بدن بیمار از بین رفته یا در حال از بین رفتن است، اما در دیابت نوع ۲ درجات متفاوتی از میزان انسولین در بدن فرد مشاهده می‌شود. در این حالت، اگر فرد اختلالات ترشح داشته باشد ممکن است میزان انسولین خون او کاهش یابد و یا افزایش تولید گلوکز داشته باشیم.

دیابت شیرین حاملگی به دلیل عدم تحمل گلوکز در بدن ایجاد می‌شود
این متخصص ‌پژوهشگاه ابن‌سینا در خصوص دیابت بارداری گفت:

دیابت بارداری به افزایش قند خون و عدم تحمل گلوکز در طی دوران حاملگی گفته می‌شود.

آزادی ادامه داد:

در برخی از زنان در اواخر دوران بارداری، بدن به دلیل تغییرات متابولیک و تغییرات هورمونی، نسبت به انسولین مقاومت نشان می‌دهد. این مقاومت به این دلیل است که انسولین عملکرد طبیعی خودش را ندارد و در نتیجه گلوکز خون بالا رفته و دیابت تشخیص داده می‌شود.

زنان باردار هفته ۲۴ام تا ۲۸ام بارداری تست دیابت بدهند

وی درخصوص تست دیابت در دوران بارداری گفت:

متخصصین زنان، زنان باردار را در هفته ۲۴ام تا ۲۸ام بارداری از نظر دیابت شیرین چک می‌کنند؛ چراکه تشخیص به‌موقع، خطرات ناشی از این بیماری را برای جنین و مادر کاهش می‌دهد.

این متخصص غدد تأکید کرد:

اگر در همان مراحل اولیه مراجعه، دیابت تشخیص داده شود، فرد احتمالا مبتلا به دیابت نوع ۲ بوده، ولی قبل از بارداری متوجه آن نشده است. به این نوع دیابت، دیابت بارداری گفته نمی‌شود.

چه زنانی بیشتر در معرض دیابت بارداری قرار دارند؟
آزادی گفت:

ریسک‌فاکتورهایی که افراد را بیشتر در معرض ابتلا به دیابت شیرین بارداری قرار می‌دهند، شامل افرادی است که قبل از بارداری دیابت داشته، سن بیشتر از ۲۵ سال برای بارداری دارند، افرادی که سابقه فامیلی دیابت در یکی از بستگان درجه یک خود داشته، زنانی که BMIبیشتر از ۳۰ و یا جنین بیشتر از ۴ کیلوگرم دارند، همچنین درصورتی‌که فرزند قبلی ناهنجاری‌های ژنتیکی داشته باشد نیز در احتمال ابتلای مادر به این بیماری مؤثر است. ازطرفی برخی نژادهای خاص آمریکایی یا آسیایی نیز جزو افرادی‌اند که ریسک‌فاکتور‌ بالا دارند.

وی تأکید کرد: افراد دارای ریسک‌فاکتور بالا، از همان اوایل بارداری تحت‌نظر قرار گرفته و آزمایش قند یا آزمایش‌های تکمیلی مانند آزمایش قند مخفی برای فرد تجویز می‌شود.

آزمایش قند مخفی چیست؟
این متخصص غدد در خصوص آزمایش قند مخفی تشریح کرد:

در این آزمایش ۵۰ گرم گلوکز به فرد داده شده و یک ساعت بعد از او آزمایش قند می‌گیرند؛ اگر میزان قند خون او بیشتر از ۱۴۰ باشد، باید برسی‌های دقیق‌تری صورت بگیرد.

برای پیشگیری چه باید کرد؟
آزادی در خصوص راه‌های پیشگیری گفت: چاقی و کم‌تحرکی سبب پیشرفت دیابت نوع ۲ می‌شود؛ لذا بهتر است افراد قبل از باردار شدن، رژیم غذایی مناسب داشته باشند.

وی افزود:

همچنین لازم است قبل از بارداری آزمایش قند مخفی داده شود تا اگر فرد مبتلا به دیابت است، حتماً تحت درمان قرار گیرد.

مادرانی که اضافه وزن دارند در دوران بارداری حداکثر ۵ تا ۹ کیلو وزن اضافه کنند
این متخصص ‌پژوهشگاه ابن‌سینا تأکید کرد: مادرانی که قبل از بارداری اضافه وزن دارند، افزایش وزن دوران بارداری‌شان حداکثر باید ۵ الی ۹ کیلو باشد. مقدار کالری که این مادران مصرف می‌کنند باید توسط متخصص تغذیه تنظیم شود و به صورت متناوب نیز تحت‌نظر پزشک معالج قرار گیرند. همچنین لازم است از هفته ۳۲ام به بعد، هفته‌ای یک یا دو بار به متخصص زنان مراجعه کنند.

نحوه درمان دیابت بارداری
وی در خصوص نحوه درمان این بیماری گفت:

فردی که دیابت بارداری در او تشخیص داده شده است، باید سریعاً تحت درمان قرار گیرد. در وهله اول لازم است رژیم غذایی خاصی را رعایت کند و مصرف قند و شیرینی را کاهش دهد. همچنین بایستی سه وعده غذایی اصلی و سه میان‌وعده نیز مصرف کند.

کم‌عارضه‌ترین درمان برای زنان باردار درمان با انسولین است
آزادی ادامه داد:

اگر مشکل دیابت با رعایت تغذیه مناسب حل نشد، بایستی از انسولین استفاده کرد. البته دارو‌های خوراکی نیز وجود دارد، ولی بهترین و کم‌عارضه‌ترین درمان برای زنان باردار، درمان با انسولین است.

این متخصص غدد تشریح کرد:

زنان باردار بایستی برای استفاده از انسولین دستگاه چک‌انسولین را در منزل داشته باشند و به‌صورت متناوب قند خون خود را چک کنند. همچنین با مراجعه به متخصص زنان و غدد می‌تواند دوز انسولین خود را تنظیم کنند.

خطر ابتلا به ناهنجاری‌های جنینی در مادرانی که دیابت شیرین دارند ۴ الی ۱۰ برابر بیشتر است
آزادی با بیان اینکه خطر ابتلا به ناهنجاری‌های جنینی در مادرانی که دیابت شیرین دارند ۴ الی ۱۰ برابر افزایش می‌یابد، تأکید کرد: اگر درمان به‌موقع و در سه ماهه اول بارداری صورت گیرد؛ مشکل ناهنجاری‌های مادرزادی، فشارخون و عروق مادر، زایمان زودرس و… کاهش می‌یابد.

احتمال چاقی کودکان مادران مبتلا به دیابت بارداری در دوران نوجوانی
این متخصص داخلی با تأکید بر اینکه اکثر اوقات پس از زایمان، قند خون مادر به وضعیت عادی بازمی‌گردد و نیازی به ادامه مصرف انسولین نیست، گفت: البته بیش از ۳۵ درصد زنانی که مبتلا به دیابت بارداری می‌شوند، طی ۱۰ تا ۲۰ سال آینده ممکن است دچار دیابت شوند؛ بنابراین لازم است این افراد هرچند وقت یک‌بار قند خون خود را مورد بررسی و آزمایش قرار دهند.

وی در نهایت خاطرنشان کرد:

کودکان مادرانی که دیابت بارداری داشتند، احتمال دارد در نوجوانی دچار چاقی و عدم امکان تحمل گلوکز شوند که حتماً لازم است مورد بررسی قرار بگیرند. 

منبع خبر : مهرخانه

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *