قند خون نیم ساعت بعد از غذا

قند خون نرمال بلافاصله بعد از غذا

کنترل میزان قند خون بلافاصله بعد از غذا و یا قبل از غذا می تواند به شما در تشخیص بیماری ها کمک کند. در این مطلب نکاتی مهم در رابطه با میزان قند خون در اختیاران کاربران سایت نی نی نما قرار می دهیم تا بتوانید با به یاد داشتن آنها به حفظ سلامتی خود کمک کنند و از بیماری های مزمن و خطرناکی مانند دیابت در امان باشند.

میزان قند خون افراد عادی در شرایط مختلف

مقدار قند خون به سن، مکان زندگی، استرس و عصبانیت فرد، فعالیت بدنی، مصرف دارو و … بستگی دارد ولی نه به آن مقدار که بتوان اختلافی فاحش برای مقدار قند خون قائل شد. قند خون برای فرد عادی به شرح زیر است:

قند ناشتا باید چند باشد؟

قند خون ناشتا در صورتی گرفته می شود که فرد هشت ساعت چیزی نخورده باشد. در این صورت مقدار قند خون باید زیر ۱۰۰ میلی گرم در دسی لیتر باشد.(در صورتی که قند فرد زیر هفتاد باشد ممکن است دچار افت قند باشد.) (قند خون ۱۱۰-۱۰۰ لب مرز محسوب میشود)

قند خون دو ساعته

اگر دو ساعت از هر خوردن گذشته باشد، مقدار قند خون باید زیر ۱۴۰ میلی گرم در دسی لیتر باشد (۱۸۰-۱۴۰ لب مرز محسوب میشود). همچنین  HbA1C یا قند خون سه ماهه در افراد عادی باید زیر ۶ درصد باشد.

قند خون بلافاصله بعد از غذا

یکی از راه های کنترل قند خون نظارت بر آن قبل از غذاست. اما در برخی مواقع کنترل قند خون بعد از غذا می تواند کارساز باشد. بعنوان مثال اگر فرد قبل از خوردن وعده غذایی خود مقدار قند خونش قابل قبول باشد، سنجش قند خون بلافاصله بعد از غذا برای وی می تواند مفید باشد. سنجیدن قند خون بلافاصله بعد از غذا جهت ارزیابی واکنش فرد نسبت به قرص های کوتاه اثر که قبل از خوردن غذا می خورد، و یا میزان تزریق انسولین و زمان تزریق آن دارای اهمیت است.

قند خون قبل از غذا

سنجش قند خون قبل از خوردن وعده غذایی بهترین زمان برای اندازه گیری آن است. زیراکه میزان قند خون قبل از غذا که متخصصان آن را preprandial می نامند، حالت پایه قند خون میباشد و بعد از خوردن غذا میزان قند خون افزایش می باید و لی بعد دوباره باید به حالت پایه برگردد.

مطلب پیشنهادی: خواص خوردن سیر با معده خالی برای سلامتی، سرطان، کاهش وزن و کنترل قند خون

قندناشتا بایدچندباشد

میزان قند خون افراد دیابتی

قند خون برای افراد دیابتی متفاوت است قند خون این افراد به شرح زیر است:

  1. قند خون ناشتا (فرد هشت ساعت چیزی نخورده باشد): مقدار قند خون باید زیر ۱۳۰ میلی گرم در دسی لیتر باشد.
  2. قند خون دو ساعته (دو ساعت از هر خوردن گذشته باشد): مقدار قند خون باید زیر ۱۸۰ میلی گرم در دسی لیتر باشد.
  3. HbA1C یا قند خون سه ماهه : باید زیر ۷ درصد باشد.

مبتلایان به دیابت معمولاً نیاز دارند تا به‌طور دوره‌ای یا حتی گاهی چند بار در روز میزان قند خون خود را اندازه‌گیری کنند. انجام این کار در حال حاضر تنها از راه به دست آوردن حداقل یک قطره از خون فرد و بررسی میزان قند خون در آن انجام می‌شود و این کاری دردناک است.

تاکنون محققان تلاش بسیاری برای به دست آوردن راه‌های جدید برای راحت‌تر و کمتر دردناک کردن این روند انجام داده‌اند. در تازه‌ترین آن‌ها محققان دانشگاه آکسفورد انگلستان درحال ‌توسعه روشی برای اندازه‌گیری قند خون از راه بررسی گازهای تنفسی هستند. در هوای بازدمی مبتلایان به دیابت همواره مقداری گاز استون وجود دارد که میزان آن متناسب با قند خون آن‌هاست و از روی اندازه‌گیری این ماده در هوای بازدمی می‌توان به‌طور غیرمستقیم به میزان قند خون فرد دست‌یافت.

روش محققان استفاده از پلیمر خاصی است که با عبور هوای بازدمی از روی آن و سپس تابش اشعه لیزر نزدیک مادون‌قرمز به آن می‌توان میزان استون را اندازه‌گیری کرد. نتایج استفاده از این روش در مجله Analytical Chemistry منتشرشده است.

اشتراک‌گذاری
13 نظر
  1. عالی تشکر

    1. عالی بود ممنون

  2. بعضی وقت ها بعدازظهر قندمن۳۰۰ ميشه بعد مياد پایین علتش چیه

    1. شروع پیش دیابت میباشد باید تحت نظر دکتر با آزمایش خون دایم پی گیر باشی

  3. سلام قند ناشتا من ۱۰۷ ودو ساعت بعد غذا ۱۵۰بوده نتیجه چیست . البته چندین ماه است که متوفورمین مصرف می کنم

  4. سلام ، من تازه جواب بارداری م رو گرفتم هر روز چند باز قندم رو میگیرم و دو ساعت بعد از غذا اکثرا ۱۵۰ تا ۱۹۰بالا میره با اینکه قبل از هر وعده انسولین تزریق میکنم اما میترسم که این مقدار برام خطرناک باشه ، میشه بفرمایید قند دو ساعت بعد از غذا در بارداری تا جه حدی نرماله؟

    1. سلام تا ۱۴۰ نرمال است باید تحت نظر پزشک تغذیه رژیم غذایی مناسبی داشته باشید.

  5. با سلام من ۴۲ سال دارم با وزن ۹۶ کیلو گرم
    قند خون بعد از نهار من ۱۶۶ بوده ایا خطرناک هست البته به دستگاه های دیجیتال نمیشه اطمینان کرد باید چکار کنم بی حال میشم

  6. قطعا قند داری داداش،خودتو گول نزن سریع برو دکتر.

  7. سلام
    من ناشتا ۱۱۶ بودم
    بعداز ناشتا هم ۱۳۵
    نظرتون چیه؟??

  8. قندناشتای من ۱۰۷ وبعدازناهار۲۰۳ می خواستم ببینم آیادیابت محسوب میشه باتوجه به اینکه شیرینی وقندهم بعدازناهارخوردمه ام

    1. بهتر است مواظب رژیم غذایی خود باشید یا تحت نظر پزشک متخصص تغذیه رژیم غذایی مناسب دریافت کنید.

  9. با سلام من بعد از ناهار قندم ۱۴۰ بود در صورتی که مواد قندی نخوردم .و ۴۴ سالمه ایا دیابت دارم ؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *