شیر برنج را در برنامه ی غذایی کودکان بگنجانید!

برنج، از مهم‌ترين محصولات غذايي دنيا و از خانواده کربوهيدرات‌ها است که به دليل داشتن ترکيب نشاسته‌اي، در تامين انرژي روزانه مورد نياز بدن، نقش مهمي دارد. 
خوردن برنج به‌طور معمول سبب کاهش تحريکات معده و روده مي‌شود.
شير نيز يکي ديگر از اجزاي شيربرنج است که داراي مقادير قابل توجهي از کلسيم، پروتئين، فسفر، ويتامين آو ب می باشد به دليل هضم آسان، طعم مناسب و قيمت ارزان خود مورد توجه عموم افراد است. مصرف مداوم و روزانه شير سبب استحکام استخوان‌ها و دندان‌ها و نيز رشد مناسب و سلامت پوست مي‌شود. 
شیر برنج چگونه تهیه می شود؟
شیر برنج به عنوان دسر
شیربرنج یا شیربا، چاشت و غذایی است که از شیر و برنج می‌پزند و بیشتر با شکر و شیره می‌خورند. بدان «آش شیر» نیز گویند.در مازندران مراسمی تحت عنوان تمنای باران وجود دارد که در یکی از آیین‌های آن، همهٔ اهالی روستا شیر و برنج جمع می‌کنند و با آن شیربرنج درست کرده، می‌خورند و مقداری از آن را با این باور که باران ببارد، روی پشت بام می‌ریزند.


مواد لازم:

برنج                                    ۳۰۰ گرم
آب                                      ۴ پیمانه
شیر                                    ۶ پیمانه
پوست پرتقال رنده شده   ۲ قاشق سوپخوری
شکر                                     ۱۰۰ گرم
 پودر ژلاتین                        ۱ قاشق غذاخوری
آب برای ژلاتین                   ۴ قاشق سوپخوری
پودر پسته                           برای تزیین

طرز تهیه:

برنج را شسته و برای ۳ ساعت با ۴ پیمانه آب خیس میکنیم سپس برنج را روی حرارت ملایم میگذاریم و گاهی هم میزنیم تا بجوشد و آب آن کشیده شود. شیر را پیمانه پیمانه و به تدریج به برنج اضافه میکنیم و حرارت را ملایم میکنیم تا مغز برنج بپزد در این مرحله پوست پرتقال رنده شده و شکر را اضافه میکنیم و هم میزنیم تا شکر در آن حل شود پودر ژلاتین را به روش بن ماری آماده میکنیم و ژلاتین آماده را به شیر برنج اضافه کرده بعد از چند جوش از روی حرارت برمیداریم یک قالب میان تهی را انتخاب کرده و با روغن مایع چرب میکنیم و مرباهای بدون شهد را کف قالب میچینیم شیر برنج آماده شده را داخل قالب روی مرباها میریزیم و به مدت ۵ ساعت داخل یخچال قرار میدهیم تا بسته شود و بعد در یک ظرف مناسب آن را سرو کنید و کمی پور پسته برای تزیین روی آن بپاشید.
اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *