کاهش و تسکین درد سیاتیک در دوران بارداریی؛ کاهش فشار بر عصب سیاتیک در دوران حاملگی

کاهش و تسکین درد سیاتیک در دوران بارداریی؛ کاهش فشار بر عصب سیاتیک در دوران حاملگی

سیاتیک مرتبط با بارداری ممکن است باعث ایجاد ناراحتی در کفل و پایین یک پا شود. خوشبختانه روش های زیادی برای کاهش درد سیاتیک وجود دارد. با کمی تغییرات مانند پوشیدن کمربند حمایت بارداری و کفش های پاشنه کوتاه می توان فشار موجود روی عصب سیاتیک را کاهش داد. برای مقابله با ناراحتی می توانید گرما را روی مناطق دردناک اعمال کرده یا به دنبال انواع روش های درمانی باشید.

روش ۱٫ کاهش فشار بر عصب سیاتیک

کاهش فشار بر عصب سیاتیک

۱- به پهلویی که درد ندارد دراز بکشید. اگر در سمت راست بدن خود احساس درد می کنید، سعی کنید به سمت چپ بدن خود تکیه دهید، یا برعکس. گاهی اوقات اگر فشار اضافی به آن ناحیه وارد نشود، دردی که در آنجا وجود داشته است از بین می رود. استراحت بدن به این شکل، فشار را از روی مفاصل و عضلات برمی دارد.

  • در صورت امکان، هر زمانی که درد سیاتیک شدید دارید، این روش را امتحان کنید.
  • اگر در طول خواب شبانه از این پهلو به آن پهلو می شوید، می توانید بالش های مخصوص بارداری را خریداری کنید تا پشت خود قرار دهید.

۲- هنگامیکه می نشینید، ستون فقرات خود را با یک بالش پشتیبانی کنید. یک بالش کمری را در هنگام نشستن، پشت کمر خود قرار دهید. بالش ممکن است با پشتیبانی کردن از ستون فقرات شما و کاهش فشار از روی اعصاب سیاتیک به تسکین درد شما کمک کند. این بالش ها باعث می شود که شما صاف بنشینید، که این کار به کاهش درد پشت شما کمک می کند.

  • اگر بالش کمری ندارید، یک حوله لوله شده را در پشت کمر خود قرار دهید تا همین نتیجه را داشته باشد.

۳- کمربند بارداری خریداری کنید تا درد روی کمر شما را کاهش دهد. پزشک شما ممکن است توصیه کند که از کمربندهای پشتیبان بارداری استفاده کنید که زیر شکم و اطراف کمر شما را می گیرند تا وزن اضافی که حمل می کنید را روی بدن پراکنده کند. این کمربندها در اندازه ها، شکل ها و مواد مختلف وجود دارد. از پزشک خود بخواهید نوع مناسبی از کمربند را برای شما تجویز کند.

  • ممکن است با ادامه بارداری نیاز به تنظیم مجدد کمربند یا خرید اندازه بزرگتر داشته باشید.
  • بیشتر کمربندهای بارداری از جنس پنبه یا نایلون ساخته شده است و با قلاب یا چسب دو طرفه لباس محکم می شوند.
  • برای انتخاب کمربند مناسب می توانید به فروشگاه های لوازم پزشکی آنلاین مراجعه کنید.

۴- کفش هایی با پاشنه کوتاه بپوشید. اگر از سیاتیک رنج می برید، از کفش هایی با پاشنه بلند خودداری کنید زیرا وزن بدن را به پشت هدایت می کند. این نوع از فشار باعث وارد شدن تنش به کمر شما می شود و منجر به بدتر شدن عصب سیاتیک می شود. کفش های بدون پاشنه یا با پاشنه کوتاه بپوشید تا وزن روی یک نقطه فشار وارد نشود.

  • اگر با وجود پوشیدن کفش های بدون پاشنه دچار درد کمر هستید، ممکن است لازم باشد که به جای آن کفش هایی با پاشنه کوتاه بپوشید. برای توصیه های بیشتر با یک متخصص امراض پا مشورت کنید.

۵- از بلند کردن اجسام سنگین خودداری کنید. در صورت امکان در حین بارداری از بلند کردن هر نوع اشیاء سنگین خودداری کنید. بلند کردن وسایل سنگین می تواند بر عصب سیاتیک شما فشار وارد کند. اگر مجبور هستید اجسام سنگین را بلند کنید، حتماً کمر خود را صاف نگه دارید و زانوها را خم کنید.

  • از دیگران برای جابجا کردن اجسام سنگین کمک بگیرید، بخصوص در سه ماهه آخر بارداری.
  • به عنوان یک قانون کلی، در طول بارداری از بلند کردن هر چیزی که بیشتر از ۱۱ کیلوگرم وزن داشته باشد خودداری کنید.

۶- حفظ وضعیت مناسب. لمیدن یا قوز کردن بیش از حد می تواند فشار ناخواسته ای به کمر شما وارد کند و درد عصب سیاتیک شما را بدتر کند. هنگام نشستن و ایستادن وضعیت خوبی را حفظ کنید و وزن بدن را به طور مساوی تقسیم کنید. هنگام نشستن، پشت خود را به آرامی از حالت خمیده درآورید تا بدن صاف باشد.

  • همیشه سر را صاف و شانه ها را عقب نگه دارید.

روش ۲٫ کاهش درد سیاتیک متوسط

کاهش درد سیاتیک متوسط

۱- یک پد گرمایی را برای ۱۰ دقیقه روی ناحیه دردناک قرار دهید. از یک پد گرمایی برقی یا کیسه آب گرم برای تسکین ناراحتی ناشی از سیاتیک استفاده کنید. پد را به مدت ۱۰ دقیقه روی محل درد بگذارید. برای جلوگیری از سوزش و ناراحتی، از قرار دادن مستقیم پد گرمایشی روی پوست خودداری کنید.

  • مطمئن شوید که پد گرم است، اما داغ نیست.
  • می توانید یک پد گرمایی برای خودتان درست کنید.
  • بیش از ۱۰ دقیقه از پد گرمایی استفاده نکنید.

۲- دوش آب گرم بگیرید یا حمام گرم داشته باشید. دوش گرم به شما کمک می کند تا دردها به خصوص سیاتیک را تسکین دهید. هدف استفاده از آب نسبتا گرم، اما نه زیاد داغ است. دمای بدن شما برای بیش از ۱۰ دقیقه، نباید از ۳۹ درجه سانتیگراد بالاتر برود.

  • اگر آب خیلی گرم باشد، ممکن است احساس سرگیجه یا ضعف کنید. در این حالت حمام یا دوش را متوقف کنید.

۳- برای تسکین درد سیاتیک خود شنا کنید. هنگام غوطه ور شدن در آب، بدن احساس بی وزنی دارد که باعث کاهش فشار وارده به عصب سیاتیک می شود. برای ۳۰ تا ۶۰ دقیقه به آرامی شنا کنید تا بدن خود را آرام کنید. از شنا کردن شدید که ممکن است ماهیچه های شما را خسته یا سفت کند، خودداری کنید.

  • اگر احساس سرگیجه یا ضعف دارید، شنا را متوقف کنید.

روش ۳٫ دریافت کمک برای تسکین درد سیاتیک

دریافت کمک برای تسکین درد سیاتیک

۱- از پزشک خود در مورد مصرف استامینوفن برای تسکین درد سوال کنید. اگر درد سیاتیک شما جدی است، با پزشک خود مشورت کنید تا بدانید که مصرف داروهای بدون نسخه برای کنترل درد مجاز است یا نه. پزشک شما احتمالاً دوز کافی از استامینوفن را برای برطرف کردن درد شما توصیه می کند. برای اطمینان از اینکه شما و کودکتان در معرض خطری نیستند، مقادیر بیشتر از دوز توصیه شده توسط پزشک مصرف نکنید.

  • اگر از داروی های بدون نسخه استفاده می کنید، ابتدا نیمی از دوز را مصرف کنید تا ببینید آیا به شما کمکی می کند یا نه. این مقدار معمولاً ۳۲۵ میلی گرم است. اگر این مقدار کمکی به شما نکرد، بعد از ۴ ساعت مقدار کامل را مصرف کنید.

۲- از متخصص ماساژ درمانی مجاز بخواهید که ماساژ متناسب بارداری به شما بدهد. ماساژ درمانی می تواند با تسکین ناحیه اطراف عصب سیاتیک، درد را تسکین دهد تا فشار را تسکین دهد. به دنبال یک ماساژ درمانگر مجاز با تجربه در زمینه ماساژ بارداری باشد. اطمینان حاصل کنید ماساژ درمانگر شما دارای تخت ماساژ مخصوص بارداری باشد.

  • برای پیدا کردن یک متخصص در این زمینه می توانید از پزشک خود مشورت بگیرید.

۳- برای یادگیری کشش ها و تمرینات مفید به فیزیوتراپی بروید. از پزشک خود بپرسید که آیا فیزیوتراپی در دوران بارداری گزینه خوبی است یا نه. آنها ممکن است شما را برای ارزیابی به یک متخصص بالینی یا فیزیوتراپ ارجاع بدهد. در درمان، شما تمرینات کششی و تقویتی برای کاهش فشار روی عصب سیاتیک را یاد می گیرید.

  • اگر بارداری پر خطر دارید، ممکن است پزشک تمرینات فیزیکی را به شما توصیه نکند.

۴- برای به حداقل رساندن درد خود، طب سوزنی انجام دهید. طب سوزنی یک روش درمانی با حداقل آسیب و بدون خطر است که می تواند بسیاری از دردها را کاهش دهد. این روش می تواند با افزایش اندروفین هایی که شما را در برابر درد مقاوم می کند و از بین بردن التهاباتی که ممکن است در فشار بر روی عصب سیاتیک شما نقش داشته باشد، در کاهش درد سیاتیک کمک کند. به دنبال یک متخصص طب سوزنی مجاز باشید و از بیماران باردار او که تجربه درمان دارند سوال کنید.

  • باید قبلاً با پزشک مشورت کنید تا اطمینان یابید که طب سوزنی برای شما مفید است.
  • اگر به دنبال متخصصان طب سوزنی هستید، می توانید از سایت های معتبر پزشکی کمک بگیرید.
  • طب سوزنی همچنین می تواند مشکلات بارداری مانند بیماری صبحگاهی، افسردگی و مشکلات خواب را درمان کند.
اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *