درمان خانگی بواسیر دوران بارداری

درمان بواسیر در دوران بارداری و راه های جلوگیری از بواسیر در حاملگی

بواسیر یکی از ناخوشایندترین عوارض بارداری است. و بدتر از آن – حتی اظهار ناراحتی از آن، برعکس حالت تهوع یا تورم پاها، از نظر اجتماعی قابل قبول نیست! خوشبختانه، روش های ساده و کارآمد ای برای درمان آنها وجود دارد، یا حتی در وهله اول از بروز آنها جلوگیری می شود. فقط با مرحله ۱ زیر شروع کنید تا بدانید که چگونه است.

نحوه درمان بواسیر بارداری

قسمت ۱:

۱- شناخت بواسیر بارداری

علائم بواسیر را تشخیص دهید. بواسیر رگهای خونی متورم در ناحیه مقعد است, که باعث خارش، ناراحتی یا درد می شود. اگر به اندازه کافی شجاع هستید که نگاهی بیندازید، خواهید دید که آنها مانند یک دسته انگور یا تیله های کوچک بیرون زده از مقعد هستند. بواسیر معمولاً در سه ماهه اول بارداری یا بعد از تولد کودک شکل می گیرد.

علائم شامل:

  • خارش مقعد
  • درد مقعد، به خصوص هنگام نشستن
  • خون قرمز روشن روی مدفوع
  • درد هنگام دفع، توده های دردناک سخت در مقعد.

۲ – بفهمید چه عواملی باعث بواسیر بارداری می شود. بواسیر با افزایش فشار خون در رگها در نیمه تحتانی بدن شما ایجاد می شود. فشار بیش از حد در این رگ ها می تواند منجر به تورم یا باد کردن رگ های خونی شود، که به عنوان بواسیر شناخته می شود. زنان باردار به دلایل مختلف مستعد ابتلا به بواسیر هستند:

با پیشرفت در دوران بارداری، رحم در حال رشد فشار بیشتری به رگهای لگن و بزرگ سیاهرگ زیرین (رگ بزرگی که از اندام تحتانی خون دریافت می کند) وارد می کند. این باعث کاهش جریان خون از این رگ ها می شود و منجر به افزایش فشار و در نتیجه بواسیر می شود.

زنان باردار نیز بیشتر احتمال دارد که یبوست را تجربه کنند. وقتی برای عبور مدفوع سفت تلاش می‌کنید، فشار اضافی به ناحیه مقعد خود وارد می کنید. این می‌تواند منجر به تشکیل بواسیر یا تشدید موارد موجود شود.

زنان باردار همچنین در بدن خود سطح بالاتری از هورمون معروف به پروژسترون دارند. این هورمون باعث شل شدن دیواره های رگها می شود و آنها را به احتمال زیاد متورم می کند و در نتیجه منجر به ایجاد بواسیر می شود. پروژسترون همچنین در دستگاه گوارش شما تأثیر دارد و یبوست را محتمل تر می کند.

۳- برای تأیید تشخیص به پزشک مراجعه کنید. اگر هنوز در مورد این که آیا بواسیر دارید مطمئن نیستید، یا نگرانی‌هایی در رابطه با نحوه تاثیر آن‌ بر بارداری خود دارید، مراجعه به پزشک ایده خوبی است. یک پزشک می تواند بواسطه معاینه ساده مقعد، بواسیر را تشخیص دهد.

با این وجود، آزمایش های دیگری نیز ممکن است انجام شود تا سایر تشخیص ها را رد کند. اینها ممکن است شامل یک آزمایش مدفوع گایاک باشد (که نشانگر وجود خون تازه در مدفوع است)، یا یک سیگموئیدوسکوپی یا آنوسکوپی – که هر دو از یک محدوده برای بررسی وجود انسداد یا بدخیمی که می تواند مطابق علائم بواسیر باشد استفاده می کنند.

درمان خانگی بواسیر دوران بارداری

قسمت ۲

درمان بواسیر بارداری

۱- از داروهای بدون نسخه استفاده کنید. تعداد زیادی کرم بدون نسخه برای بواسیر وجود دارد. این کرم ها به کاهش درد و خارش ناشی از بواسیر کمک می کنند، اما مشکل اساسی را درمان نمی کنند. از کرم های بواسیر طبق دستورالعمل های روی بسته بندی استفاده کنید و هرگز بیش از یک هفته از آنها استفاده نکنید زیرا می توانند التهاب را بدتر کنند.

از ارائه دهنده خدمات درمانی خود توصیه ای در مورد بهترین کرم بواسیر بخواهید. دو مورد از رایج ترین کرم های هموروئید کورتیکواستروئیدها هستند که به کاهش التهاب و درد کمک می کند و کرم های بواسیر حاوی لیدوکائین هستند، بی حس کننده ای است که به بی حس کردن درد کمک می کند.

۲- لگن بواسیر را امتحان کنید. لگن بواسیر یک لگن پلاستیکی کوچک است که می توانید آن را با آب پر کرده و به صندلی توالت خود وصل کنید.

این به شما امکان می دهد تا ناحیه مقعد خود را در آب گرم فرو برید، که می تواند به تسکین هرگونه درد یا ناراحتی ناشی از بواسیر کمک کند. سعی کنید به مدت ۱۰-۱۵ دقیقه، یک یا دو بار در روز بنشینید.

شما می توانید با نشستن در وان پر از آب داغ، به همان نتایج دست پیدا کنید، اما بسیاری از زنان باردار سهولت و راحتی لگن بواسیر را ترجیح می دهند.

۳- یبوست را تسکین دهید. اگر می خواهید از یبوست رهایی پیدا کنید، باید از پزشک خود در مورد دریافت نسخه ای برای نرم کننده های مدفوع سؤال کنید.

از آنجا که بواسیر از افزایش فشار به رگهای نزدیک مقعد ناشی می شود، مدفوع نرم تر می تواند به کاهش فشار روی این رگ ها کمک کند، بنابراین باعث درد کمتری می شود. نرم کننده های مدفوع به صورت قرص، کپسول، مایع و شربت تولید می شوند و معمولاً در شب مصرف می شوند.

۴- خارش را کاهش دهید. خاراندن می تواند بواسیر را تشدید کرده و تورم را بدتر کند و یا حتی باعث خونریزی شود. برای کاهش خارش:

لباس پنبه ای بپوشید. کم‌تر احتمال دارد که این لباس ها بواسیر را تحریک کنند و هم چنین به پوست شما اجازه تنفس می‌دهد, که می‌تواند باعث تسریع ترمیم شود.

از دستمال های کاغذی معطر استفاده نکنید. از استفاده از دستمال توالت عطردار یا رنگی خودداری کنید، زیرا حاوی مواد شیمیایی صنعتی هستند و می توانند بواسیر را تحریک کنند. دستمال توالت سفید دو تایی بهترین است.

ناحیه مقعد را تمیز نگه دارید. پاک کردن با دقت بعد از دفع می تواند به کاهش مشکلات کمک کند – فقط به آرامی، زیرا پاک کردن بیش از حد سخت می تواند باعث تحریک شود. برخی از خانم ها می دانند که مرطوب کردن دستمال توالت با کمی آب گرم کمک می کند. همچنین می توانید دستمال مرطوب کننده دارویی (حاوی فندق جادوگر) را که به طور خاص برای استفاده در بواسیر طراحی شده است، خریداری کنید.

۵- از یک کیسه یخ استفاده کنید. کیسه یخ یا کمپرس سرد که مستقیماً روی بواسیر اعمال می شود، می تواند به تسکین ناراحتی و کاهش تورم کمک کند. در صورت نیاز چندین بار در روز یک کیسه یخ تمیز مورد استفاده قرار دهید.

۶- بدانید چه موقع با کارور پزشکی تماس بگیرید. وقتی بواسیر با درمان خانگی بهبود نمی یابد، با پزشک مشورت کنید. سرگیجه و خونریزی مداوم نشانه از بین رفتن خون است. برای کمک سریعا تماس بگیرید.

درمان بواسیر بارداری

قسمت ۳:

جلوگیری از بواسیر بارداری

از یبوست جلوگیری کنید. یبوست عامل بد شماره یک ایجاد بواسیر است. بنابراین با جلوگیری از یبوست می توانید احتمال ابتلا به بواسیر را به میزان قابل توجهی کاهش دهید. برای جلوگیری از یبوست:

به مقدار زیاد مایعات بنوشید. سعی کنید روزانه حداقل هشت لیوان آب بنوشید، اما چای های گیاهی، آب میوه ها و اسموتی ها نیز مفید خواهند بود.

یک رژیم غذایی حاوی فیبر بالا از میوه ها، سبزیجات و غلات کامل بخورید. براساس وب سایت مدیسین نت, پنج غذای برتر برای کاهش یبوست:

  • آلو
  • لوبیا
  • کیوی
  • نان چاودار
  • گلابی است،

در همین حال، غذاهایی که باید از آن‌ها اجتناب کرده یا آن ها را کاهش داد شامل شکلات، لبنیات، موز، گوشت قرمز و کافئین است.

۲- هنگام استفاده از توالت، فشار وارد نکنید. فشار روی توالت می‌تواند منجر به ایجاد بواسیر شود, بنابراین در صورت امکان سعی کنید از آن اجتناب کنید.

اگر نمی توانید مدفوع را به راحتی عبور دهید، دستشویی را رها کنید و بعداً دوباره امتحان کنید.

از طرف دیگر، اگر واقعاً نیاز به رفتن دارید، نباید صبر کنید تا روده خود را تسکین دهید، زیرا نگه داشتن آن می تواند باعث فشار شود.

۳- از نشستن یا ایستادن به مدت طولانی خودداری کنید. نشستن و ایستادن هر دو به رگهای تحتانی فشار وارد می کند، بنابراین سعی کنید از انجام این کار برای مدت طولانی خودداری کنید. اگر در حالت نشسته کار می کنید، دقت کنید که وقفه‌های منظم داشته باشید که در آن بایستید و به اطراف راه بروید. بر عکس اگر ایستاده کار می کنید در حالیکه مشغول تماشای تلویزیون, خواندن یا خوابیدن هستید, باید در سمت چپ خود دراز بکشید, چون این کار به افزایش جریان خون در نیمه تحتانی بدن کمک می‌کند.

۴- تمرینات کگل را انجام دهید. تمرینات کگل (که برای تقویت ماهیچه های کف لگن طراحی شده اند) همچنین به افزایش جریان خون به ناحیه مقعد و تقویت عضلات اطراف مقعد کمک می کنند و باعث می شود احتمال ایجاد بواسیر بسیار کمتر شود.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.