سر درد بعد از عمل سزارین/ درمان سردرد هاي بعد از زايمان

پس از انجام عمل سزارین با بي حسي نخاعی، عوارض متعددی از قبيل سردرد، کمردرد، تهوع و غيره مشاهده مي شوند …

 کم خونی، پایین بودن قندخون، بی هوشی نخاعی و عدم مصرف مایعات باعث ایجاد سردرد پس از زایمان می شود. شیوع این سردرد در زایمان سزارین بیشتر است…

به خانم های زائو توصیه می شود که پس از سزارین سرشان را به مدت ۲۴ ساعت ثابت نگه دارند و بدون نسخه پزشک مسکن مصرف نکنند.

 یکی از دلایل سردرد پس از زایمان سزارین بی هوشی نخاعی است. بیشتر خانم ها در ناحیه پیشانی احساس درد می کند که این درد ممکن است تا یک ماه ادامه دارد و با مسکن معمولی آرام می شود.

همه خانم ها به این سردرد دچار نمی شوند اما بهتر است خانم های شیرده از مسکنهای ساده استفاده کنند و در صورت تداوم سردرد به پزشک مغز واعصاب مراجعه کنند.

توصیه هایی برای پیشگیری و درمان سردردهای سزارینی:

یک باور نادرست وجود دارد که خانم ها پس از زایمان باید زیاد بخوابند. استراحت پس از زایمان باید کافی باشد و بیش از اندازه نباشد. فردی که زایمان کرده است باید ۸ ساعت بخوابد.

خوابیدن بیش از حد بعد از سزارین باعث اختلال در خون رسانی و ایجاد لخته خونی در عروق پا می شود. توصیه می شود خانم ها زیاد نخوابند و ۱۵ دقیقه در روز پیاده روی کنند.

توصیه می شود خانم ها بعد از سزارین به دلیل بی هوشی نخاعی به مدت ۲۴ ساعت سر خود را ثابت نگه دارند و سرشان را تکان ندهند. ثابت نگه داشتن سر باعث کاهش احتمال سردرد پس از زایمان خواهد شد.

سردرد بعد از زایمان می تواند به دلیل کم خونی، پایین بودن قندخون و کاهش مایعات کافی باشد. خانم های زائو باید از آب میوه های طبیعی، ترکیبات پروتئینی، سبزیجات پخته، مغزها و مایعات زیاد استفاده کنند.

نباید از چربی های اشباع شده و قندهای ساده استفاده کنید. برخی خانم ها اعتقاد دارند کاچی اثر خوبی روی زن زائو دارد درحالیکه طبق تحقیقات کاچی هیچ فایده ای برای خانم زائو نخواهد داشت. 

علت و درمان دارویی سردرد بعد از بیهوشی نخاعی در سزارین؟!

ممکن است هنگام دادن بی حسی پرده پوشاننده نخاع با سوزن صدمه ببیند و مقداری از مایع نخاعی از آن نشت کند. این عمل باعث گشادی عروق مغز و ایجاد درد می شود.

 سردرد بعد از ۳-۲ روز و حداکثر چند هفته کاملا از بین می رود و به درمان خاصی نیاز ندارد. 

نتایج تحقیقات نشان می دهد استفاده از قرص استامینوفن و دگزامتازون به طور قابل توجهی از شدت سردرد بعد از بی‌حسی نخاعی می‌کاهد؛ در صورتی که تفاوت قابل ملاحظه‌ای بین استامینوفن و دگزامتازون وجود ندارد؛ از آن جایی که استفاده از دگزامتازون در برخی از بیماران با محدودیت مصرف مواجه و ممکن است با عوارضی همچون بالا رفتن سطح قند خون، اختلال هورمونی، خونریزی گوارشی و غیره همراه باشد، استفاده از استامینوفن که دارویی کم عارضه محسوب می‌گردد، ارجحیت دارد.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *