دوره نفاس بعد از زایمان چند روز طول می کشد؟

اگرچه خونریزی بعد از زایمان معمولا بعد از دو هفته متوقف می شود؛ اما ممکن است دوره نفاس بعد از زایمان، سه تا چهار هفته یا حدود ۳۰ روز طول بکشد…

دوره نفاس بعد از زایمان

مواجهه با خونریزی مهبلی بعد از زایمان (نفاس) کاملا طبیعی است، حتی اگر زایمان سزارین داشته اید. به طور متوسط میزان خونی که در زایمان طبیعی از دست می رود، در حدود ۵۰۰ سی سی یا نیم لیتر است. بعد از سزارین، متوسط خونی که از دست می رود، دو برابر می شود که در حدود یک لیتر است. بسیاری از پزشکان به منظور به حداقل رساندن خونریزی شدید، از طریق سرم مادر، اکسی توسین (با نام تجارتی پیتوسین) یا از طریق تزریق عضلانی، متیل ارگونوین مالئات (مترژین) تزریق می کنند. این داروها به منقبض نگاه داشتن رحم کمک می کند.

هنگامی که رحم منقبض می شود، فشار آن رگهای خونی از بستر جفتی را برای کاهش خونریزی می بندد. اگر به نظر نرسد رحم شما به نحو مطلوب منقبض میشود، ممکن است پزشک یا پرستارتان، از طریق شکم، برای تقویت انقباضات رحم، شما را ماساژ دهد.

به خونی که از مهبل شما می آید، نفاس گفته میشود که ممکن است ابتدا قرمز روشن و حاوی لخته هایی باشد. بعدا، رنگ آن صورتی و سپس قهوه ای می شود. به تدریج از حجم آن کاسته می شود، ولی جریان آن ممکن است سه تا چهار هفته بعد از زایمان ادامه داشته باشد.

شاید متوجه شوید پس از هر بار شیردهی، مقدار خونریزی افزایش می یابد. این افزایش به دلیل هورمون هایی است که به تولید شیر کمک می کند و موجب انقباض رحم شما نیز می شود. این انقباض هر خون یا نفاسی را که در رحم باشد، بیرون می فرستد.

بسیاری از بیماران می گویند خونریزی زمانی که بعد از مدتی ماندن در تخت می ایستند، بیشتر است. این خونریزی بیشتر تنها به این خاطر است که خون در حالی که دراز می کشید، در رحم و مهبل جمع می شود، و هنگامی که می ایستید، نیروی جاذبه آن را پایین می کشد. این امر کاملا طبیعی است. و در صورتی که خونریزی شدید به همراه لخته های خونی تا چند هفته بعد از زایمانتان ادامه پیدا کرد، به پزشک خود اطلاع دهید.

بهترین راه کنار آمدن با خونریزی بعد از زایمان، استفاده از نوار بهداشتی است. نوارهای بهداشتی با قطرهای مختلف برای جذب هر مقدار خونریزی ای که دارید، در دسترس است. از تامپون استفاده نکنید، زیرا ممکن است در مدت زمانی که رحم شما هنوز در حال بهبودی است، موجب بروز عفونت شود.

اگرچه خونریزی معمولا بعد از دو هفته متوقف می شود، بعضی از خانم ها به مدت شش تا هشت هفته خونریزی دارند. گاهی تکه های ریزی از بافت جفت در رحم باقی می ماند، که این وضعیت می تواند موجب خونریزی شدید شود. در گذشته، دکترها به خانم ها می گفتند تا زمان وجود خونریزی، در وان پر از آب حمام نکنند.

امروزه، بسیاری از پزشکان می گویند حمام در وان آب بلامانع است و بسیاری احساس می کنند که حداقل، نشستن در آب کم عمق، کاملا قابل قبول است. اگر پزشک شما می گوید از حمام در وان آب تا زمانی که خونریزی تان متوقف نشده خودداری کنید، به دلیل نگرانی از افزایش احتمال بروز عفونت در داخل رحم با حمام کردن در وان است. مشکل آن است که دکترها در واقع هیچ اطلاعاتی درباره ی این موضوع ندارند – هیچ تحقیقی خطر حمام را در وان آب نشان نمی دهد. از خود پزشک بپرسید چه نظری در این مورد دارد.
در صورتی که نفاس شما بدبو باشد، به پزشک یا پرستار خود اطلاع دهید.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *