استراحت بعد از زایمان طبیعی؛ چند هفته لازم است؟!

استراحت بعد از زایمان طبیعی معمولاً ۶ تا ۸ هفته و یا به عبارتی حدود ۴۰ روز لازم است…

بر طبق یک باور قدیمی، برای زن نه ماه طول می کشد تا بچه ای به وجود آورد و برای بدن او نه ماه طول می کشد تا به حالت های عادی خود بازگردد. در واقع، زمان بهبودی بعد از زایمان در هر خانمی نسبت به خانمی دیگر در حد زیادی متفاوت است.

ولی اکثر تغییراتی که بدن شما در طول دوران بارداری متحمل می شود، در طول دوره بعد از زایمان به حالت عادی بازمی گردد که گاهی دوران استراحت بعد از زایمان گفته می شود که بلافاصله بعد از خروج جفت آغاز می شود و به مدت شش تا هشت هفته ادامه می یابد.

استراحت بعد از زایمان طبیعی

در حالی که این دوره ی تغییر را از سر می گذرانید، احتمالا سؤالاتی در مورد نحوه ی تغییر دوران بعد از زایمان به راحتترین شکل ممکن برایتان پیش می آید. 

گذراندن دوره ی نقاهت بعد از زایمان
متوسط اقامت در بیمارستان بعد از یک زایمان طبیعی بدون مشکل، ۲۴ ساعت است. بعد از سزارین، ممکن است ۲ روز در بیمارستان بستری باشید. در برخی از بیمارستان ها، این دوره ی نقاهت را در همان اتاقی می گذرانید که زایمان کرده اید. در برخی دیگر، به بخش مجزای دیگری منتقل می شوید. پرستارها به کنترل علایم حیاتی شما (فشار خون، ضربان نبض، درجه حرارت بدن و تنفس) ادامه می دهند و وضعیت رحمتان را برای اطمینان از سفت و منقبض شدن آن کنترل می کنند.

 پرستارها (اغلب همان کسی که از شما مراقبت می کند) علایم حیاتی نوزادتان را نیز کنترل می کنند. همچنین می توانند مسکنهایی را که پزشکتان تجویز کرده، در صورت نیاز به شما بدهند، و در صورتی که اپیزیوتومی یا برش سزارین داشته باشید، برای مراقبت به شما کمک کنند.

ظاهر و احساسی مانند یک مادر جدید
خانمها تنها در فیلمها و تلویزیون لباس های شیک قبل از بارداری می پوشند و بیمارستان را ترک می کنند؛ به طوری که انگار حتی به بچه دار شدن هم فکر نکرده بودند. زایمان خساراتی به بدن می رساند، و گرچه اکثر تغییرات گذراست، متوجه خواهید شد که هم ظاهر و هم احساسی متفاوت دارید. پس از زایمان، ممکن است صورت تان متورم، بسیار قرمز و احتمالأ لکه لکه شود. برخی از خانم ها بر روی هم، دور چشمانشان سیاه شده و یا رگهای خونی اطراف چشمهایشان پاره می شود، به طوری که انگار همین الان از یک مسابقه ی مشت زنی آمده اند!

تمام این خصوصیات قابل انتظار است، برای پارگی مویرگهای نازک در صورت تان که بر اثر فشار به وجود می آید، نگران نباشید. ظرف چند روز مجددا به شکل سابق خود شبیه میشوید. احساسی مانند قبل خواهید داشت، ولی به احتمال زیاد با پس درد، یا انقباضاتی مواجه میشوید که هر از گاهی بعد از زایمان به وجود می آید. این دردها شبیه انقباضاتی است که در طول درد و زایمان با آن مواجه شدید، و به تدریج ظرف چند روز از بین می رود. شاید متوجه شوید هنگام شیردهی پس دردها بیشتر احساس می شود.

مراقبت های بعد از زایمان طبیعی:

– زخم های واژینال
اگر در طول زایمان طبیعی اپیزیوتومی یا پارگی واژن رخ دهد در آن صورت تا مدتی بعد از زایمان طبیعی زخم هایی وجود خواهد داشت. پارگی های گسترده ناشی از زایمان طبیعی به مدت زمان بیشتری برای بهبود نیاز دارد. در این دوران توجه به نکات زیر می تواند گام موثری در مراقبت های بعد از زایمان طبیعی داشته باشد:

نشستن روی بالش (طرز نشستن بعد از زایمان طبیعی)
قرار دادن کیسه یخ روی زخم ها
استفاده از بطری فشاری برای ریختن آب گرم روی پریمیوم به هنگام دفع ادرار
نشستن در آب گرم به طوری که لگن و ران به مدت ۵ دقیقه در آب قرار بگیرد.
استفاده از مسکن های غیر نسخه ای (در مورد استفاده از اسپری یا کرم بی حس کننده باید با پزشک خود مشورت کنید).

با مشورت متخصص زنان خود برای رفع یبوست می توانید به مصرف داروهای مسهل توجه داشته باشید.
در صورت افزایش درد ناشی از زخم های واژینال بعد از زایمان طبیعی متخصص زنان را در جریان قرار دهید؛ زیرا احتمال بروز عفونت وجود دارد.

– ترشحات واژینال
بعد از زایمان طبیعی غشای سطحی مخاطی شروع به فروریزی می کند بنابراین شما دارای ترشحات واژن خواهید بود. این ترشحات شامل مخاط و خون می باشد که به مدت چند هفته بعد از زایمان طبیعی نیز ادامه خواهد داشت و سپس به تدریج کاهش می یابد و تبدیل به ترشحات آبکی می شود و رنگ آن رو به زردی می گذارد. اگر بعد از زایمان طبیعی دچار خونریزی سنگین واژینال هستید باید متخصص زنان خود را در جریان قرار دهید، مخصوصا اگر علائمی مانند درد لگن، تب و یا حساسیت به لمس در رحم وجود داشته باشد.

– انقباضات
در روزهای بعد از زایمان طبیعی ممکن است دچار انقباضات گاه به گاه شوید. این انقباضات شبیه به کرامپ های دوران قاعدگی می باشد که با فشردن عروق خونی در رحم به پیشگیری از بروز خونریزی زیاد کمک می کند. وجود این انقباضات در دوران شیردهی نیز طبیعی می باشد و علت آن به آزادسازی هورمون اکسی توسین مربوط است. در این شرایط بعد از زایمان طبیعی ممکن است متخصص زنان استفاده از داروهای ضد درد را برای شما در نظر داشته باشد.

– بی اختیاری ادراری
بارداری، وضع حمل و زایمان طبیعی سبب آسیب به ماهیچه های کف واژن می شود. این ماهیچه ها به محافظت از رحم، مثانه، مقعد و روده کوچک کمک می کند. آسیب به ماهیچه های کف لگن ممکن است نشت چند قطره ادرار را هنگام سرفه، خنده و یا عطسه بعد از زایمان طبیعی همراه داشته باشد. بی اختیاری ادرار بعد از زایمان طبیعی در طول چند هفته بعد از زایمان بهبود می یابد. در این دوران برای تقویت ماهیچه های کف لگن و پیشگیری از بی اختیاری بعد از زایمان طبیعی می توانید از ورزش های موسوم به کگل استفاده کنید.

– هموروئید و حرکات روده
اگر در طول حرکات روده دچار احساس درد می کنید و یا در نزدیکی آنوس احساس تورم دارید ممکن است به هموروئید دچار شده باشید. هموروئید به تورم عروق در کانال آنوس و بخش پایینی رکتوم اشاره دارد.

برای تخفیف ناراحتی و بهبود هموروئید بعد از زایمان طبیعی به نکات زیر توجه کنید:

استفاده از کرم و شیاف ضد هموروئید که حاوی هیدروکورتیزون می باشد
استفاده از ترکیبات بی حس کننده
قرار دادن نواحی دردناک در آب گرم به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه، دو تا سه بار در روز
اگر به دلیل آسیب به زخم اپیزیوتومی به هنگام دفع مدفوع استرس دارید می توانید از نرم کننده ها به طور منظم استفاده کنید. مصرف غذاهای غنی از فیبر همچنین نوشیدن آب و مایعات کافی از دیگر مواردی است که باید به آن توجه داشته باشید.

– حساس شدن سینه ها
چند روز بعد از زایمان طبیعی سینه ها پر، سفت و حساس می شوند. در این شرایط شیردهی مکرر توصیه می شود تا از دردناک شدن سینه ها جلوگیری شود. ممکن است نوزاد شما برای به دهان گرفتن نوک سینه شما مشکل داشته باشد در این صورت بهتر است سینه های خود را با استفاده از پمپ یا به شیوه دستی تخلیه کنید. برای کاهش درد سینه ها بعد از زایمان طبیعی از حوله گرم روی آن استفاده کنید و یا قبل از شیردهی دوش آب گرم بگیرید.

اشتراک‌گذاری
2 نظر
  1. وقتی بچه می خوابد، شما هم بخوابید. در حالیکه چند دقیقه خواب در مقاطع کوتاه به اندازه کافی برای استراحت شما کافی نیست ولی بهر حال همین خواب هم خیلی برای شما لازم خواهد بود. وقتی می توانید، بخوابید. حالا چه نیمه های شب یا نیمه های روز باشد. نگران کار خانه و شستن لباس ها نباشید. همه آن کارها وقتی از خواب بیدار می شوید، هنوز سر جای خود هستند و یادتان باشد که مراحل ابتدایی بعد از تولد نوزاد خیلی سریع می گذرند. فقط وقتی که این را می پذیرید که هرگز دوباره در طول شب خواب کافی نخواهید داشت، بچه شما ناگهان برای مدتی طولانی به خواب می رود و به همه اجازه می دهد تا خواب کافی داشته باشد.

  2. ماساژ پس از زایمان چه مزایایی دارد؟
    برخی از مزایای ماساژ درمانی پس از زایمان، در ادامه آورده شده است.
    درد بدنی را تسکین می دهد///
    دردهای بدن به سبب بارداری- به خصوص در قسمت تحتانی کمر، باسن و شکم- کاملا طبیعی هستند. ماساژ می تواند به ریلکس شدن این عضلات دردناک و تسکین دردشان کمک کند.
    تورم بدن را کاهش می دهد///
    حجم خون در دوران بارداری حدود ۵۰ درصد افزایش می یابد و مایعات بدن، پس از بارداری به تعادل می رسند. ماساژ بعد از زایمان، به بهبود گردش خون و تحریک تخلیه لنفاوی- برای از بین بردن مایعات و سموم بدن- کمک می کند.
    به خواب بهتر شما کمک می کند///
    ماساژ درمانی خستگی تان را می گیرد، آرام تان می کند و باعث می شود تا بهتر بخوابید.
    مجاری مسدود شده را باز می کند///
    یک ماساژ درمانی ملایم، می تواند توده های سفت شده را از بین ببرد و مجاری مسدود شده ی سینه را باز کند، در نتیجه خطر ابتلا به ورم پستان را کاهش می دهد. با این حال، یک ماساژ شدید می تواند ورم پستان تان را بدتر کند.
    ریکاوری پس از زایمان را بهبود می بخشد///
    معمولاً افسردگی و اضطراب پس از زایمان، مربوط به تغییرات هورمونی است. ماساژ می تواند به درمان افسردگی و سایر اندوه های مرتبط با کودک کمک کند و همچنین روحیه تان را تقویت کند.
    تکنیک های مورد استفاده در ماساژ و طرز قرارگیری تان در طول آن، می تواند نتیجه ماساژ را بهبود بخشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *