اگر کاندوم پاره شود چکار کنیم؟

در صورت پارگی کاندوم، چگونه از بارداری جلوگیری کنید

اگرچه به طور خودکار با داشتن رابطه جنسی باردار نمی شوید، اما می توانید با داشتن رابطه جنسی محافظت نشده حتی برای یک مرتبه باردار شوید. پارگی کاندوم در حین رابطه جنسی منجر به خطر بالای بارداری و ابتلا به بیماری های مقاربتی می شود. خطر بارداری همچنین بر اساس اینکه در کدام روز از چرخه قاعدگی تان قرار دارید نیز متفاوت است، در برخی از روزها (مانند روزهای میانی چرخه قاعدگی) خطر بارداری بیشتر از سایر روزها است. چه رابطه جنسی محافظت نشده داشته باشید و یا کاندوم پاره شده باشد، هنوز هم می توانید از بروز بارداری جلوگیری کنید.

بخش اول

اقدامات لازم بعد از پاره شدن کاندوم

۱٫ هر چه سریع تر به یک داروساز یا ارائه دهنده خدمات بهداشتی مراجعه کنید.

زمان در جلوگیری از حاملگی اتفاقی بعد از رابطه جنسی محافظت نشده حائز اهمیت است. اثر بخشی در بعد از ۲۴ ساعت از رابطه جنسی حداکثر است، اما پیشگیری از بارداری اضطراری تا ۵ روز می تواند موثر باشد.

۲٫ اندام جنسی خود را نشوئید.

شستن اندام جنسی زنانه نه تنها در پیشگیری از بارداری ناموثر است، بلکه به طور کلی پزشکان آن را توصیه نمی کنند. شستن اندام جنسی زنانه باکتری های طبیعی و مخمرهای دستگاه تولید مثل را تغییر می دهد و منجر به افزایش عفونت ها می شود.

۳٫ تست دهید.

اگر رابطه جنسی محافظت نشده داشته اید، نه تنها فقط در معرض خطر بارداری قرار دارید، بلکه در معرض خطر ابتلا به بیماری های مقاربتی نیز هستید. به پزشک مراجعه کرده و برای بارداری و همچنین ابتلا به بیماری های مقاربتی آزمایش دهید. تست HIV معمولا نیاز به دو آزمایش جداگانه با فاصله زمانی ۶ ماه دارد تا جواب آزمایش با قطعیت صحیح باشد.

۴٫ داروی برنامه B مصرف کنید

برنامه B، استفاده از یک داروی ضد بارداری اضطراری هورمونی است که در کانادا و ایالات متحده موجود است و در صورت مصرف در مدت ۷۲ ساعت از رابطه جنسی محافظت نشده، از تخمک گذاری و باروری جلوگیری می کند. این هورمون قابل استفاده در برنامه B، پروژستین یا لوونورژسترول نامیده می شود.

داروی برنامه B در اکثر داروخانه ها یا سایر ارائه دهنده خدمات درمانی به صورت بدون نسخه موجود است. برای برنامه B نیاز به تجویز پزشک دارید و طبق اکثر برنامه های پزشکی پوشش داده نمی شود.

۵٫ از پزشک در مورد قرص الا بپرسید.

الا یک قرص مصنوعی است (ساخته شده از یولی پریستال استات) است که تقریبا مشابه با همان برنامه B عمل می کند، اما می تواند تا ۵ روز پس از بروز رابطه جنسی موثر باشد. قرص الا نیاز به تجویز توسط پزشک دارد.

قرص الا خطر بارداری از رابطه جنسی محافظت نشده را حدود ۷۵ درصد کاهش می دهد.

هیچ مدرکی مبنی بر اینکه قرص الا باعث سقط جنین می شود، در دست نیست. «قرص سقط جنین» (RU-486 یا میفپریستون) فقط با نسخه به فروش می رسد. اگرچه هر دو این داروها با پروژسترون تداخل دارند، اما بسیار متفاوت عمل می کنند. دوز مصرفی الا به اندازه ای زیاد نیست که باعث سقط جنین شود.

۶٫ نام قرص را بپرسید.

فرض نکنید که داروساز یا پزشک معالج می داند که شما به دنبال چه دارویی هستید (۱۳). قرص هایی که در حال حاضر در ایالات متحده موجود است، قرص برنامه B، (که با نام  My Way، انتخاب بعدی یا اقدام کردن نیز شناخته می شود) و قرص های الا هستند. در کانادا، می توانید از برنامه B (همچنین گزینه دوم، انتخاب بعدی یا NorLevo نامیده می شود) استفاده کنید. قرص الا هنوز در کانادا موجود نیست. اگر متخصصی که به شما کمک می کند، تنها بشنود که شما می گویید «پیشگیری از بارداری»، ممکن است تصور کند که شما یک داروی ضد بارداری خوراکی منظم می خواهید. برای اطمینان از تجویز آنچه که به آن نیاز دارید، با دقت توضیح دهید.

۷٫ در عوض، قرص های ضد بارداری طبیعی را انتخاب کنید.

برخی از قرص های ضد بارداری ترکیبی در جلوگیری از بارداری بعد از رابطه جنسی محافظت نشده موثر عمل می کنند. می توانید یک فهرست کامل را در وبسایت جلوگیری از بارداری اضطراری دانشگاه پرینستون پیدا کنید. حتما داروی ضد بارداری را انتخاب کنید که مشخص شده در جلوگیری از بارداری موثر است. اگر مطمئن نیستید، با پزشک یا داروساز خود صحبت نمایید.

اگر قرص های ضد بارداری در دوزهای مناسب مصرف شود، خطر بارداری را بعد از رابطه جنسی محافظت نشده تا ۷۵ درصد کاهش می دهد. این مساله بستگی به نوع داروی خوراکی که مصرف می کنید نیز دارد.

۸٫ استفاده از آی یودی مسی (ParaGard) را در نظر بگیرید.

دستگاه داخل رحمی مسی (با نام مستعار آی یو دی) در پیشگیری از بارداری اضطراری بسیار موثر است، زیرا اگر در مدت ۵ روز از رابطه جنسی محافظت نشده استفاده شود، خطر بارداری را بیش از ۹۹ درصد کاهش می دهد (۱۷)(۱۸). با این وجود، بسیاری از مراکز، دستگاه آی یو دی را در انبار خود موجود ندارند، بدان معنا که استفاده از آن به عنوان روش موثر در پیشگیری از بارداری اضطراری در بازه زمانی مناسب ممکن است دشوار باشد. آی یودی مسی با افزایش مخاط دهانه رحم و دفع اسپرم عمل می کند. عوارض جانبی ممکن است شامل گرفتگی عضلات و خونریزی بین دوره های قاعدگی باشد.

آی یو دی مبتنی بر هورمون (مانند میرنا (Mirena)) به عنوان یک روش ضد بارداری اضطراری عمل نمی کند، اما هنوز هم یک انتخاب فوق العاده برای پیشگیری از بارداری محسوب می شود.

آی یو دی را می توان به راحتی توسط یک متخصص در مطب یا کلینیک پزشک اعمال کرد. نیازی به مراجعه به بیمارستان برای این کار نیست. در صورت قرار دادن آی یو دی مسی، به عنوان یک روش کنترل عادی پیشگیری از بارداری در مدت ۱۰ سال کارایی داشته و فواید بیشتری خواهد داشت. با این وجود، ممکن است گران قیمت باشد، بنابراین ممکن است انتخاب اول شما نباشد.

بخش دوم

اگر کاندوم پاره شود چکار کنیم؟

مصرف داروهای ضد بارداری اضطراری

۱٫ از دستورالعمل ها با دقت تبعیت کنید.

چه از برنامه B و یا قرص الا استفاده کنید، و یا چه دوز ضد بارداری را به طور منظم مصرف می کنید، جهت اثربخشی بهینه در پیشگیری از بارداری پیشنهادات خاصی وجود دارد.

۲٫ قرص برنامه B را طبق دستورالعمل ها مصرف کنید.

برنامه B دو قرص است (که برابر با مصرف یک دوز هستند) که شما می توانید با هم هر چه سریع تر مصرف کنید (۱۹). تنها نیاز است تا یک دوز مصرف کنید. بیشتر از دوز توصیه شده را مصرف نکرده و یا هیچ قرص ضد بارداری دیگری را نیز همراه با آن مصرف نکنید.

هر چه سریع تر قرص های برنامه B را بعد از رابطه جنسی محافظت نشده مصرف کنید، در جلوگیری از بارداری موثرتر خواهد بود. برنامه B در صورت مصرف در مدت ۲۴ ساعت اول پس از رابطه جنسی محافظت نشده، خطر باردار شدن را تا ۹۵ درصد کاهش می دهد (۵).

۳٫ قرص الا را مطابق با تجویز پزشک مصرف کنید.

الا تنها با تجویز پزشک به فروش می رسد، اما نحوه مصرف آن مشابه با برنامه B است. تنها به مصرف یک دوز نیاز دارید، به همین دلیل قرص الا تنها یکی است. نیاز است تا تنها یک قرص مصرف کنید. علاوه بر این، بیش از دوز تجویز شده مصرف نکرده و یا قرص های ضد بارداری دیگری را همزمان با این دارو مصرف نکنید.

۴٫ طبق توصیه پزشک از داروهای ضد بارداری ترکیبی استفاده کنید.

دوز مصرفی بر اساس نوع قرص متفاوت است. به عنوان مثال، اگر شما داروی ضد بارداری Levora را مصرف می کنید، در هر دوز مصرفی ۴ قرص مصرف کنید، اما اگر قرص اویان مصرف می کنید، در هر دوز ۵ قرص مصرف نمایید. اگر مطمئن نیستید که چه مقدار از این دارو ها را باید مصرف نمایید، حتما با یک پزشک متخصص یا داروساز تماس بگیرید.

اولین دوز خود را طی ۵ روز از رابطه جنسی محافظت نشده، و سپس دوز دوم را ۱۲ ساعت پس از اولین دوز مصرف کنید. برای استفاده از داروهای ضد بارداری منظم به عنوان پیشگیری از بارداری اضطراری، معمولاً باید دو دوز مصرف کنید.

مصرف دوز دوم را فراموش نکنید، زیرا در غیر این صورت احتمال پیشگیری از بارداری به طور موفق را کاهش می دهید.

۵٫ انتظار عوارض جانبی را داشته باشید.

صرف نظر از اینکه کدام قرص پیشگیری از بارداری را انتخاب می کنید، باید انتظار بروز عوارض جانبی خاصی را داشته باشید، پس آماده شوید. قرص های ضد بارداری اضطراری می توانند عوارض جانبی مانند تهوع، سردرد و سرگیجه ایجاد کنند. حتما از داروساز یا پزشک خود بپرسید که چه عوارضی را در پی دارد.

۶٫ قرص های ضد تهوع مصرف کنید.

در صورتی که قرص ضد تهوع موجود است، یک قرص ضد تهوع مصرف کنید که احتمال استفراغ ناشی از مصرف قرص های ضد بارداری را کاهش می دهد. قرص های ضد تهوع را یک یا دو ساعت قبل از مصرف داروهای ضد بارداری اضطراری بخورید تا مانع از استفراغ قرص ضد بارداری شود.

اگر در مدت یک ساعت بعد از مصرف قرص ضد بارداری استفراغ کردید، با پزشک تماس بگیرید و بپرسید که آیا نیاز است دوز دیگری مصرف کنید.

۷٫ در امان بوده و استرس نداشته باشید.

در ۲۴ ساعت بعد از مصرف قرص های ضد بارداری، الکل مصرف نکرده و رانندگی نکنید. ممکن است باعث خواب آلودگی بیشتر شود، به خصوص اگر ضد تهوع مصرف کرده باشید.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *