رابطه بین درد و لذت جنسی

درد چرا و چه زمانی لذت بخش است؟ | ترکیب لذت و درد در رابطه جنسی

بسیاری از افراد در مورد درد و رابطه جنسی اطلاعات بسیار متناقضی دارند. از این گذشته، رابطه جنسی به طور کلی مربوط به لذت بردن است و هیچ ارتباطی به درد ندارد، درست است؟ خب، برای برخی از اشخاص، درد و لذت در رابطه جنسی می توانند گاهی اوقات هم پوشانی داشته باشند، اما چگونه امکان پذیر است؟ به خواندن این متن آگاهی دهنده ادامه دهید تا متوجه شوید.

رابطه بین درد و لذت جنسی

رابطه بین درد و لذت جنسی، قوه تخیل بسیاری از نویسندگان و هنرمندان را روشن کرده است، که با احساسات ممنوع و لذت های شیطانی در ارتباط است. در سال ۱۹۵۴، رمان وابسته به عشق شهوانی با نام «Story of O» نوشته شده توسط آن دکوس (با نام مستعار Pauline Réage) در فرانسه با اشاره ای صریح به اسارت و نظم و انضباط، تسلط و تسلیم، سادیسم و ​​مازوخیسم – مجموعه ای از اعمال جنسی که به طور خلاصه به آنها «رفتار سادیستی» (BDSM) گفته می شود، باعث به وجود آمدن جنبشی در فرانسه شد.

به تازگی، سریال «Fifty Shades of Grey» نوشته شده توسط ای ال جمیز، میلیون ها نسخه در سرتاسر جهان به فروش رفته است و باعث تخیلات وابسته به عشق شهوانی خوانندگان شده است.

هنوز هم شیوه هایی با هم پوشانی درد و لذت همراه است، غالبا در راز و اسطوره شناسی قرار می گیرند و اشخاصی که اعتراف به یک بازی خشن در اتاق خواب خود می کنند، اغلب با ننگ و توجه ناخواسته مواجه می شوند. بنابراین چه اتفاقی می افتد که شخص در طول آمادگی های قبل از رابطه جنسی و مقاربت، درد را لذت بخش می داند؟ چرا درد برای آنها لذت بخش است و آیا وقتی صحبت از رابطه جنسی خشن می شود، با خطراتی همراه است؟

برای روشن کردن این مسائل، ما با نگاهی به توضیحات فیزیولوژیکی و روانشناختی، توضیح می دهیم که چرا درد جسمی گاهی اوقات می تواند منبع لذت باشد.

همچنین عوارض جانبی احتمالی رابطه جنسی خشن و چگونگی مقابله با آنها و تحقیق در مورد اینکه چه زمانی هم پوشانی درد و لذت سالم نیست را مورد بررسی قرار می دهیم.

درد جسمی به عنوان یک سرچشمه لذت

اول از همه، یک هشدار: مگر اینکه شخص به طور خاص علاقمند باشد که احساسات دردناک را به عنوان بخشی از رضایت جنسی تجربه کند، در غیر این صورت، رابطه جنسی نباید برای افراد درگیر در آن دردناک باشد.

افراد ممکن است به دلایل مختلف از جمله بیماری، مانند واژینیسموس، آسیب یا عفونت ولوا یا واژن و آسیب یا عفونت آلت تناسلی یا بیضه درد را تجربه کنند.

اگر در حین رابطه جنسی درد ناخواسته یا هرگونه ناراحتی در دستگاه تناسلی خود تجربه کرده اید، بهتر است در مورد آن با یک پزشک صحبت کنید.

بزرگسالان سالم و با رضایت متقابل گاهی به دنبال احساس درد به عنوان یک «تقویت کننده» لذت جنسی و تحریک جنسی هستند. این مساله می تواند به عنوان بخشی از اعمال BDSM یا تغییرات گاه به گاه برای زندگی جنسی فرد باشد.

اما درد چگونه می تواند لذت بخش باشد؟ بر اساس نظریه تکاملی، برای انسان و سایر پستانداران، درد عمدتاً به عنوان یک سیستم هشدار دهنده عمل می کند و خطر یک تهدید جسمی را نشان می دهد.

به عنوان مثال، دچار سوزش شده یا با ریختن آب جوش صدمه دیده است، و این کار ما را از قدم زدن در آتش سوزی و دچار سوختگی شدن در حد چروک شدن پوست یا نوشیدن آب جوش و صدمات برگشت ناپذیر به بدن باز می دارد.

با این وجود، از نظر فیزیولوژیکی، درد و لذت بیش از آنچه ممکن است تصور کنید، با هم اشتراک دارند. تحقیقات نشان داده است که احساس درد و لذت، مکانیسم های عصبی مشابهی را در مغز فعال می کند.

لذت و درد هر دو به سیستم های دوپامین و افیونی تعامل در مغز گره خورده اند، که انتقال دهنده های عصبی را درگیر در رفتارهای ناشی از پاداش یا انگیزه، از جمله خوردن، نوشیدن و رابطه جنسی می کند. از نظر نواحی مغزی، به نظر می رسد که هم لذت و هم درد، هسته اکومبنس،  پالیدوم و آمیگدال را فعال می کند که در سیستم پاداش مغز ایفای نقش می کنند و رفتارهای محرک را تنظیم می کنند.

بنابراین، تجربه «اوج لذت» که افراد در تحریک جنسی دردناک، لذت بخش احساس می کنند، مشابه با تجربه لذتی است که ورزشکار حس می کند همانطور که فعالیت های ورزشی قابل کنترل انجام می دهد.

فواید روان شناختی احتمالی

همچنین یک روانشناختی پیچیده جهت یافتن لذت در احساس درد وجود دارد. ابتدا، تجربه احساس درد شخص می تواند به میزان زیادی بستگی به زمینه ای باشد که محرک های دردناک ایجاد می شوند.

به عنوان مثال، احساس درد ناشی از بریدگی توسط چاقو آشپزخانه یا درد ناشی از جراحی، اگر همیشه این گونه نباشد، اما در بیشتر موارد به صورت ناخوشایند است.

با این وجود، هنگامی که فرد در شرایط تجربه احساسات مثبت، دردهای جسمی را تجربه می کند، در واقع احساس درد او کاهش می یابد. بنابراین، در هنگام برقراری رابطه جنسی با یک شریک قابل اعتماد، احساسات مثبت مرتبط با عمل می تواند احساس درد ناشی از رابطه جنسی خشن را برطرف کند.

در عین حال، درد داوطلبانه در طول رابطه جنسی یا عشق شهوانی می تواند در کمال تعجب اثرات روانی مثبت داشته و مهم ترین آن پیوند بین اشخاص است.

دو مطالعه-  با نتایج جمع آوری شده در بایگانی رفتارهای جنسی در سال ۲۰۰۹ –نشان دادند که شرکت کنندگان به عنوان بخشی از رابطه جنسی به انجام کارهای سادومازوخیسم اجتماعی مشغول بودند که احساس پیوند عمیق تر با شریک جنسی خود و افزایش اعتماد به نفس را تجربه کردند.

در این مطالعه تحقیقاتی، آنها نتیجه گرفتند که:

«اگرچه واکنش های فیزولوژیکی شریک بالا قرار گرفته (شریک جنسی مطیع) و شریک جنسی در پایین قرار گرفته (شریک جنسی غالب) متفاوت هستند، اما واکنش های روان شناختی آنها هم گرایی داشته و شریک های جنسی قرار گرفته در بالا و پایین گزارش از صمیمی تر شدن روابط خود بعد از این مساله (رابطه جنسی شهوانی BDSM) را دادند».

یکی دیگر از دلایل آمادگی برای سکس به شکل خشن قبل از برقراری رابطه جنسی، فرار از واقعیت است. نویسنده یک بررسی که در مجله تحقیقات جنسی منتشر شده، توضیح می دهد: «درد می تواند توجه را به لحظه کنونی متمرکز کند و اشخاص را از افکار انتزاعی و سطح بالا دور کند».

نویسندگان در ادامه می گویند: «به این شکل، یک تسکین موقت یا تاخیر یا فرار از مسئولیت های سنگین دوران بزرگسالی ایجاد شود».

در حقیقت، مطالعه ای در سال ۲۰۱۵ دریافت که بسیاری از افرادی که BDSM را تمرین می کردند، گزارش دادند که تمریانت شهوانی به آنها کمک کرده تا از استرس دور شده و از کارهای روزمره و نگرانی های خود فرار کنند.

نویسندگان این مطالعه که علی هبرت و پروفسور آنجلا ویور بودند، نوشتند که: «بسیاری از شرکت کنندگان اظهار داشتند که یکی از عوامل ایجاد انگیزه برای شرکت در BDSM این بود که به آنها اجازه می داد از زندگی روزمره خود فاصله بگیرند». برای تشریح این نکته، دو نقل قول از یک شرکت کننده که تصمیم گرفت تا نقش مطیع را در رابطه جنسی بازی کند، به شرح زیر است:

«اگر این یک فاصله گرفتن از دنیای واقعی است، از آن مطلع هستید. مثل این است که به خودتان استراحت دهید».

درد در هنگام رابطه جنسی

عوارض جانبی احتمالی رابطه جنسی خشن

افراد همچنین می توانند بعد از درگیر شدن در روابط خشن، اثرات روانی منفی را تجربه کنند- مهم نیست که چقدر با تجربه هستند و اینکه چقدر مراقب هستند که مرزهای سالمی را برای ایجاد یک صحنه شهوانی ایجاد کنند.

در بین کسانی که در زمینه BDSM فعالیت می کنند، این عوارض جانبی منفی به نام «ساب دراپ» یا به سادگی «دراپ» نامیده می شود، و به تجربه غم و اندوه و افسردگی اطلاق می شود، چه بلافاصله بعد از شرکت در یک برانگیختگی خشن برای رابطه جنسی باشد یا روزها پس از بروز این اتفاق باشد.

محققان دکتر ریچارد اسپروت و آنا رندال معتقدندکه اگرچه «در هم شکستن» عاطفی که افراد بلافاصله بعد از رابطه جنسی خشن تجربه می کنند می تواند در اثر تغییرات هورمونی در آن لحظه باشد، اما «دراپ» که چند روز بعد رخ می دهند، احتمالا توضیحات دیگری دارند.

آنها معتقدند که احساس افسردگی در روزهای پس از رابطه جنسی خشن می تواند مربوط به احساس از دست دادن «تجربه اوج لذت» ناشی از رابطه جنسی خشن باشد که باعث آرامش روانی در آن لحظه برای شخص شده بود.

مانند لحظه اوجی که همراه با لذت و درد در لحظه بود، که ممکن است شبیه به تجربه اوج عملکرد ورزشکاران باشد، محققان تجربه «کسل شدن» پس از رابطه جنسی خشن را با تجربه ای که توسط ورزشکاران المپیک پس از مسابقه احساس می شود، مقایسه کردند، که به آن «افسردگی پس از المپیک» نیز گفته می شود.

به منظور پیشگیری یا مقابله با احساس افسردگی بعد از احساس اوج لذت بعد از رابطه جنسی خشن،  مهم است که شخص و شریک جنسی یا شرکاء جنسی بتوانند برای مراقبتهای لازم از نظر جسمی و روانی برنامه ریزی دقیق کنند، و در مورد نیازها و نگرانی های فرد با جزئیات صحبت کنند.

هر شخصی که تصمیم بگیرد که تنوع در رابطه جنسی اش ایجاد کند، مهم ترین نکته در این خصوص همیشه رضایت است. کلیه افرادی که در این رابطه جنسی شرکت می کنند، باید برای همه قسمت های آن موافقت مشتاقانه داشته و اگر دیگر علاقه یا تمایل به انجام آن ندارند، باید بتوانند از انجام این کار خودداری کنند. تحقیقات نشان می دهد خیالات درباره بازی جنسی غیر معمول یا خشن بسیار رایج است و برخی افراد تصمیم می گیرند این خیال را از قلمرو تخیل خارج کرده و آن را به واقعیت تبدیل کنند.

اگر تصمیم دارید تا از سکس های رایج اجتناب کرده و برخی از انواع متفاوت را امتحان کنید، خوب است و هیچ مشکلی در این خصوص وجود ندارد. تنها مطمئن شوید که در امان هستید و تنها کاری را انجام می دهید که از آن لذت برده و با انجام ان احساس راحتی می کنید.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.