آیا دیابت می تواند باعث نازایی در مردان شود؟

آیا دیابت می تواند بر باروری در زنان و مردان تأثیر بگذارد؟

اگر مدتی تلاش کرده اید که باردار شوید – ممکن است پاکسازی انجام داده باشید (دوره ای که به منظور بهبود سلامتی خود از مصرف غذاهای ناسالم یا مضر ، نوشیدنی یا مواد مخدر خودداری میکنید: در طی پاک سازی ، بهتر است از تمام نوشیدنی های سرشار از کافئین خودداری کنید.) ، رژیم باروری را شروع کرده اید و تمام عادات مضر مانند سیگار کشیدن را متوقف کرده اید – فایده ای ندارد ، زمان آن فرا رسیده است که یک آزمایش قند خون ساده مشکل دقیق شما را نمایان کند.تعداد مبتلایان به دیابت نوع I و II در طول سالها رو به افزایش بوده است ، و این باعث شده تا دانشمندان، محققان و پزشکان بیشتری ترغیب شوند تا بررسی کنند که آیا دیابت می تواند یکی از دلایل اصلی ناباروری در مردان باشد یا خیر.

مطالعات نشان می دهد که در آن یک ارتباط وجود دارد – یک رابطه واضح. در صورت ابتلا به دیابت، در زنان و مردان ممکن است احتمال بارداری کاهش یافته باشد.بگذارید نگاهی عمیق تر به این موضوع بیندازیم که چرا و چگونه این کار را می کند.

چگونه دیابت بر باروری مردان تأثیر میگذارد؟

آیا دیابت می تواند باعث نازایی در مردان شود؟ پاسخ این است که دیابت می تواند یکی از دلایل ناباروری در مردان باشد. اگرچه ابتلا به دیابت می تواند شما را در چند حالت کمتر بارور کند ولی شما را به ناچار نابارور نمی کند. مردان دیابتی غالباً دارای برخی مسائل جنسی هستند، مانند انزال رتروگراد و اختلال در نعوظ.این می تواند منجر به ایجاد مشکلات در هنگام تلاش برای باروری و از دست دادن علاقه به رابطه جنسی پس از چند بار تلاش شود.

همچنین ، مشخص شده است که کیفیت اسپرم مردان دیابتی پایین تر از یک مرد عادی است.این در یک مطالعه ای یافت شد که کیفیت اسپرم بین مردان دیابتی و مردان عادی  ای که تحت درمان ناباروری قرار داشتند را مقایسه میکرد.نتایج حیرت انگیز بود- دیده میشد که مردان دیابتی نسبت به همتایان غیر دیابتی نابارور خود ، تقریباً ۲۵ درصد سطح منی پایین تری داشتند، و اسپرم درون، آسیب DNA بیشتری داشت. DNA هسته ای موجود در اسپرم های مرد ۲۰٪ بیشتر از میزان موجود در یک انسان عادی بود، حذف خیلی بیشتر در DNA میتوکندری و غیره.

 

این در اصل به این معنی است که ،برای یک فرد مبتلا به دیابت بسیار مشکل است که همسر خود را تحریک کند، و خطر سقط جنین و ناقصی ، در این حالت ، بسیار بیشتر است.

۱ دیابت نوع I و باروری مردان

آیا دیابت نوع I می تواند بر قدرت باروری مردان تأثیر بگذارد؟ قطعاً میتواند. در دیابت نوع I، بدن این مرد به سلولهای تولیدکننده انسولین خود حمله می کند و این امر تنظیم قند خون را بسیار دشوار می کند. این امر باعث می شود که مرد نیازهای روزانه انسولین بدن را با دوزهای خارجی تکمیل کند. خطرناک ترین نوع دیابت ،این امر روی باروری تأثیر می گذارد و ممکن است مردانی که این بیماری را دارند، برای بارور کردن همسر خود به مراقبت و داروی ویژه از پزشک نیاز داشته باشند.

۲ دیابت نوع II و باروری مردان

دیابت نوع II شایع ترین آن است و به دلیل تولید ناکافی انسولین توسط بدن ایجاد می شود. در واقع کنترل کردن ان بسیار ساده تر است و شما فقط با کنترل کردن رژیم غذایی و ورزش منظم خود، قادر خواهید بود تغییر بزرگی در بدن خود ایجاد کنید. هنگامی که شما راه حلی برای این موضوع داشته باشید، ممکن است بتوانید شریک زندگی خود را بدون هیچگونه کمک و مراقبت پزشکی باردار کنید.

چگونه دیابت بر باروری زنان تأثیر دارد؟

آیا یک زن دیابتی می تواند باردار شود؟ جواب آن دو گانه است.

هیچ مدرکی در دست نیست که زنان دیابتی در صورت سالم بودن شریک زندگی خود، به سختی باردار شوند. دیابت به طور انحصاری باعث ایجاد مشکلات باروری نمی شود ،پس پاسخ به این که آیا دیابت می تواند باعث ناباروری در زنان شود تایید نشده است.

با این حال، باردار ماندن (سقط نشدن جنین) یک موضوع متفاوت است. دیابت می تواند بارداری (باردار ماندن) در زنان را دشوار کند ،به خصوص اگر مدت طولانی است که به این بیماری مبتلا شده اند. دیابت باعث عدم کنترل گلوکز در بدن می شود و این می تواند کاشت تخم بارور در رحم را دشوار کند.

همچنین ، زنان دیابتی ممکن است چاق باشند -این نیز به مشکلات کمک می کند.

پزشکان باروری حتی گفته اند که زنانی که به دیابت مبتلا می شوند ، معمولاً هر بار که بارور می شوند باردار می شوند ،
اما هدفی در انجام این کار نیست زیرا تخمک معمولاً قادر به کاشت درون رحم نیست – این منجر به سقط جنین حتی قبل از شروع بارداری می شود یا میفهمد که باردار است.شانس سقط جنین در زنان دیابتی بین ۳۰ تا ۶۰٪ افزایش می یابد.

خطرات دیگری نیز وجود دارد، حتی اگر کاشت صورت گرفته باشد – احتمال بروز نقایص هنگام تولد بیشتر است، کودک ممکن است بزرگتر باشد و افزایش خطر دیابت حاملگی می تواند برای مادر و کودک مضر باشد.

زنی که دیابت دارد میتواند باردار شود

 

۱- دیابت نوع I و باروری زنان

جدای از مشکلات ذکر شده در بالا ، خطرات دیگری نیز وجود دارد که هنگام تلاش برای بارداری ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی شود.سندرم تخمدان پلی کیستیک (شرایطی است که بر روی سطح هورمون زن تأثیر می گذارد.زنان مبتلا به PCOS مقادیر بالاتر از حد طبیعی هورمونهای مردانه را تولید می کنند. این عدم تعادل هورمون باعث می شود که از دوره های قاعدگی پرش کنند و بارداری را برای آنها سخت تر می کند.)گاهی اوقات می تواند ناتوانی زن در بارداری را همراه با دوره های نامنظم و یائسگی زودرس به همراه داشته باشد.با این حال ، این مسائل با استفاده از دارو قابل تنظیم است.

۲- دیابت نوع II و باروری زنان

زنان مبتلا به دیابت نوع II نیز در همین راستا که در بالا گفته شد ، دارای مشکلاتی هستند.با این حال،این موارد معمولاً با ایجاد تغییر در شیوه زندگی ، شامل رژیم غذایی سالم و ورزش بیشتری قابل درمان هستند.

نحوه درمان دیابت نوع I برای باروری

دیابت نوع I با عدم توانایی بدن در سنتز انسولین مورد نیاز مشخص می شود.این منجر به افزایش سنبله در قند خون (در افراد مبتلا به دیابت رخ می دهد زیرا آنها قادر به استفاده موثر از انسولین نیستند.)می شود و بنابرایندر صورت زن بودن می تواند بر شانس ماندگاری در بارداری شما تأثیر بگذارد.بهترین کار در چنین شرایطی مشورت با پزشک است – بارداری نوع اول یک اختلال خود ایمنی است ، بنابراین برای مبارزه با آن به دارو نیاز دارید.همچنین ممکن است مجبور شوید زندگی سالم تری را شروع کنید ، و به طور مداوم دارو و امثال آن را مصرف کنید.شما همچنین باید عملکرد تیروئید و تخمدان خود را بررسی کنید زیرا بدن به اشتباه به آن غدد نیز حمله می کند – آنها همچنین نقش مهمی در بارداری شما دارند.سطح هورمون تحریک کننده تیروئید و هورمون تحریک کننده فولیکول در بدن باید درست باشد زیرا بدن برای تحمل یک نوزاد برای ۴۰ هفته آینده باید به اندازه کافی مهمان نواز باشد.

نحوه کنترل دیابت برای دستیابی به یک بارداری سالم

به منظور غلبه کامل بر دیابت نوع I نیاز به دارو و کمک یک پزشک دارید.با این حال ، دیابت نوع II از این طریق بسیار ساده و اسان تر است.دیابت نوع II به دلیل اینکه بدن انسولین کافی برای کاهش سطح قند خون را ایجاد نمی کند اتفاق می افتد ، بنابراین شما باید سعی کنید سطح را به روش دیگری پایین بیاورید.این امر می تواند با داشتن یک سبک زندگی سالم تر انجام شود ، که شامل تغذیه سالم ، وزن مناسب و ورزش منظم برای حفظ تناسب اندام است.از دیگر مشکلات رایج منجر به عدم توانایی در بارداری ، PCOS و پریود های نامنظم است که می توان با استفاده از ترکیبی از داروها و تغییرات شیوه زندگی از هردو مراقبت کرد.

سؤالات متداول

۱- آیا شرکای دیابتی می توانند برای باروری(باردار شدن) تلاش کنند؟

البته ، حتی اگر دیابت و ناباروری همبسته باشند ، با ایجاد تعدادی تغییر در شیوه زندگی، در اکثر موارد خطرات مرتبط با آن کاهش می یابد – به همین سادگی. با این حال، به منظور اطمینان از سالم بودن کودک در طول دوره بارداریشما همیشه باید با متخصص زنان و زایمان خود در ارتباط باشید. اگر درست غذا بخورید، ورزش کنید و عموماً زندگی سالم داشته باشید ، در بیشتر موارد دیابت نمی تواند دلیل ناباروری شما باشد.

۲- آیا کودک می تواند دیابت را از مادر به ارث ببرد؟

اگر دیابت مادر به خوبی کنترل نشود ، کودک در نتیجه در معرض مقادیر بیشتری گلوکز قرار می گیرد – این می تواند بر سلامت کودک تأثیر بگذارد. ممکن است کودک بزرگتر از حد معمول باشد ، دارای قند خونپایین پس از تولد، بیلی روبین زیاد و تعداد گلبول های قرمز خون زیاد باشد- خطر ابتلا به دیابت کودک نیز افزایش می یابد.

بارداری با دیابت آسان نیست ،و شما را ملزم به ایجاد تغییراتی در سبک زندگی خود می کند.اما وقتی برای اولین بار چشمتان به کودک خود میفتد ، به نظر می رسدکه دردسر(مشکلات)ارزشش را داشتند.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *