درمان سرفه در کودکان نوپا

انواع و علل سرفه در کودکان نوپا و درمان های خانگی برای رفع آن

سرفه یک رفلکس محافظتی برای از بین بردن مخاط یا خلط اضافی مجاری تنفسی و تنفس آسان تر است. اگرچه این یک رفلکسی خوب است ، اما سرفه مداوم می تواند نشانه ای از مشکلات/وضعیت تنفسی باشد که ممکن است نیاز به درمان پزشکی داشته باشد. برای آگاهی از انواع سرفه ، روشهای درمانی خانگی، درمان سرفه در کودکان نوپا و زمان مراجعه به مراقبت های پزشکی این پست را بخوانید.

مطالب پیشنهادی: انواع سرفه کودکان/ خس خس سينه نوزادان/ کدام سرفه ها خطرناک هستند؟

انواع و علل سرفه کودک نو پا

نوع سرفه بسته به علت ممکن است متفاوت باشد. عفونتهای تنفسی ویروسی و آسم از دلایل عمده سرفه در کودکان نوپا هستند. شما ممکن است که بتوانید علت آن را با تفاوت در صدای سرفه تشخیص دهید.

انواع و علل سرفه کودک نو پا

انواع سرفه هایی که در کودکان نوپا خود را نشان میدهند:

۱٫ سرفه خشک در کودکان نوپا

سرفه خشک  می تواند به دلیل عفونت دستگاه تنفسی فوقانی ، مانند سرماخوردگی و آنفلوانزا باشد. سرفه مربوط به سرماخوردگی یا آنفولانزا می تواند در طول شب بدتر شود ، به خصوص اگر اتاق گرم و خشک باشد. مراحل اولیه عفونت های دستگاه تنفسی تحتانی مانند ذات الریه (التهاب ریه) و برونشیت (التهاب برونش) نیز باعث سرفه خشک می شوند. در عفونت های تنفسی تحتانی ، سرفه خشک اغلب در هنگام بیماری به سرفه مرطوب تبدیل می شود. قرار گرفتن در معرض دود سیگار ، عطرها ، و سایر مواد تحریک کننده مجاری تنفسی و آسم می تواند باعث سرفه خشک در کودکان نوپا شود.

۲٫ سرفه های صدا دار (تورم در اطراف حنجره) در کودکان نوپا

که همچنین به عنوان سرفه کروپ نیز شناخته می شود ، یک بیماری ویروسی است که منجر به تورم نای فوقانی و حلق می شود که این نیز باعث سرفه های خشک و خشن می شود. صداهای استریدور پرتحرک (صدای بالا با تنفس) در هنگام دم و بازدم (استنشاق) در کودکان نوپا با کروپ شنیده می شود.

۳٫ سرفه مرطوب در کودکان نوپا در کودکان نوپا

که همچنین نیز سرفه خلط دار نیز نامیده می شود. مخاط را از مجاری تنفسی بیرون می آورد. مایعات و مخاط در دستگاه تنفسی تحتانی می توانند رفلکس سرفه را در کودکان نوپا تحریک کنند. عفونت های دستگاه تنفسی تحتانی و آسم از دلایل برجسته سرفه مرطوب در کودکان هستند. کودکان مبتلا به آسم اغلب دچار خس خس سینه و عفونت های تنفسی همراه با تب هستند.

۴٫ سرفه سیاه/سیاه سرفه در کودکان نوپا

یک عفونت باکتریایی بسیار مسری است که توسط Bordetella pertussisbacteria ایجاد می شود. این عفونت فقط از انسان به انسان و از طریق مخاط یا قطرات بزاق موجود در هوا (مخاط منتقل شده در هوا) منتقل می شوند. کودکان نوپایی که سیاه سرفه دارند هنگام نفس کشیدن دچار اسپاسم سرفه و به دنبال آن صدای زیادی می شوند. سیاه سرفه می تواند منجر به هیپوکسی (کمبود اکسیژن) در کودکان نوپا شود. اگر متوجه  سیاه سرفهدر کودک نوپای خود شدید ، به دنبال مراقبت های پزشکی فوری باشید زیرا در صورت عدم درمان می تواند کشنده باشد.

سرفه سیاه/سیاه سرفه در کودکان نوپا 

۵٫سرفه های ناگهانی در کودکان نوپا

اگر کودکان نوپا به طور تصادفی غذا ، قسمت هایی از اسباب بازی ها و مایع را در مجاری تنفسی خود استنشاق کنند (قورت دهند) ، ممکن است ناگهان سرفه کنند/به سرفه بیفتند.این اتفاق نیز ممکن است اگر غذا یا استفراغ در گلو آنها گیر کند رخ دهد. سرفه کردن به مدت چند دقیقه کوتاه معمولاً باعث بیرون آمدن شی خارجی از مجاری تنفسی یا گلو میشود. اگر کودک نوپای شما به مدت چند دقیقه به سرفه ادامه داد یا دچار مشکلات تنفسی شد ، به دنبال مراقبت های پزشکی باشید. هر چیزی که در گلو گیر کرده را با انگشتان خود فشار ندهید زیرا احتمال حرکت کردن آن به پایین لوله تنفسی زیاد است.

۶٫ سرفه شبانه در کودکان نوپا

آبریزش از عقب بینی می تواند دلیل سرفه شبانه در کودکان نوپا باشد. گرفتگی بینی و تخلیه(ترشح) سینوس ها به گلو می تواند باعث سرفه قبل از خواب شود اما معمولاً هنگام خواب از بین می روند. سرفه های آسم ممکن است در شب نیز به دلیل افزایش حساسیت راه هوایی در شب اتفاق بیفتد. اگر کودک نوپای شما سرفه مداوم ، مرطوب یا سیاه دارد ، برای تشخیص دقیق به دنبال مراقبت های پزشکی باشید. سرفه خشک ناشی از بیماری های ویروسی بدون عارضه را می توان در خانه کنترل کرد. با این حال ، اگر در مورد انواع سرفه اطمینان ندارید ، از یک متخصص اطفال مشاوره بگیرید.

سرفه شبانه در کودکان نوپا 

درمان های خانگی برای درمان سرفه در کودکان نوپا

اگر کودک نوپای شما بدون هیچ علائم شدید دیگری از بیماری سرفه کند ، می توانید درمان های خانگی زیر را انجام دهید. مایعات کافی بدهید تا مخاط شل شود و از کمبود آب بدن جلوگیری کند. سوپ های گرم و آبگوشت ممکن است به کاهش تحریک و درد قفسه سینه کمک کند. همچنین آب گرم ممکن است سرفه در کودکان نوپا را تسکین دهد. دادن نصف یا یک قاشق چای خوری (۲ تا ۵ میلی لیتر) عسل ممکن است به شل شدن مخاط و تسکین سرفه کمک کند. به جای عسل می توان شربت ذرت را نیز داد. به نوزادان کمتر از یک سال عسل ندهید زیرا ممکن است باعث بوتولیسم نوزاد شود. هوای مرطوب سرفه را از آنجایی که بخار آب در آن وجود دارد ، کاهش می دهد.برای مرطوب کردن هوا از رطوبت ساز خنک استفاده کنید یا پارچه ای مرطوب را در اتاق کودک آویزان کنید. تنفس هوای سرد می تواند سرفه را از بین ببرد. اجازه دهید کودک نوپای شما هوای خنک نزدیک به پنجره یا یک فن را استشمام کند. تا زمانی که سرفه برطرف نشود از انجام فعالیت های بدنی خودداری کنید زیرا فعالیت ها باعث بدتر شدن سرفه می شوند. از دادن برخی غذاها مانند آجیل ، ذرت بو داده ، غذای سخت (منظور غداهای گاز زدنی) به کودکان زیر چهار سال خودداری کنید زیرا ممکن است هنگام بلعیدن آن را در مجاری تنفسی خود بکشند. این داروها و درمان های ضد سرفه برای کنترل سرفه خشک ویروسی یا سرفه پس از ویروس به دلیل آنفولانزا یا سرماخوردگی مفید هستند. بیماری های باکتریایی که باعث سرفه می شوند ممکن است برای بهبود بیماری به آنتی بیوتیک نیاز داشته باشند.

چه موقع برای درمان سرفه در کودکان نوپا به یک دکتر مراجعه کنید

علائم و نشانه های زیر ممکن است عوارض مربوط به بیماری های ناشی از سرفه را نشان دهند:

  • سرفه بعد از دو تا سه هفته برطرف نمی شود
  • سرفه ای که با گذشت زمان بدتر می شود
  • سرفه مرطوب
  • تب
  • مشکلات تنفسی
  • آسم
  • تنفس سریع و پی در پی
  • بی حالی
  • عدم هوشیاری
  • استفراغ
  • کمبود آب بدن
  • سیاه سرفه
  • گوش درد
  • مشکل در خوردن یا آشامیدن
  • لبهای کبود
  • سرفه خونی

اگر علائم ذکر شده در بالا را مشاهده کردید یا نمی توانید نوع سرفه را تشخیص دهید ، به دنبال یک مشاوره اطفال باشید. درمان سرفه در کودکان نوپا به موقع می تواند از عوارض سرفه و بیماری های مربوط به آن جلوگیری کند.

علائم سرفه در کودکان نوپا 

درمان سرفه در کودکان نوپا

درمان سرفه در کودکان نوپا ممکن است بسته به نوع و علت اصلی سرفه متفاوت باشد. پزشکان ممکن است درمان های خانگی مانند دادن عسل ، آب گرم و تنفس هوای مرطوب را برای کنترل سرفه های بدون عارضه در کودکان نوپا پیشنهاد دهند. اگر سرفه به دلیل آسم باشد ،ممکن است داروهای طولانی مدت پس از تأیید تشخیص تجویز شود. سرفه کودک نوپا پس از عفونت ویروسی (سرفه بعد از ویروس) ممکن است به داروهای خاصی احتیاج نداشته باشد. این(سرفه) معمولاً طی یک یا دو هفته ناپدید می شود. کودکان نوپا در صورت تب ممکن است استامینوفن دریافت کنند. مدیریت حمایتی برای بیماریهای ویروسی انجام می شود. آنتی بیوتیک ها فقط در صورتی تجویز می شوند که سرفه ناشی از عفونت های باکتریایی قفسه سینه و گلو باشد.

آیا دادن داروی سرفه بدون نسخه به کودک نوپا بی خطر است؟

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده اعلام کرده است که هیچ دارویی برای سرفه یا سرماخوردگی به کودکان زیر چهار سال داده نمی شود مگر اینکه توسط پزشک تجویز شوند . شربت سرفه و داروی سرفه ممکن است عوارض جانبی جدی ای در نوزادان و کودکان نوپا ایجاد کنند. داروهای سرفه OTC ممکن است باعث کندی تنفس در نوزادان و کودکان نوپا شود. داروهای سرفه حاوی کدئین یا هیدروکدون برای کودکان تجویز نمی شوند زیرا عملکرد سیستم عصبی مرکزی را کند می کنند. توصیه می شود برای داروهای سرفه برای کودکان نوپا به مشاوره مراجعه کنید از آنجا که متخصصان اطفال می توانند داروهای مناسب و بی خطر را تجویز کنند. با واکسیناسیون می توان از چند دلیل سرفه در کودکان نوپا جلوگیری کرد ، مانند واکسن DTaP از  سیاه سرفه جلوگیری می کند و واکسیناسیون سالانه آنفلوانزا از سرفه مربوط به آنفولانزا جلوگیری می کند. عفونت های ویروسی و آسم از دلایل مهم سرفه در کودکان نوپا است. درمان مناسب آسم به جلوگیری از تشدید بیماری کمک می کند. با رعایت بهداشت مناسب دست و انجام آداب سرفه و عطسه در خانه و مراکز مهد کودک می توان تا حدودی از عفونت های ویروسی پیشگیری کرد.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *