درمان خانگی بثورات پوشک با استفاده از "نشاسته ذرت"؛ نحوه استفاده و مضرات احتمالی آن!!!

درمان خانگی بثورات پوشک با استفاده از “نشاسته ذرت”؛ نحوه استفاده و مضرات احتمالی آن!

رفع بثورات پوشک نوزادان یکی از سخت ترین قسمت های مادر بودن است، زیرا قرمزی ظاهر شده روی پوست باعث می شود احساس کنید که والدین بدی بوده اید و مراقبت درستی انجام نداده اید. بثورات پوشک مخصوصاً در مکان های گرم و مرطوب مانند اطراف پوشک آلوده ایجاد می شود. این نشان می دهد که اگر شما به موقع پوشک را تعویض کنید یا از کرم مناسب برای حفاظت از پوست کودک خود در برابر تحریک استفاده کنید، فرزند شما دچار این بثورات پوستی نخواهد شد. بثورات پوشک می تواند در نتیجه برخی از غذاها یا محصولات و همچنین سفت بستن پوشک یا حساس بودن پوست بوجود آید. با این حال، بیشتر اوقات بخاطر رطوبت در محل پوشک کثیف است، به خصوص وقتی که نوزاد شما دچار اسهال باشد. ما در ادامه درباره درمان خانگی بثورات پوشک و بخصوص استفاده از نشاسته ذرت بحث می کنیم.

چه عواملی باعث ایجاد بثورات پوشک می شود

  • بثورات پوشک به طور کلی زمانی اتفاق می افتد که پوشک کثیف نوزاد به موقع عوض نمی شود
  • بخاطر مواد شیمیایی پوشک
  • به دلیل باکتری موجود در مدفوع و ادرار کودک
  • عفونت مخمری

درمان های خانگی بثورات پوشک

مواد زیادی وجود دارد که می تواند به کاهش بثورات پوشک کمک کند مانند سرکه، جوش شیرین، وازلین، جودوسر و روغن نارگیل. در بین همه مواد نشاسته ذرت می تواند در درمان سوختگی ناشی از پوشک بسیار عالی باشد. در این مقاله به فرآیند درمان با استفاده از نشاسته ذرت می پردازیم.

نشاسته ذرت برای درمان بثورات پوشک

نشاسته ذرت برای درمان بثورات پوشک

این یک روش درمانی قدیمی برای خلاص شدن از بثورات پوشک است. نشاسته ذرت به خشک نگه داشتن پوست کمک می کند و باعث کاهش ساییدگی پوست می شود، که می تواند از بثورات پوشک جلوگیری کنید. با این حال، برخی از مشکلات نیز بهبود می یابد.

چرا از نشاسته ذرت استفاده کنیم

ترکیب رطوبت و باکتری با سایش پوست باعث بثورات پوشک می شود که یکی از علل شایع تحریکات پوستی است. پزشکان در گذشته توصیه به استفاده از پودر بچه می کردند که واقعاً راه حل خوبی برای تحریکات پوستی نوزاد بود. اما پودر بچه حاوی تالک است که می تواند وارد ریه های کودک شود و مشکلات تنفسی ایجاد کند. به خاطر این عارضه جانبی پودر تالک، برخی پزشکان مخالف استفاده از پودر بچه هستند. آنها تعدادی از داروهای خانگی از جمله نشاسته ذرت را پیشنهاد می کنند. نشاسته ذرت سریعتر و موثرتر از سایر درمان های خانگی عمل می کند؛ به این علت است که پزشکان استفاده از آن را بیشتر توصیه می کنند.

نحوه استفاده از نشاسته ذرت برای درمان بثورات پوشک

نحوه استفاده از نشاسته ذرت برای درمان بثورات پوشک

روش های مختلفی برای استفاده از نشاسته ذرت برای بثورات پوشک وجود دارد که ما در اینجا برخی از آنها را مورد بحث قرار می دهیم:

  • می توانید نشاسته ذرت را مستقیماً روی پوست کودک خود مثل پودر تالک استفاده کنید. یک پارچه تمیز بردارید و آن را در یک فنجان آب گرم خیس کنید. آب اضافی آن را فشار داده و کودک را با آن تمیز کنید. اجازه بدهید که پوست کودک شما خشک شود و به آرامی ۳-۲ قاشق غذاخوری نشاسته ذرت روی آن بپاشید. پنج دقیقه صبر کنید و سپس پوشک تازه ای به کودک بپوشانید. شما می توانید اینکار را ۲ تا ۳ بار در روز انجام دهید.
  • شما می توانید نشاسته ذرت را در ترکیب با وازلین استفاده کنید. دو قاشق غذاخوری نشاسته ذرت را با ۱ قاشق غذاخوری وازلین مخلوط کنید. آن را خوب هم بزنید و به شکل کرمی غلیظ درآورید. کرم را روی ناحیه آسیب دیده بمالید. پس از ۱۰ تا ۱۵ دقیقه کرم را با یک دستمال مرطوب گرم پاک کنید. می توانید این کرم را دو بار در روز بمالید.
  • روش دیگر استفاده از مخلوط نشاسته ذرت با روغن نارگیل و ویتامین E است. ابتدا با استفاده از نصف فنجان نشاسته ذرت، نصف فنجان روغن نارگیل و یک فنجان ویتامین، خمیری یکدست تهیه کنید. سپس خمیر تهیه شده را روی نواحی دچار بثورات استعمال کنید و اجازه دهید به مدت ۱۰ دقیقه بماند. در نهایت، پوست را با آب گرم بشویید و اجازه دهید که پیش از بستن پوشک تازه، آن ناحیه خشک شود.

جنبه منفی استفاده از نشاسته ذرت

  • اگر بثورات ناشی از وجود مخمر باشد، استفاده از نشاسته ذرت می تواند برای کودک مضر باشد. از آنجاییکه نشاسته ذرت یک منبع غذایی عالی برای عفونت مخمری است، پس بثورات ناشی از مخمر حتی ممکن است تشدید شود. بثورات پوشک ناشی از مخمر در نوزادان بسیار متداول است؛ به دنبال نقاط قرمز در محل بثورات پوشک باشید، به خصوص در درزها که شایع ترین نشانه بثورات پوشک مخمر است.
  • درمان با اکسید روی رایج ترین توصیه پزشکان در این مورد است. اما ما توصیه نمی کنیم که بدون تجویز پزشک از اکسید روی استفاده کنید. حتماً در صورت مشاهده نشانه های عفونت مخمری با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید.
اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.