بهترین وضعیت خواب بعد از عمل سزارین

بهترین وضعیت خواب بعد از عمل سزارین

زایمان بدن را تحت تاثیر صدمات زیادی قرار می دهد، در نتیجه خستگی زیادی ایجاد می شود که تنها با استراحت می تواند رفع شود. اگر عمل سزارین انجام داده باشید، نیاز به استراحت بیشتری دارید تا زخم ها تسکین یابد و بعد از جراحی بازسازی شوند. بنابراین، خوابیدن بعد از عمل سزارین ضروری است تا سلامت بمانید و انرژی کافی برای رفع نیازهای نوزاد خود داشته باشید. این پست به شما کمک می کند تا تاثیر خواب بعد از سزارین را دریابید.

اهمیت خوابیدن درست بعد از عمل سزارین

وضعیت خواب مناسب می تواند باعث بهبود شما شود و هر گونه فشار و استرس روی ناحیه تحت عمل جراحی را کاهش دهد. همچنین باعث می شود که راحت از رختخواب خارج شوید و با کاهش ناراحتی شما، منجر به تنفس بهتر و خواب سالم می شود. رعایت یک وضعیت درست برای خواب، فشار روی عضلات پایینی شکم را کاهش داده و به نوبه خود هر گونه خطر روی محل جراحی را کمتر می کند.

چرا خواب خوب بعد از جراحی سزارین مشکل است؟

افزایش سطح هورمونی و حجم شکم در دوران بارداری و پس از زایمان بر مجاری هوایی تاثیر می گذارد، به این ترتیب باعث ایجاد وضعیتی به نام آپنه انسدادی خواب (OSA) می شود. آپنه انسدادی خواب می تواند منجر به مشکلات تنفسی و آسیب مجاری هوایی در هنگام خواب شود. این مسائل، همراه با درد شدید سزارین، خوابیدن را دشوار می کند.

بهترین وضعیت های خوابیدن بعد از زایمان سزارین چیست؟

در ادامه روش هایی ارائه شده است که شما می توانید بعد از سزارین برای خواب بهتر امتحان کنید. اینکه آیا این روش ها برای شما موثر است یا نه، بستگی به میزان سهولت و راحتی شما با وضعیت ارائه شده دارد.

خوابیدن به پشت

در بیشتر موارد، این حالت برای اولین روزها و هفته های بعد از سزارین راحت است. در این وضعیت هیچ فشاری روی محل جراحی وجود ندارد. همچنین ممکن است برای راحتی بیشتر یک بالش زیر زانوهای خود قرار دهید. جنبه های منفی آن شامل سختی در هنگام خارج شدن از تختخواب یا نشستن است، زیرا می تواند مقداری فشار در محل جراحی ایجاد کند. همچنین در موردی که فرد دچار فشار خون غیر طبیعی است نیز این وضعیت توصیه نمی شود. برای بلند شدن از این وضعیت، بهتر است به یک پهلو بچرخید و سپس بنشینید و در صورت صورت لزوم به حالت ایستاده درآیید.

به یک پهلو

این وضعیت برای بعد از زایمان راحت تر است. در محل جراحی هیچ فشاری وجود ندارد و هنگام پایین آمدن از تخت، درد کمتری را تجربه خواهید کرد. خوابیدن به سمت چپ، به جریان یافتن مطلوب خون و هضم بهتر کمک می کند. شما می توانید از بالش های برایی تکیه دادن شکم و باسن خود استفاده کنید. همچنین، این بهترین موقعیت برای افرادی خوب است که مشکلات فشار خون دارند.

بهترین وضعیت خواب بعد از عمل سزارین 2

بالا بردن بالا تنه

بالا تنه خود را با چند بالش بالا نگه دارید، به این ترتیب کل بدن بلند می شود. این حالت به تنفس بهتر کمک می کند و همچنین راحت تر می خوابید، به خصوص اگر از آپنه انسدادی خواب رنج می برید. اگر راحت نیستید که کل بدن را بالا ببرید، بین زانوهای خود و زیر باسن بالش استفاده کنید.

نشسته

اگر هیچ یک از وضعیت های گفته شده برای شما مناسب نبود، می توانید هنگام نشستن روی تخت یا صندلی در حالیکه چند بالش برای تکیه در اطراف خود قرار داده اید، بخوابید. این یک وضعیت خواب موقتی است، اما کار شما را برای شیردهی یا خوابیدن راحت تر می کند. صندلی های دارای پشتی های متحرک می تواند وضعیت خوبی برای استراحت در دو هفته اول فراهم کند.

نکاتی در مورد بهبود خواب در دوران پس از عمل سزارین

برای بهبود سریع بعد از جراحی، شما به خواب کافی نیاز دارید. در اینجا توصیه هایی برای خواب بهتر ارائه می دهیم.

داروهایی که ممکن است پزشک شما برای کنترل درد تجویز کرده باشد را مصرف کنید تا بهتر بخوابید. به جز داروهایی که پزشک تجویز کرده، هیچ داروی دیگری برای خواب مصرف نکنید زیرا ممکن است از شیر عبور کند و به نوزاد برسد و یا روز سلامت روان شما تاثیر بگذارد.

با تایید پزشک، تمرینات سبک و فعالیت را شروع کنید. پیاده روی های کوتاه و حرکات کششی، جریان گردش خون شما را تقویت می کند، ماهیچه ها را قوی می کند، استرس را پایین می آورد و روند بهبودی را سرعت می بخشد، بنابراین باعث خواب بهتر می شود.

داشتن یک رژیم غذایی متعادل نیز برای بهبود سریع ضروری است. غذاهای غنی از ویتامین C و اسیدهای چرب امگا ۳ برای کاهش التهاب و بهبودی مفید است. رعایت آن به خواب بهتر شما کمک می کند.

به مقدار کافی آب بنوشید و فیبر را به رژیم غذایی خود اضافه کنید تا از یبوست جلوگیری کنید. ناراحتی در دستگاه گوارش مانع خواب شما می شود. پزشک شما ممکن است برای حرکات روده ای، نرم کننده مدفوع تجویز کند و بنابراین باعث خواب بهتر شما خواهد شد.

حداقل در چند هفته اول تا جای ممکن از رختخواب خارج نشوید. از همسر یا خانواده خود برای کمک به نگهداری از فرزند و شیردهی کمک بگیرید.

سوالات متداول

۱- چگونه بعد از عمل سزارین به شکلی بی خطر از رختخواب خارج شوید؟

برای خارج شدن از رختخواب به یک پهلو بچرخید زیرا برای بلند شدن نیاز به تلاش کمتری خواهید داشت، از اعضای خانواده خود بخواهید به شما کمک کنند تا بتوانید از تختخواب خارج می شوید. همچنین می توانید از آرنج خود برای تکیه و قرار دادن خودتان در وضعیت نشسته و راحت تر استفاده کنید تا پاهای شما از تخت آویزان باشد. پاها را روی زمین قرار دهید و قابل از ایستادن کمی استراحت کنید.

۲- آیا بعد از سزارین می توان به روی شکم خوابید؟

شما نمی توانید بلافاصله بعد از جراحی سزارین روی شکم خود بخوابید زیرا محل جراحی دچار درد خواهد شد و هر گونه فشار روی آن درد را بدتر می کند. هنگامیکه درد فروکش کرد، و شما احساس راحتی کردید می توانید روی شکم بخوابید.

ممکن است مدتی طول بکشد تا بعد از عمل سزارین، وضعیت مناسبی برای خوابیدن پیدا کنید. بنابراین صبور باشید و سعی کنید یک وضعیت راحت را پیدا کنید. اما چند روز طول می کشد که درد شما فروکش کند و شما بدانید که در کدام حالت، بدن شما راحت تر خواهد بود. همچنین، به یاد داشته باشید که روحیه مثبت داشته باشید زیرا این امر به روند بهبود شما سرعت خواهد بخشید.

کدام حالت خوابیدن برای شما راحت تر است؟ تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

توجه: روش های و حالت های توصیه شده تنها جنبه اطلاع رسانی دارد و جایگزین مشاوره پزشکی نیست.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.