4 مزیت داستان گویی برای کودکان خردسال که نمیدانید!!!

۴ مزیت داستان گویی برای کودکان خردسال که نمیدانید!

معمول است که به دانش آموزان داستان بدهید که بخوانند یا به آنها اجازه دهید که داستان را از طریق تلویزیون یا دی وی دی تماشا کنند. داستان پردازی، که یکی از قدیمی ترین و قدرتمندترین شکل های تدریس است، یک راه عالی دیگر برای کودکان برای لذت بردن از داستان ها ارائه می دهد. در حقیقت، این، مزایای بسیار عالی را برای کودکان پیش دبستانی و کودکان در سن مدرسه فراهم می کند.

مزایای داستان گویی برای کودکان خردسال

مزایای داستان گویی برای کودکان خردسال

مزیت شماره ۱: مهارت های زبان را بهبود می بخشد

هنگامی که کودکان نوپا و سایر خردسالان به قصه گو (راوی) گوش می دهند، این شانس را دارند که ضمن شنیدن قدرت گفتار، کلماتی را که به روشی منحصر به فرد ارائه میشوند را، بشنوند. کودکان سن مدرسه (۶ تا ۱۲ سال) این شانس را دارند که به کلمات جدید گوش دهند، که می تواند به آنها در گسترش واژگان کمک کند. گفتن داستان به کودکان وسایل ادبی را به روشی به یاد ماندنی ارائه می دهد (وسیله ادبی روشی است که نویسنده از آن برای تولید جلوه ویژه در نگارش خود استفاده می کند. نمونه ای از یک دستگاه ادبی، فلاش بک است) .کودکان این شانس را دارند که “ساختار پلات یا طرح” (پلات یک اصطلاح ادبی که برای توصیف وقایعی که یک داستان را تشکیل می دهد یا بخش اصلی یک داستان میباشد، است)، “کشمکش” (یا تعارض در ادبیات به عنوان هرگونه نبرد بین نیروهای متضاد تعریف می شود. معمولاً شخصیت اصلی با برخی دیگر از نیروها مبارزه می کند. این نوع تعارض همان چیزی است که داستان ها را سوق می دهد. بدون آن، داستان هیچ هدف و مقصدی نخواهد داشت.)، “اوج” (یا نقطه عطف یک نقطه ای از بالاترین تنش و درام آن است، یا زمان شروع عملی است که در طی آن راه حل داده می شود. اوج یک داستان یک عنصر ادبی است)، توصیف شخصیت ها و موارد دیگر را بشنوند.

مزیت شماره ۲: حافظه را تقویت می کند

از آنجا که قصه گویی از افزودن تصاویر یا کتاب ها استفاده نمی کند، کودکان باید نام شخصیت ها و نکات کلیدی اصلی را به خاطر بسپارند. این به تمرین مهارتهای حافظه کودکان کمک می کند. معلمان می توانند با بهره گیری از وقت و وقت گذاشتن برای پرسیدن سؤال در مورد داستان، در طول و بعد از داستان، مهارت های بیشتر حافظه را در کودکان پیش دبستانی و کودکان بزرگتر به وجود آورند.

داستان گویی برای کودکان، تفکر خلاق و تخیل را توسعه می دهد

مزیت شماره ۳: تفکر خلاق و تخیل را توسعه می دهد

گفتن داستان به کودکان بدون کمک دیداری به رشد تفکر و تخیل خلاق کمک می کند. کودکان مجبورند به خیال خود تکیه کنند و  تصاویر خود را برای داستان ارائه دهند. خلاقیت یک مهارت مهم است و معلمان می توانند این مهارت را بعد از گفتن یک داستان توسط تصویر سازی کودکان ، از شخصیت ها یا مکان های داستان ایجاد کنند.

مزیت شماره ۴: درک فرهنگی را تقویت می کند

داستان پردازی همچنین به تقویت درک فرهنگی کمک می کند، زیرا داستان ها به کودکان این فرصت را می دهد تا فرهنگ های خود و سایر فرهنگ ها را کشف کنند. کودکان هنگام شنیدن داستان ها، با موقعیت های ناآشنا، مکان ها و مردم همدردی می کنند. داستان ها همچنین توانایی یادگیری بیشتر در مورد ارزش ها، سنت ها و تجربیات زندگی را از طریق داستان دارند.

گفتن داستان به کودکان این مزایا را دارد

گفتن داستان به کودکان همچنین مزایای دیگری از جمله موارد زیر را دارد:

  • افزایش اشتیاق به خواندن
  • تقویت جامعه در بین کودکان
  • بهبود مهارت های گوش دادن
  • ترغیب نوشتن، زیرا کودکان از سن مدرسه می خواهند داستان های خود را بنویسند.
  • درگیر شدن با یادگیری
  • هدفمند سازی صحبت و گفت و گو

البته، در حالی که داستان پردازی مزایای بسیاری دارد، برای معلمان مهم است که داستان های مناسب را برای کودکان خردسال انتخاب کنند. معلمان باید داستانهایی را انتخاب کنند که به تدریس دروس و مهارت ها می پردازد، و مهم این است که با داستانهایی همراه شوند که باعث شود کودکان به فکر و گفتگو بپردازند. برای افزایش مزایای داستان گویی، معلمان نیز باید برای به دست آوردن سؤالات و فعالیت هایی وقت بگذارند که از مزایایی که با معرفی قصه گویی در کلاس ایجاد می شود، حداکثر استفاده را ببرند.

اشتراک‌گذاری
یک نظر
  1. چرا بعد از۵۰روز از پریودیم زعفران خوردم و پریود نشدم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.