داروهای ضد تهوع در دوران بارداری!

داروهایی مثل دوکسیلامین یا یونیسوم، ویتامین ب ۶، متوکلوپرامید، اندانسترون یا زوفران یا دمیترون ضد تهوع بارداری هستند و حتماً لازم است تحت نظر پزشک استفاده شود…

درمان حالت تهوع بارداری با چه قرصهایی؟
برای برخی از خانم ها، حالت تهوع که می تواند در سه ماهه ی اول بارداری هجوم بیاورد، صبح ها شدیدتر است؛ شاید به خاطر اینکه در آن موقع از روز، معده خالی است. ولی اگر از هر کسی که صبحها حالت تهوع داشته بپرسید، به شما خواهد گفت: هر وقت بخواهد سر می رسد.

این حالت اغلب طی هفته ی پنجم یا ششم شروع میشود (که سه یا چهار هفته بعد از عقب انداختن قاعدگی است).

تهوع بارداری در پایان هفته ی یازدهم با دوازدهم از بین می رود، یا حداقل خفیف تر می شود. البته می تواند باقی بماند، به خصوص در زنانی که دوقلو یا بیشتر باردارند، زیرا جفتهای متعدد، گونادوتروپین کوریونی بیشتری آزاد می کنند (hCG)، هورمونی که توسط جفت آزاد می شود.

علت حالت تهوع صبحگاهی دقیقا مشخص نیست، ولی وجود آن به افزایش hCG مربوط می شود.

داروهای ضد تهوع در دوران بارداری

شاید شنیده باشید برخی از خانم ها می گویند حالت تهوع صبحگاهی، نشانه ای از گذراندن یک بارداری «طبیعی» است، ولی این گفته یک خرافه است و همین طور برعکس آن. اگر ویار صبحگاهی ندارید، یا ناگهان از بین برود، نگران نشوید که بارداری شما غیرعادی است، فقط از اقبال خوب خود شاد باشید.

همچنین، شاید بشنوید شدت حالت تهوع شما به دختر یا پسر بودن جنین دلالت می کند، ولی این هم خرافه است، بنابراین به همین زودی دنبال خرید لباس و لوازم آبی یا صورتی نروید.

 اگر با حالت تهوع مواجه اید، با شما همدردی می کنیم. حتی هنگامی که حالت تهوع منجر به استفراغ نشود، می تواند به شدت ناراحت کننده باشد و واقعا شما را از پا بیندازد.
 بوهای خاص – غذاها، عطرها، یا مکان هایی که بوی خاصی گرفته باشد – می تواند این حالت را بدتر کند.

 اگر واقعا از حالت تهوع عذاب میکشید، با دکتر خود در مورد داروهای بدون نسخه با تجویزی صحبت کنید. برخی شواهد حاکی از آن است که مصرف ۲۵ میلی گرم ویتامین ب ۶، سه نوبت در روز می تواند حالت تهوع را کاهش دهد. ترکیبی از ویتامین ب ۶ و آنتی هیستامین دوکسیلامین (یونیسوم – یک قرص در شب) نیز می تواند مؤثر باشد.

 این ترکیب مشابه داروی بندیکتین است، که به خاطر ادعاهای کاملا واهی در افزایش نقایص مادرزادی، از بازار جمع آوری شد.

اگرچه بندیکتین دیگر در دسترس نیست، دانشمندان معتقد نیستند این دارو تراتوژنیک (باعث نقایص مادرزادی) باشد، با دکتر خود در مورد مصرف ویتامین ب ۶، به همراه یا بدون دوکسیلامین صحبت کنید.

 به خاطر داشته باشید دوکسیلامین به عنوان یک داروی خواب آور فروخته می شود، و به احتمال زیاد شما را بسیار خواب آلود خواهد کرد برای حالت تهوع شدید همراه با استفراغ یا بدون آن، با دکتر خود در مورد سایر داروهایی که میتواند مؤثر باشد، صحبت کنید.

برخی از خانمها با داروی متوکلوپرامید (رگلان) تسکین می یابند. دکتر شما در واقع می تواند این دارو را با تزریق مداوم در زیر پوست وارد کند، که به عنوان تلمبه ی زیرپوستی شناخته شده است. مزیت این روش آن است که برای آن دسته از خانم هایی که به خاطر حالت تهوع حتی نمی توانند یک قرص را هم فرو بدهند، آنها را مجبور نمی کند. 

داروی دیگر مورد استفاده ی پزشکان، زمانی که هیچ چیزی کمک نمی کند، اندانسترون یا زوفران یا دمیترون نام دارد. اگرچه در مورد مصرف اندانسترون مطالعات جامعی در بارداری صورت نگرفته است، هیچ گزارشی مبنی بر افزایش نقایص مادرزادی در ارتباط با مصرف این دارو در اختیار نداریم گاهی اوقات، حالت تهوع و استفراغ به حدی شدید است که شرایطی تحت عنوان استفراغ بدخیم بارداری برای شما به وجود می آید. علایم آن شامل کم آبی بدن و کاهش وزن است.

در صورتی که به استفراغ و تهوع بدخیم بارداری دچار بشوید، شاید لازم شود مایعات و داروها را از طريق داخل وریدی به شما برسانند.

اگر حالت تهوع شما از کنترل خارج شود، در صورتی که با کاهش وزن مواجه شدید، اگر متوجه شدید غذا یا مایعات را نمی توانید پایین بدهید، یا اگر احساس سرگیجه یا ضعف می کنید، با دکتر خود تماس بگیرید.

اگر کمتر از شش هفته باردارید، می توانید تنها از فولیک اسید به جای ویتامین های دوران بارداری مصرف کنید. فولیک اسید مکملی اصلی است که از اوایل بارداری بدان نیاز دارید، و به احتمال زیاد، بسیار کمتر از مولتی ویتامینی که به طور عادی در دوران بارداری مصرف می کنید، معده ی شما را ناراحت می کند.

علاوه بر این، مشکل را با افزودن نگرانی در مورد آن پیچیده تر نکنید. حالت تهوع برای شما و بچه مضر است. افزایش وزن مناسب برای شما در سه ماهه ی اول فقط یک کیلوگرم است. حتی کم کردن وزن احتمالا مشکل بزرگی نیست.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *