علت یبوست در بارداری/ قبل از بارداری یبوست نداشتم!

ابتدای ماه سوم بارداری هستم و گاهی دچار یبوست می شوم در حالی که اصلاً قبل از بارداری یبوست نداشتم.. علت یبوست بارداری چیه؟ و باید چه چیزی برای درمان بخورم؟

پاسخ مشاور:

در حدود نیمی از خانم های باردار، از يبوست شکایت می کنند. هنگامی که باردار میشوید، ممکن است میزان بالای پروژسترونی که در جریان خون شما در گردش است، فعالیت دستگاه گوارش شما را کند و ضعیف کند و دچار یبوست شوید.

آهن موجود در ویتامین های دوران بارداری نیز می تواند این وضعیت را تشدید کند. برای حل مشکل توصیه های زیر را امتحان کنید:

از غذاهای فیبردار به مقدار زیاد مصرف کنید. فیبر، ضد یبوست بارداری است. سبوس غلات، میوه، و سبزیجات همه منابع فیبردار غنی هستند. برخی خانمها خوردن ذرت بوداده را مؤثر می دانند، ولی نوع کم چرب، بدون کره یا روغن دار آن را انتخاب کنید.

میزان فیبر را از روی برچسب های روی بسته ها کنترل کنید و غذاهایی انتخاب کنید که میزان فيبر آنها بیشتر باشد. 

به مقدار زیاد آب بنوشید. پرآب نگه داشتن بدن به حرکت غذاها و مواد زائد در دستگاه گوارش کمک می کند و از یبوست بارداری پیشگیری می کند.

بعضی از آب میوه ها (مخصوصا آب آلو) می تواند مؤثر باشد، در حالی که برخی دیگر (مانند آب سیب) تنها مشکل را شدیدتر می کند، بجای آب سیب یک ساعت قبل از نهار سیب بخورید.

از ملین استفاده کنید. ملینی مثل کولیس (دوكوسات سدیم)، یک مسهل نیست و فقط باعث نرم شدن مدفوع می شود. مصرف ملین ها در دوران بارداری بی خطر است، و میتوانید دو تا سه بار در روز از آنها مصرف کنید. از خوردن مسهل بپرهیزید، زیرا می تواند موجب گرفتگی شکم، و گاهی انقباضات رحمی شود.

هر کسی، چه باردار باشد چه نباشد، باید از مصرف مستمر مسهل خودداری کند. با این همه، اگر به یبوست شدید مبتلايید، و در معرض خطر درد زودرس زایمان نیستید، می توانید با پزشک خود در مورد مصرف یک دوره ی کوتاه مدت از یک مسهل بسیار ضعیف، مثل شیاف گلیسرین با شیر منیزی مشورت کنید.

به طور منظم ورزش کنید. ورزش به رفع يبوست کمک می کند، بنابراین از انجام برخی ورزش های بی خطر لذت ببرید. بطور مثال پیاده روی روزانه در هوای سالم به مدت ۲۰ دقیقه داشته باشید.

اشتراک‌گذاری
2 نظر
  1. من دو روز است که پریود نشدم سه بار تست کردم یکی پررنگ ویکی خیلی کم رنگ است علاعم چی است

    1. اگر دو خط ظاهر شده است نشانه بارداری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *