خونریزی زیاد در دوران قاعدگی، علتش چیه؟!

خونریزی زیاد پریودی معمولا در روزهای ابتدایی قاعدگی اتفاق می افتد و هرچقدر به روزهای پایانی قاعدگی نزدیک تر شوید، خونریزی سبک تر می شود. داشتن چند لخته خون، در خونریزی قاعدگی نیز نرمال است.

هر شرایطی که باعث قاعدگی زیاد و طولانی و تکرار آن شود و باعث از دست دادن حجم خون زیادی شود، کم خونی را در فرد پایه گذاری کرده و در صورت وجود کم خونی، آن را تشدید می کند.

خونریزی شدید قاعدگی دلیل اصلی بیماری آنمی فقر آهن در بانوان است.

خونریزی زیاد در دوران قاعدگی

از چه میزان بیشتر شود تا خونریزی قاعدگی زیاد محسوب شود؟
خونریزی قاعدگی زیاد و غیر معمول توسط هر یک از موارد زیر مشخص می‌شود:

خونریزی که بیش از ۷ روز طول بکشد؛ کمتر و یا بیشتر بودن خونریزی قاعدگی نشان دهنده اختلال در تخمدان ها و رحم می باشد و باید برای درمان به پزشک مراجعه شود.
خونریزی که به مدت چند ساعت پشت سر هم باشد و در هر ساعت یک یا چند پد خیس شود.
هر بار برای کنترل جریان قاعدگی از بیش از یک پد استفاده شود.
نیاز به تعویض پد یا تامپون در طول شب باشد.
قاعدگی با لخته‌های خون بزرگ همراه باشد.

عوامل خونریزی زیاد در دوران قاعدگی
از مهم‌ترین عواملی که باعث ایجاد قاعدگی زیاد و سنگین می‌شوند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تغییر در هورمون‌ها: به طور معمول یکی از تخمدان‌ها طی چرخه قاعدگی تخمک آزاد می‌کند. به این عمل تخمک‌گذاری می‌گویند. اگر تخمک‌گذاری انجام نشود، سطح هورمون‌ها از حالت تعادل خارج خواهد شد. چنین عاملی می‌تواند روی لایه رحم تأثیر بگذارد و باعث ایجاد خونریزی شدید شود.
تحریک رحم: موارد خاصی مانند استفاده از IUD مسی، می‌توانند باعث تحریک رحم شوند.
رشد رحم: مانند پولیپ رحم یا فیبروئید
آندنومیوزیس: آندنومیوزیس یا بزرگ شدن رحم، زمانی اتفاق می‌افتد که سلول‌های جدار رحم درون دیواره عضلانی رحم رشد کنند.
برخی از اختلالات خونریزی که از لخته شدن خون به درستی جلوگیری می‌کنند.
برخی از داروهای خاص مانند داروهای ضد انعقادی

چگونه مقدار خونریزی قاعدگی را اندازه بگیریم؟
اندازه‌گیری میزان خونریزی قاعدگی آسان نیست. به سختی می‌توان گفت چه مقدار خون توسط پد یا تامپون جذب شده است. محصولات مختلف قابلیت جذب متفاوتی دارند و هر خانم در مورد اینکه چه موقع لازم است پد یا تامپون را عوض کند دیدگاه متفاوتی دارد. از روش‌های دقیق اندازه‌گیری میزان خونریزی قاعدگی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. استفاده از کاپ قاعدگی
استفاده از کاپ قاعدگی احتمالا ساده‌ترین روش برای اندازه‌گیری میزان خونریزی قاعدگی است. بسیاری از کاپ‌ها دارای علائم اندازه‌گیری هستند. حتی اگر کاپ شما علائمی برای اندازه‌گیری نداشته باشد، می‌توانید اطلاعات لازم را به صورت آنلاین یا از طریق اطلاعاتی که روی بسته‌بندی کاپ درج شده است به دست آورید.

۲. استفاده از تامپون
تامپون‌های با اندازه معمولی تقریبا ۵ میلی‌لیتر مایعات را جذب می‌کنند. تامپون‌های با قابلیت جذب اضافی، قابلیت جذب دو برابر مایعات را دارند. با این حال، توصیه نمی‌شود اجازه دهید تامپون‌ها کاملا خیس شوند و بعد آن‌ها را عوض کنید. تامپون را هر ۴ الی ۶ ساعت باید تعویض کرد. برای محاسبه میزان خونی که از دست داده‌اید، لازم است بدانید چه تعداد تامپون استفاده کرده‌اید و هر تامپون تا چه اندازه خون را به خود جذب کرده است.

۳. استفاده از پد بهداشتی
قابلیت جذب پد‌های بهداشتی مانند تامپون‌ها می‌تواند بین مارک‌ها و مدل‌ها متفاوت باشد. با این حال، پد‌های دارای اندازه‌های معمولی حدود ۵ میلی‌لیتر خون را جذب می‌کنند. به همین ترتیب، پد‌های با قابلیت جذب اضافی، می‌توانند ۱۰ میلی‌لیتر خون را جذب کنند. اگر شک دارید که قدرت جذب پد‌ها دقیقا چقدر است، می‌توانید اطلاعاتی را که روی بسته‌بندی آن‌ها نوشته شده است را مطالعه کنید، زیرا معمولا حاوی اطلاعاتی در مورد قدرت جذب هستند. اگر بدانید در هر سیکل قاعدگی از چه تعداد پد بهداشتی استفاده کرده‌اید، می‌توانید مقدار خونریزی قاعدگی خود را برآورد کنید. در دوران قاعدگی، شما فقط خون از دست نمی‌دهید. مایعات دیگری مانند موکوز، تقریبا ۶۴ درصد از جریان قاعدگی شما را تشکیل می‌دهند. این به این معنی است که خون تنها ۳۶ درصد از جریان شما را تشکیل می‌دهد.

منبع خبر : مطلب تکمیلی از setare

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *