خط دوم بیبی چک خیلی کمرنگ

خط دوم بیبی چک خیلی کمرنگ | خط خیلی خیلی محو بی بی چک

در خانمهای حامله میزان hCG هر دو روز دو برابر می شود. اگر شما یک خط کم رنگ مشاهده کردید توصیه می شود روز بعد تست را در ادرار صبحگاهی تکرار کنید.

بسياري از خانمها پس از انجام تست با يک خط پررنگ و به همراه يه خط پررنگ يا کمرنگ ديگر مواجه مي‌شوند و معمولاً براي آنها اين سوال به وجود مي‌آيد که آيا باردار هستند يا اين خط کم رنگ نشان دهنده عدم بارداري است.

یک خط پررنگ و یک خط کم رنگ در بی بی چک

نمایان شدن یکی از خط های رنگی به صورت ضعیف بر روی بی بی چک، نشان دهنده کم بودن میزان هورمون بارداری (هورمون hCG) در جریان ادرار شخص استفاده کننده است، میزان ترشح هورمون HCG که هورمون خاص بارداری در بدن زنان است، معمولا هنگامی که تخمک بارور شده به رحم متصل گردد، در ادرار فرد افزایش می یابد. اما به دلیل این که در اوایل دوران بارداری سطح ترشح این هورمون کم است، بی بی چک نمی توانند به راحتی وجود این هورمون را در ادرار فرد تشخیص دهند. از این رو، اگر تست بارداری به کمک کیت های خانگی زودتر از موعد مقرر انجام شود، یکی از خط های رنگی ایجاد شده بر روی صفحه نمایش بی بی چک کم نور و ضعیف خواهد بود.

متخصصان علوم زنان و بارداري اعلام کرده اند که حتي مشاهده يک سايه بسيار کم رنگ از خط دوم در دستگاه تست بارداري نشان دهنده باردار بودن فرد است.

اگر مادر باردار به مدت دو يا سه روز اين تست را پشت سرهم انجام دهد مي‌بيند که خط دوم پررنگتر مي‌شود و وجود بارداري کاملاً مشخص مي‌شود.
بنا بر تحقيقات هرچه از زمان تشکيل نطفه گذشته باشد اين خط دوم پررنگ‌تر نشان داده مي‌شود، اما در همان روزهاي اول تشکيل نطفه نيز انجام اين تست نتيجه درست را به مادر نشان مي‌دهد.

ديدن يک خط که نشان دهنده عدم بارداري است نبايد باعث نااميدي مادر شود، اگر در دفعات بعد هم پس از تاخير در قاعدگي با انجام تست يک خط مشاهده شد براي انجام معاينات دقيق‌تر بايد به پزشک زنان و زايمان مراجعه شود.
اگر به مدت دو الي سه روز پس از انجام تست بارداري دو خط برروي دستگاه ديده شد، اما پس از مدتي تنها يک خط ديده شد و اين يک خط دائمي شد نشان دهنده يک سقط جنين زودهنگام است که به دلايلي، چون آماده نبودن تخمک، کيفيت پايين اسپرم يا عفونت رحمي مربوط است و در بسياري از زمان‌ها بين ۵۰ الي ۶۰ مورد از حاملگي‌ها پيش مي‌آيد.

در برخي مواقع نيز دستگاه پاسخ اشتباه مي‌دهد بويژه اگر زمان انقضاي آن گذشته باشد يا مادر از برخي دارو‌ها بويژه داروهاي هورموني تزريقي براي درمان ناباروري استفاده کرده باشد. زيرا در اين حالت در بدن ميزان بالايي از هورمون hcg ايجاد مي‌شود.

با وجود درصد بالاي اطمينان اين دستگاه‌ها کارشناسان به مادران توصيه مي‌کنند براي خاطر جمع شدن از مثبت بودن بارداري حتماً چند روز اين تست را انجام داده و برروي دستگاه تاريخ انجام آن را بنويسند و پس از اطمينان از بارداري براي دريافت مراقبت‌هاي حاملگي و زايمان امن به پزشک و متخصص مراجعه نمايند.

کمرنگ بودن خط دوم تست بارداری

معمولا خط دوم بی بی چک در جایی قرار میگیرد که حداقل میزان هورمون برای تعیین حاملگی را نشان دهد. اگر غلظت این هورمون در ادرار کم باشد، خط دوم در بی بی چک کم رنگ خواهد شد اما این نیز به معنای باردار بودن شما است. این آزمایش را در روزهای بعد نیز تکرار کنید تا به قطعیت برسید.

یک خط پررنگ و یک خط کم رنگ در بی بی چک

دقت تشخیص حاملگی بِیبی چک چقدر است؟

معمولا کارخانه های سازنده ادعا می کنند که تست ۹۹ درصد حساسیت دارد. در موارد زیر نمی توان به نتیجه تست اطمینان کرد:

  • روش انجام تست نادرست باشد
  • تست در معرض نور آفتاب قرار گرفته باشد
  • تاریخ مصرف تست منقضی شده باشد
  • فرد دارای سرطان باشد

برای بدست آوردن نتیجه دقیق باید بدقت به دستورالعمل روش انجام تست عمل کرد. صرف نظر از اینکه از چه مارکی استفاده می شود، نتیجه تست هر چه باشد، باید چند روز بعد آنرا تکرار کرد تا نتیجه تست اول تائید شود. معمولا اکثر بِیبی چکها در اولین روزی که خانم باید پریود شود، اگر حامله باشد و پریود نشود، مثبت می شوند. اگر تست شما منفی شود و هنوز پریود نشده باشید (بشرطی که پریودهای شما قبلا منظم بوده اند) ممکن است علت آن عدم وجود میزان کافی از هورمون hCG در ادرار باشد و باید تست چند روز دیگر تکرار شود. توجه داشته باشید که تست بِیبی چک می تواند نتایج مثبت کاذب و منفی کاذب داشته باشد. مثبت کاذب یعنی تست حاملگی مثبت است ولی خانم حامله نیست. منفی کاذب یعنی خانم حامله است ولی نتیجه تست منفی است. نوارهای تست حاملگی در نمونه ادرار دارای انواع مختلف هستند و حساسیت آنها نیز متفاوت است. باید توجه داشت که اگر ادرار آغشته به خون باشد و یا پروتئین در ادرار وجود داشته باشد نتیجه تست ممکن است مثبت کاذب باشد، یعنی تست ادرار برای حاملگی مثبت است ولی خانم حامله نیست. مصرف عده ای از داروهای روانپزشکی مثل آرامبخشها و ضد تشنجها نیز ممکن است نتیجه تست ادرار را مثبت کاذب کنند. اگر تست ادرار منفی باشد، شما حامله نیستید، ولی در موارد زیر ممکن است نتیجه تست منفی باشد ولی خانم حامله باشد که به آن منفی کاذب می گویند.

در موارد زیر ممکن است نتیجه تست ادرار برای حاملگی منفی کاذب باشد:

  • تاریخ مصرف تست گذشته باشد
  • تست به درستی انجام نشود
  • تست خیلی زود انجام شود
  • ادرار خیلی رقیق شده باشد، یعنی شما قبل از انجام تست مقادیر زیادی مایعات مصرف کرده باشید
  • مصرف بعضی از داروها مثل مدرّها (داروهائیکه ادرار را زیاد می کنند) و آنتی هیستامینها
اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *