خوردن کیوی در سه ماه اول بارداری/ مصرف کیوی با پوست در بارداری مجاز است؟

خوردن کیوی در سه ماه اول بارداری به تامین فولات مورد نیاز بدن کمک می کند. اسید فولیک قبل و در دوران بارداری می تواند به پیشگیری از نقائص عصبی هنگام تولد در مغز کودک کمک کند. اختلالات در تکامل لوله عصبی در جنین در ۳-۴ هفته اول بارداری رخ میدهد!… بدن در دوران بارداری به دوبرابر فولیک اسید بیشتر از حالت عادی نیاز دارد…

کیوی طعمی استوایی و ملس دارد. این میوه، هیچ کلسترولی نداشته و چربی و قند پایینی دارد. سدیم آن کم و پتاسیم آن زیاد است. کیوی، حاوی فسفر، منیزیم و مس نیز هست. این میوه شگفت انگیز به دلیل سرشار بودن از ویتامین‌ها، مواد معدنی و مواد مغذی، میوه‌ای عالی برای زنان باردار محسوب می‌شود.

دلیل مفید بودن کیوی برای دوران بارداری، این است که یک کیوی متوسط، حدود ۷۶ گرم است که ۴۶ کالری، ۰.۳ گرم چربی، ۱ گرم پروتئین، ۱۱ گرم کربوهیدرات و ۲.۶ گرم فیبر رژیمی دارد که بخشی از آن در پوست خوراکی کیوی یافت می‌شود.

البته مصرف کیوی با پوست برای دستگاه گوارش مناسب نیست و اگرچه توصیه می شود اکثر میوه‌ها با پوست مصرف شوند، اما این برای میوه‌هایی است که پوست نازک و نرم دارند.

این میوه، سرشار از ویتامین C و ویتامین K است و منبع خوبی از فیبر رژیمی و ویتامین E نیز محسوب می‌شود. روغن دانه کیوی، حاوی حدود ۶۲٪ اسید آلفا لینولنیک و اسید چرب امگا۳ است و گوشت آن دارای کاروتنوئید مانند، بتاکاروتن، لوتئین و زئازانتین است.

فواید کیوی در دوران بارداری

جلوگیری از بیماری‌های مادرزادی

اسید فولیک موجود در کیوی، ماده مغذی مهمی است و زنان باردار باید آن را مصرف کنند. این ماده مغذی، رشد اعضاء حیاتی جنین را تضمین می‌کند. فولات، نوعی ویتامین B است که ماده مغذی مهم در تحریک، تولید و حفظ سلول‌های جدید در زنان باردار و جنین آن‌ها محسوب می‌شود.

مصرف میزان مناسب فولات رژیمی برای جلوگیری از بیماری‌های مادرزادی مانند اسپینا بیفیدا که به عدم رشد مناسب نخاع اشاره دارد، ضروری است. پزشکان، مصرف اسید فولیک را به زنان باردار و تمام مادران توصیه می‌کنند. زنانی که قصد باردار شدن دارند نیز باید یک یا دو ماه قبل از بارداری، خوراکی‌های سرشار از اسید فولیک مصرف کنند. کیوی، یکی از این خوراکی‌هاست.

کاهش خطر هموروئید

کیوی به دلیل داشتن فیبر رژیمی، برای زنان باردار مفید است. این میوه کوچک، خطر هموروئید و یبوست را در زنان باردار کاهش می‌دهد. مصرف منظم کیوی به رفع مشکلات گوارشی مانند نفخ، تهوع و ناراحتی معده کمک می‌کند. پروبیوتیک‌های کیوی، حاوی آنزیم‌ها، فیبر رژیمی و ترکیبات فنولیک هستند. این مواد مغذی، باکتری‌های پروبیوتیک در لوله گوارش را تغذیه می‌کنند. کیوی به دلیل داشتن پروبیوتیک، برای کاهش بیماری‌هایی مانند دردهای شکمی، اسهال، نفخ، ورم معده و حتی یبوست در زنان باردار، مفید است.

افزایش انرژی و تقویت سیستم ایمنی

مواد مغذی موجود در کیوی مانند ویتامین C، D و ویتامین محلول در چربی، برای افزایش انرژی زنان باردار و همچنین سلامت جنین مناسبند. کیوی، دارای آنتی اکسیدان نیز هست که می‌تواند با انواع مختلف رادیکال‌های آزاد موجود در بدن مبارزه کند.

کیوی، میوه‌ای عالی برای افزایش انرژی و تقویت سیستم ایمنی است. آنتی اکسیدان آن می تواند آسیب وارد به RNA و DNA جنین را کاهش دهد.

آنتی اکسیدان‌ها با رادیکال‌های آزاد خطرناک در بدن زنان باردار نیز مبارزه می‌کنند. همچنین، بیماری‌ها را مهار کرده و استرس اکسیداتیو در سلول‌ها را کاهش می‌دهند.

 محافظت از بدن در برابر سرفه و سرماخوردگی

سلامتی مهم‌ترین چیزی است که زنان در دوران بارداری باید به آن اهمیت بدهند زیرا آن‌ها باید به فکر سلامت جنین نیز باشند. مادر که سالم باشد، جنین نیز سالم خواهد بود. وضعیت بد سلامتی، تاثیر بدی بر نوزاد می‌گذارد.

بیماری‌های رایج مانند سرفه، سرماخوردگی و حتی خس خس سینه در دوران بارداری معمول نیستند. سرما خوردگی، انرژی زنان باردار را کاهش داده و به بروز بیماری‌های دیگر منجر می‌شود. بنابراین زنان باردار باید به فکر پیشگیری از بیماری‌های رایج باشند و یک راه موثر برای این کار، مصرف کیوی به عنوان فیبر رژیمی است.

کیوی می‌تواند تاثیر مثبتی بر دستگاه تنفسی بگذارد. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف کیوی می‌تواند مشکلات مربوط به دستگاه تنفسی مانند خس خس سینه، سرفه و سرماخوردگی را کاهش دهد. این میوه در درمان آسم در کودکان و نوزادان نیز موثر است. فلاونوئیدهای موجود در کیوی، ارزش تغذیه‌ای آن را بالا می‌برند که برای جلوگیری از تاثیرات خطرناک اکسیداسیون در بدن مفید است.

تحریک پیام‌رسان‌های عصبی

کیوی سرشار از ویتامین C است که ۱۴۰٪ میزان مجاز روزانه را تامین می‌کند. سطح بالای ویتامین در کیوی برای زنان باردار و همچنین رشد جنین عالی است. کیوی به ساخت پیام‌رسان‌های عصبی که برای عملکرد مغز اهمیت دارند، کمک می‌کند.

این مقدار ویتامین C، ترک‌های پوستی بعد از زایمان را نیز کاهش می‌دهد. اگر به فکر عملکرد عالی مغز نوزاد هستید، بهترین راه برای شما، کیوی است.

 تنظیم سطح قند خون

قند طبیعی موجود در کیوی برای کنترل سطح قند خون زنان باردار مفید است. شاخص گلیسمی پایین کیوی، باعث افزایش انسولین نمی‌شود. این قند طبیعی، سطح قند خون را تنظیم کرده و برای جلوگیری از دیابت بارداری اهمیت دارد.

زنان باردار می‌توانند برای پیشگیری از دیابت، این میوه کوچک را مصرف کنند. همچنین، مصرف کیوی می‌تواند خطر لخته شدن خون و چربی خون – به دلیل انسداد- را کاهش دهد.

تعادل سیستم هورمونی

تغییرات هورمونی، مشکلی رایج در دوران بارداری است. گاهی وقت‌ها زنان باردار به طور ناگهانی احساساتی شده و به سرعت نیز عصبی می‌شوند. یک وضعیت دیگر، افسردگی، خستگی و استرس است. خوردن کیوی، این مشکلات را مهار می‌کند.

 پیشگیری از کم‌خونی

بارداری سالم، آرزوی هر زنی است. زنان باردار هر کاری می‌کنند تا مطمئن شوند مواد مغذی کافی برای جنین را دریافت می‌کنند.

کیوی، دارای مواد مغذی ضروری به میزان مناسب است که می‌تواند سلامت زنان باردار را حفظ کرده و رشد مناسب جنین را تضمین کند. این میوه کوچک می‌تواند جذب آهن را تسهیل کند، بنابراین می‌تواند کم‌خونی در زنان باردار را کاهش دهد.

زنان باردار کیوی را چگونه مصرف کنند؟

مصرف کیوی برای سلامتی زنان باردار، کافی است. برخی افراد ترجیح می‌دهند کیوی را به همان شکلی که هست مصرف کنند در حالی که می‌توان کیوی را در سالادها، دسرها و دیگر غذاها نیز به کار برد.

برخی توصیه‌ها برای خوردن کیوی در دوران بارداری را در این‌جا آورده‌‌ایم:

۱. می‌توان کیوی را با ماست، سالاد یا کاسترد ترکیب کرد.

۲. کیوی را می‌توان به صورت آبمیوه مصرف کرد. برای این کار، کیوی را در مخلوط کن بریزید تا نرم شود و به شکل آب کیوی درآید.

۳. کیوی، سازگاری خوبی با مرغ یا ماهی کبابی دارد.

۴. کیوی برای درست کردن مربا نیز خوب است.

 میزان مجاز مصرف کیوی

برای داشتن بارداری سالم و بی‌خطر، روزانه ۲-۳ عدد کیوی بخورید. اگر سابقه حساسیت، ورم معده یا دیگر مشکلات گوارشی دارید، بهتر است از خوردن کیوی اجتناب کنید زیرا تاثیر بدی بر نوزاد می‌گذارد. زمانی که قصد خوردن کیوی دارید، کیوی‌های خوب و تازه را انتخاب کنید. کیوی را خوب بشویید تا عوامل بیماری‌زا و مواد شیمیایی خطرناک از بین بروند. چیزی که باید بدانید این است که کیوی به شدت اسیدی است بنابراین آن را به میزان زیاد مصرف نکنید زیرا مصرف زیاد آن می‌تواند باعث زخم شدن دهان یا زبان و حتی ایجاد راش شود. کیوی فقط برای زنان باردار خوب نیست بلکه برای همه افراد مفید است. بهتر است زنان باردار، قبل از مصرف کیوی با پزشک مشورت کنند زیرا پزشک می‌تواند میزان مصرف مناسب را تعیین کند.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *