بی بی چک مثبت و عدم بارداری!/ علت “بی بی چک مثبت کاذب” چیست؟

در صورتی که شما نتیجه مثبت زودهنگام از تست بگیرید و کمی بعد هم پریود شوید، ممکن است دچار عارضه "حاملگی شیمیایی" شده باشید.

این بدان معناست که یک تخمک بارور شده به رحم منتقل شده و سپس به اندازه ای رشد کرده است که هورمون hCG تولید کند؛ اما پس از آن، رشد تخمک بنا به دلایلی متوقف شده است.

 این اتفاق برای ۲۰ تا ۵۰ درصد از تخمکهای بارورشده می افتد، که دلیل آن ممکن است غیرطبیعی یا ناسالم بودن تخمک یا عدم توانایی آن برای رشد و تبدیل شدن به جنین، باشد.

 در این حالت، شما دوباره پریود خواهید شد، هرچند این دوره پریود ممکن است کمی دیرتر شروع شده و خونریزی شما نیز بیشتر از حد معمول باشد.

در گذشته که تستهای حاملگی به اندازه امروز دقیق نبودند، این حاملگیهای شیمیایی هیچ وقت تشخیص داده نمی شدند.

به همین دلیل، برخی از متخصصان بر این باورند که بهتر است تا یک هفته پس از موعد مقرر پریود بعدی خود نیز صبر کنید و سپس تست حاملگی را انجام دهید تا نتیجه دقیق تری به دست بیاورید.
توجه داشته باشید که در "بارداری خارج رحمی" (یعنی زمانی که تخمک بارور شده در جایی غیر از دیواره رحم قرار گرفته باشد)، ممکن است نتیجه مثبت یا منفی از تستهای حاملگی به دست بیاید.

در صورتی که درد در ناحیه شکم یا خونریزی غیرطبیعی مشاهده کرده اید (صرف نظر از نتیجه تست حاملگی)، با پزشک خود تماس بگیرید.

تستهای حاملگی خانگی، وجود یکی از هورمونهای نشانگر حاملگی به نام "گونادوتروپین جفتی انسان" یا hCG را در ادرار نشان می دهد. این هورمون که توسط سلولهای جفت تولید می شود، ابتدا هنگامی که تخمکِ بارور شده، در رحم جای می گیرد (تقریبا شش روز پس از حامله شدن)، در جریان خون شما وارد می شود. سپس میزان هورمون hCG در طی هفته های بعدی در بدن به سرعت افزایش پیدا کرده و مقدار آن هر دو روز دو برابر می شود.

 14 روز پس از حاملگی (یعنی تقریبا همان زمانی که شما انتظار دارید پریود بعدی شروع شود)، برخی از تستهای حاملگی ممکن است بتوانند این هورمون را در ادرار شما تشخیص داده و نتیجه مثبت برای حاملگی را اعلام کنند. اما بر خلاف ادعاهای تهیه کنندگان آنها، این تستها غالبا آنقدر دقیق نیستند که بتوانند حاملگی را در این مرحله تشخیص دهند.

 در واقع، اگر یک هفته دیگر هم (پس از زمانی که انتظار داشته اید پریود بعدی آغاز شود) صبر کنید، می توانید امید داشته باشید که نتیجه دقیق تری از این تستها به دست آورید.

چند نکته در استفاده از بیبی چک

۱- تنها هنگام آزمایش پاكت باز شود و نوار فقط برای یكبار قابل استفاده است.

۲- پاكت كوچك همراه نوار حاوی ماده سیلیكا‍زل ( جاذب رطوبت) است كه بعنوان نگهدارنده میباشد..پس از باز كردن پاكت دور انداخته شود

۳- در بیمارانی كه مبتلا به سرطان هستند تفسیر تست بعهده پزشك متخصص میباشد.

بیبی چک چه زمانی مثبت می شود؟

این تست معمولا از ۲۵-۲۰ روز پس از اتمام آخرین روز خونریزی قبلی شروع به مثبت شدن می کند البته در خیلی افراد ممکن است تست در این تاریخها مثبت نشده و بهترین زمان چک حاملگی با این تست ۴-۳ روز پس از تاخیر در موعد قاعدگی طبیعی است.

تست خون حاملگی چه زمانی مثبت می شود؟

معمولا ۱۰-۷ روز پس از لقاح سطح این هورمون در خون به حدی میرسد که قابل تشخیص است اما در صورت منفی شدن حاملگی رد نمی شود و در صورت شک به حاملگی چند روز بعد باید مجدد چک شود.

عوامل موثر درطولانی تر شدن زمان حصول پاسخ مثبت توسط تستهای خانگی (منفی کاذب):

۱٫ تاخیر در زمان لانه گزینی

۲٫ تفاوت در حساسیت تستهای بارداری مختلف

۳٫ پایین بودن غلظت هورمون در خون و ادرار بعلت انجام زود هنگام

۴٫ خطا در انجام روش انجام تست

۵٫ مصرف داروی کاربامازپین

۶٫ نگهداری ادرار در ظروف غیر استاندارد

در چه مواردی ممکن است نتیجه تست بطور کاذب مثبت شود؟

۱٫ وجود بیماری هائی مثل پروتئینوری , هموگلوبینوری و کلا وجودپروتئین و یا خون در ادرار

۲٫ آلودگی باکتریائی ادرار

۳٫ مصرف بعضی داروها مثل پرومتازین – کلردیازپوکساید یا متادون توسط بیمار

۴٫ زایمان جدید یا سقط اخیر

۵٫ اشتباه در روش اجرای تست یا خطا در خوندان نتایج

چون هورمون ابتدا در خون ظاهر می شود سپس بعد از شروع متابولیزه شدن در ادرار آمده ودفع میشود پس آزمایش خون حساستر است وزودتر مثبت میشود.درموارد حاملگی خارج رحمی هم که حتما باید خون تست شود.

در ۸۵%حاملگیها مقدار این هورمون طی ۷۲-۴۸ ساعت دوبرابر می شود. هرچه سن حاملگی بیشتر میشود، زمان دوبرابر شدن این هورمون طولانی تر شده و حداکثر به ۹۶ ساعت می رسد.

در مورد مقادیر این هورمون می بایست توجه نمود. زیرا در برخی حاملگیهای طبیعی مقداراین هورمون می تواند کم باشد ولی نوزادی کاملا سالم به دنیا بیاید.

اشتراک‌گذاری
4 نظر
  1. هفت روز از پریودم میگذرد تست بارداری گذاشتم مثبت بود دیروز دو تا قرص مترانیدازول مصرف کردم مشکلی ندارد .

    1. بهتر است مصرف قرص را ادامه ندهید.

  2. سلام من ۲۴ بهمن باید پریود میشدم اما نشدم الان بی بی چک استفاده کردم ولی منفی بود بنظرتون زوده برا تست؟

    1. سلام خیر زود نبوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *