توده سفت در سينه زنان/ سریع به پزشک مراجعه کنید!

توده سفت در سينه زنان نشانه سرطان است؟

وجود توده سفت در سينه زنان لزوما به معنای ابتلا به سرطان نیست. بسیاری از توده ها، کیست های خوش خیمی هستند که خطرناک نیستند. اما برای تشخیص سرطانی بودن یا نبودن آن بهترین کار مراجعه به پزشک است.

توده سفت در سينه زنان

باورهای نادرستی درباره توده های پستانی وجود دارد که در اینجا به برخی از آنها اشاره شده است.

می توان رفتن به نزد به پزشک را به بعد واگذار کرد!

هر چه مسن‌ تر باشید، اشتباه بودن این تصمیم بیشتر است. شما همیشه باید برای بررسی توده پستان به پزشک مراجعه کنید. گاهی پزشکان به زنانی که هنوز قاعده می‌ شوند، توصیه می ‌کنند برای یکی دو ماه توده‌ شان را تحت نظر داشته باشند. ممکن است کیست داشته باشید، و اندازه این کیست‌ ها با قاعدگی تغییر می‌کند.

چه برای زنان جوان و چه برای زنان مسن گام اول،‌ ارزیابی بوسیله پزشک است. توصیه کارشناسان این است که در عرض یک تا دو روز پس از یافتن توده به پزشک مراجعه کنید. بدترین شیوه برخورد با توده،‌ انکار کردن وجود آن و امید داشتن به برطرف شدن خود به‌ خودی آن است.

توده در خانمی که سابقه کیست پستان دارد،‌ نمی ‌تواند سرطانی باشد!

این باور درست نیست، هر توده جدیدی که ظاهر می ‌شود،‌ باید به اطلاع پزشک برسد و نباید تنها به این خاطر که توده‌ های قبلی شما کیست یا سایر موارد خوش ‌خیم بوده است تصور کنید توده جدید همانند قبلی ‌ها است.

توده پستان تقریبا همیشه ناشی از سرطان است!

زنانی که توده پستان دارند فکر می‌کنند، ‌سرطان دارند، مگر اینکه خلاف آن ثابت شود. ممکن است توده پستان یک کیست خوش‌ خیم (یک کیسه پر از مایع که می‌ توان آن را خالی کرد)، یک توده غیرسرطانی مانند فیبروآدنوم، و یا یک لخته خون باشد که باعث ایجاد توده شده است. توده به هر علتی که به وجود آمده باشد، مهم است که مورد بررسی قرار گیرد. برای این کار معاینه جسمی، انجام ماموگرافی و گاهی سونوگرافی لازم است.

سرطان پستان همیشه با توده‌ ای قابل لمس همراه است!

برخی از اوقات سرطان پیش از آنکه توده ‌ای را لمس کنید، ‌ممکن است در ماموگرافی کشف شود. در واقع اغلب سرطان‌های پستان در ماموگرافی‌ هایی روتین که برای بیماریابی انجام می ‌شوند،‌ پیدا می ‌شوند.

توده سرطانی در لمس با توده خوش‌ خیم متفاوت است!

علائم توده‌ های سرطانی و توده‌ های خوش‌خیم یا غیرسرطانی ممکن است شباهت داشته باشد. اغلب زنان فکر می ‌کنند اگر یک توده منفرد و با قوام سخت را لمس کنند که چسبیده است و به اطراف حرکت نمی ‌کند، این توده سرطانی نیست.

گرچه ممکن است اینگونه باشد، اما توده سرطانی در مواردی ممکن است در لمس نرم باشد و به بافت زیرین هم نچسبیده و قابل حرکت دادن باشد. از طرف دیگر همیشه نمی‌ توان توده را به درستی لمس کرد. توصیه این است که برای بررسی هر توده ‌ای که متفاوت با بافت پستان لمس می‌شود، به پزشک مراجعه کنید.

توده کوچک معمولا جای نگرانی ندارد!

توده‌های پستان ممکن است اندازه‌های گوناگون داشته باشند، اما اندازۀ آن‌ها بر سرطانی بودن یا نبودنشان تأثیری ندارد. هر زمان که متوجه توده‌ای جدید یا غیرعادی، حتی اگر کوچک، در پستان خود شدید، به پزشک مراجعه کنید. توده سرطانی ممکن است در ابتدای ظهورش خیلی کوچک باشد. اندازه توده اصلا شیوه خوبی برای تصمیم گرفتن درباره نوع آن نیست.

اگر در پستان توده‌ای وجود داشت، اما نتیجۀ ماموگرافی نرمال بود، دیگر جای نگرانی نیست!

این تصور نادرست است. در چنین حالتی شما به تست‌های بیشتر مانند اِم آر آی، سونوگرافی یا ماموگرافی‌های پیگیری نیاز دارید تا توده دوباره بررسی شود. حتی ممکن است لازم باشد از توده نمونه‌برداری شود تا ماهیت آن مشخص گردد. پزشکان نیز در چنین مواردی بررسی‌های دوره‌ای منظم را پیشنهاد می‌کنند.

توده‌های سرطانی پستان هیچ‌وقت دردناک نیستند!

لزوماً این‌طور نیست! اگرچه سرطان‌های پستان همیشه دردناک نیستند، اما نباید فکر کنید که دردناک بودن توده، یعنی سرطانی نبودن آن! برای نمونه، سرطان التهابی پستان که نشانه‌هایی مانند سرخی، تورم و داغی در پستان به‌همراه دارد، ممکن است همراه با درد باشد.

اگر در دوران شیردهی، توده‌ای در پستان ظاهر شد، سرطانی نیست!

اگرچه شیردهی احتمال ابتلا به سرطان پستان را کاهش می‌دهد، اما آن را منتفی نمی‌کند. اگر در دوران شیردهی متوجه وجود توده‌ای در پستانتان شدید، آن را نادیده نگیرید و بهتر است با سونوگرافی بررسی شود.

در دوران جوانی، توده‌ای که در پستان رشد می‌کند، سرطانی نیست!

این‌طور نیست! در هر سنی، اگر متوجه توده‌ای در پستانتان شدید، حتماً به پزشک مراجعه کنید. اگرچه اغلب خانم‌های یائسه یا بالای ۵۰ سال به سرطان پستان دچار می‌شوند، اما ممکن است خانم‌های جوان‌تر نیز به آن مبتلا شوند.

اگر مدت کوتاهی بعد از ماموگرافی، توده‌ای را حس کردید، می‌توانید یک سال صبر کنید تا نوبت ماموگرافی بعد برسد!

اگر مدت کوتاهی پس از انجام آخرین ماموگرافی، حتی اگر نتیجۀ آن نرمال بود، متوجه وجود توده‌ای شدید، حتماً به پزشکتان مراجعه کنید. برخی از سرطان‌ها ممکن است در ماموگرافی مشخص نشوند، به‌ویژه اگر بافت پستان متراکم باشد یا توده در جایی غیر سرراست، مانند نزدیک زیر بغل، باشد. البته، پس از بررسی‌های تشخیصی لازم، اگر مورد مشکوکی یافت نشد، پزشک ممکن است انتظار و مراقبت را به شما توصیه کند.

اگر در خانواده‌تان سابقۀ سرطان پستان ندارید، احتمالاً تودۀ رشد یافته در پستانتان بی‌خطر است!

بسیاری از خانم‌ها فکر می‌کنند چون سابقۀ فامیلی سرطان پستان ندارند، در معرض خطر ابتلا به آن قرار ندارند. اما این تصور نادرست است. بنابراین، چه در خانواده‌تان سابقۀ ابتلا به این بیماری را دارید چه ندارید، در صورتی که متوجه وجود توده‌ای در پستان خود شدید، به پزشک مراجعه کنید. 

منبع خبر : tebyan

اشتراک‌گذاری
4 نظر
  1. تحقیقات : خانم هایی که در غذاهای خود از کره بادام زمینی استفاده میکنند هیچوقت به سرطان سینه مبتلا نمیشوند.
    مصرف کره بادام زمینی سه بار درهفته موجب کاهش ۳۹ درصدی خطرابتلا به بیماری‌های پستان می‌شود.
    محققان تاثیر مصرف غذاهای گیاهی، پروتئین‌ها و چربی‌های گیاهی از جمله کره بادام زمینی، بادام‌زمینی، آجیل‌ها، لوبیا و غلات را مورد بررسی قرار دادند…

  2. درد پستان الزاما نشانه بدخیمی نیست بدین معنی که
    یافته های سونوگرافی برای تشخیص بدخیمی بسیار مهم هستند!

  3. سینه هام بعد از عمل سرطان خوش خیم،باز هم درد دارند و توده ای لمس میشه . پاتولوژی عمل رو چطوری می تونم برا خانوم دکتر ارسال کنم؟ ممکنه دوباره عمل بشم؟

  4. دقیق ترین روش تشخیص برای تومورها، نمونه برداری (بیوپسی) است كه مقداری از نسوج غیر طبیعی برداشته شده و برای بررسی به پاتولوژی فرستاده می شود.

    به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز، در بخش پاتولوژی این نسوج به طریقه خاصی رنگ آمیزی شده و توسط متخصص این رشته زیر میكروسكوپ بررسی خواهند شد.

    نمونه برداری به چند روش قابل انجام است :

    ۱- نمونه برداری با عمل جراحی:

    در اغلب موارد با خارج كردن تمام توده همراه است و توده‌ای كه برداشته می شود جهت بررسی به بخش پاتولوژی ارسال می گردد، اما اگر توده خیلی بزرگ باشد فقط قسمتی از آن برداشته شده و جهت بررسی فرستاده می شود تا در مرحله‏ی بعد و در صورت لزوم عمل قطعی انجام شود.

    ۲- نمونه برداری با سوزن ظریف:

    در این روش با بی حسی موضعی و با استفاده از یك سرنگ معمولی چند سلول از داخل توده برداشته شده و برروی یك قطعه شیشه (لام پاتولوژی) گذاشته می شود و برای متخصص پاتولوژی ارسال می گردد، در این روش چون فقط سلول ها بررسی می شوند، تشخیص بسیار حساس و مشكل است و گاهی برای تأیید نتیجه، نیاز به نمونه برداری با روش دیگر نیز هست.

    ۳- نمونه برداری با سوزن كلفت:

    این روش نیز با بی حسی موضعی قابل انجام است و با استفاده از یک سوزن کلفت (تقریباً به اندازه یک میل بافتنی) مقدار كمی از توده را تراشیده و جهت پاتولوژی ارسال می كنند.

    ۴- نمونه برداری زیر دستگاه ماموگرافی:

    توده هایی كه خیلی كوچك هستند و فقط درماموگرافی دیده می شوند، اگر مشكوك باشند، زیر دستگاه ماموگرافی ( در حالت خوابیده یا نشسته) و با بی حسی موضعی نمونه برداری می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *