تیر کشیدن جای بخیه سزارین بعد از ۴۲ روز!

تیر کشیدن جای بخیه سزارین اگر مداوم نیست طبیعی است؛ اما اگر به همراه التهاب و سوزش بخیه، درد و تب باشد نشانه عفونت بخیه سزارین است…

علت تیر کشیدن جای بخیه سزارین؟!

سلام من ۴۲ روز پیش سزارین شدم هفته قبلی از دو قسمت بخیه هام خونابه اومد و یه قسمتی هم ترشح بنظرم عفونت کرده بود رفتم‌ پیش پزشک عمومی برام‌ کپسول سفیکسیم نوشت حالا چند روزی هست جای بخیه ها بالای واژنم و قسمت پایین شکمم یه دفعه تیر میکشه علتش چی میتونه باشه؟

پاسخ مشاور نی نی نما:

سلام اگر گهگاهی درد دارید طبیعی است اما اگر علی رغم مصرف قرص سفکسیم در محل بخیه ها التهاب، قرمزی، ترشح چرک و خون، درد شدید و یا تب داشتید باید به پزشک زنان مراجعه نمایید. زیرا به این معناست که هنوز عفونت وجود دارد.

* سفیکسیم‌ یک‌ آنتی‌بیوتیک‌ سفالوسپورینی‌ است‌. این‌ آنتی‌بیوتیک‌ها در درمان‌ طیف‌ وسیعی‌ از بیماری‌های‌ عفونی‌ باکتریایی‌ مثل‌ عفونت‌های‌ تنفسی‌، عفونت‌های‌ پوست‌ و بافت‌ نرم‌ و عفونت‌های‌ استخوان‌ یا مفاصل‌، و عفونت‌های‌ ادراری‌ مؤثر می‌باشند. این‌ آنتی‌بیوتیک‌ همچنین‌ ممکن‌ است‌ برای‌ پیشگیری‌ از ایجاد عفونت‌ در افرادی‌ که‌ تحت‌ عمل‌ جراحی‌ مثل سزارین قرار گرفته‌اند یا در دیگران‌ که‌ به‌ هر علتی‌ مستعد عفونت‌ هستند، استفاده‌ شوند. 

یک متخصص زنان و زایمان عنوان کرد: سزارین یک عمل جراحی بزرگ است که احتمال خونریزی و عفونت بعد از عمل را افزایش می دهد، علاوه بر این عوارض ناشی از بیهوشی نیز بیمار را تهدید می کند. 

دکتر طراوت فاخری با بیان این که اکثر مادران باردار به دلیل ترس از درد زایمان به عمل سزارین روی می آورند، اظهار داشت: در خصوص خطرات و عوارض عمل سزارین اطلاع رسانی لازم صورت نگرفته و آگاهی نسل جوان در این مورد پایین است. دانشیار دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، چسبندگی لوله های رحمی را از دیگر عوارض احتمالی سزارین برشمرد و افزود: در برخی موارد بعد از سزارین، رحم به درستی جمع نمی شود و گاها در بارداری های بعدی باید رحم را خارج کرد. فاخری با اشاره به عوارض ناشی از سزارین، تصریح کرد: زایمان و خروج نوزاد به شیوه طبیعی خطرات احتمالی را برای مادر و نوزاد کاهش می دهد.

وی تاکید کرد: تعداد نوزادانی که به شیوه زایمان طبیعی متولد شده و باید در دستگاه نگهداری شوند به مراتب کمتر از نوزادانی است که با عمل سزارین به دنیا آمده اند. به گفته این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، حاملگی همراه با عارضه، مسمومیت حاملگی، خونریزی، غیرطبیعی بودن جفت، بیماری های زمینه ای در مادر از جمله دیابت، سابقه سزارین قبلی و … از جمله مواردیست که سزارین را اجباری می کند.

وی همچنین در خصوص پیامدهای مثبت زایمان طبیعی، خاطرنشان کرد: در این روش نوزاد می تواند بلافاصله بعد از تولد با مادر خود تماس داشته باشد و ارتباط عاطفی لازم برقرار شود.

این متخصص زنان و زایمان، یادآور شد: بعد از زایمان طبیعی مادر سریع تر می تواند به فعالیت های روزمره خود بپردازد، در حالی که با عمل سزارین مجبور می شود تا ۴۸ ساعت استراحت داشته باشد و بعد از عمل هم درد بیشتری را تحمل کند.

اشتراک‌گذاری
یک نظر
  1. برای برخی از خانم ها، احتمال ابتلا به عفونت ناشی از زخم سزارین محتمل تر از دیگران است. فاکتورهای خطر برای این اتفاق شامل موارد زیر می باشد:

    ?چاقی
    ?دیابت و یا اختلالات ایمنی بدن (مانند HIV)
    ?کوریوآمنیونیت(عفونت ناشی از غشای جنینی) در طول زایمان
    ?مصرف طولانی‌مدت استروئید
    ?مراقبت های ضعیف قبل از زایمان
    سزارین های قبلی
    ?کمبود آنتی بیونیک ها و مراقبت های ضدمیکروبی قبل از برش جراحی
    ?زایمان و جراحی طولانی مدت
    ?خونریزی بیش‌ازحد در طول زایمان و جراحی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *