تاثیر استرس بر لقاح/ تاثیر استرس بر تخمک گذاری!

استرس شانس تخمک گذاری را کاهش می دهد…

تاثیر استرس بر لقاح، استرس و لقاح،  تاثیر استرس قبل از بارداری،  تاثیر استرس بر تخمک گذاری ، استرس و ناباروری،  استرس و باردار نشدن،  کاهش استرس قبل از بارداری

بنابه گفته متخصصان، استرس و اضطراب یکی از دلایل مهم عدم باروری در زنان است. خانم‌هایی که دارای استرس هستند بیشتر مواقع دچارعادت ماهانه‌های نا منظم می‌شوند.

استرس بیش از حد معمول امکان دارد باعث قطع کامل دوره عادت ماهانه گردد و در موارد بامیزان کمتر باعث میشود تخمک گذاری صورت نپذیرد و قاعدگی نامنظم انجام شود. همچنین بهنگام استرس غده هیپوفیز مقادیر زیادی پرولاکتین تولید مینماید که با افزایش این هورمون تخمک‌گذاری نامنظم صورت میگیرد. 

دکتر کیرا تیلور استادیار اپیدمیولوژی بهداشت جمعیت از دانشگاه لوئیزویل عنوان کرد اگر احساس می کنید بیش از حد معمول استرس دارید (مخصوصا اگر در دوران تخمک گذاری باشد)، ۴۰ درصد شانس باروری شما در آن ماه کاهش می یابد

زمانی که میزان استرس یک خانم بالا باشد، هورمون های مسئول در تخمک گذاری می توانند مختل شوند. این اختلال هورمونی می تواند مانع از بارداری شود.

داشتن اضطراب در حد ملایم به ما در پیگیری اهداف‌مان کمک می‌کند اما وقتی آن طولانی می‌شود، بدن در حالت “فرار یا مبارزه” قرار می‌گیرد و موجب ترشح هورمون کورتیزول (هورمون اضطراب) و آدرنالین در جریان خون می‌شود. این واکنش دقیقا خلاف مکانیسم ” غذا دادن و تولید مثل” است و به بدن می‌گوید اکنون وقت فرزندآوری نیست.

از دلایلی که باعث اضطراب در زنان می‌شود، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

* معمولا زن‌هایی که به فکر بچه‌دار شدن می‌افتند، چنان مضطرب می‌شوند که نمی‌توانند از رابطه جنسی خود، لذت ببرند و بدن‌شان در حالت تنش قرار می‌گیرد و توانایی باردار شدن را از دست می دهند.

* گاهی اوقات زن‌ها زمانی که قصد بارداری دارند، دچار افسردگی و تغییرات در خلق و خوی‌شان می شوند و به همین دلیل زندگی و رابطه زناشویی‌شان را مانند قبل ساده نمی‌گیرند و دچار مشکل و در نتیجه اضطراب می شوند.

* وقتی زنی نسبت به بارداری زنان دیگر حسادت می‌کند خود را گرفتار خجالت و احساس سرافکندگی کرده و اندوه ناشی از این احساس، در باروری او تاثیر منفی می‌گذارد.

این زنان باید واقع بین باشند و بدانند که گاهی اوقات باردار شدن، بیشتر از آنچه که فکر می‌کنند، طول می‌کشد و به جای اینکه دایما روی احتمال ناباروری متمرکز شوند، به کارهایی که دوست دارند انجام دهند و زندگی‌شان را لذت‌بخشتر می کند، فکر کنند. لحظات رابطه جنسی خود را با فکر بچه دار شدن، خراب نکنند و موجب اضطراب در خود و همسرشان نشوند. در ضمن مشکل عدم باروری خود را با هرکسی در میان نگذارند و فقط با یک متخصص مشورت کنند تا بیهوده گرفتار اضطراب های ناشی از نصیحت های ناآگاهانه از سوی افراد غیرمتخصص نشوند.

همچنین ثابت شده استرس و اضطراب و عوامل محیطی در مردان بر روابط زناشویی تأثیر گذار است و باعث کاهش اسپرم می‌گردد و برخی از مردانی که در معرض استرس روانی قرار می‌گیرند نابارور هستند.

گر شما دارید تلاش می‌کنید که باردار شوید و این روند حدود ۵ یا ۶ ماه بدون حصول به نتیجه مطلوب طول کشیده است، کاربست روش‌های کاهش استرس می‌تواند منطقی باشد. چیزهایی همانند یوگا، مدیتیشن یا ورزش روزانه منظم می‌توانند استرس را کاهش دهند. 

استرس را در وجود خود و همسرتان به حداقل خود کاهش دهید
تا جایی که میتوانید استرس را از زندگی خود حذف کنید . استرس باعث ایجاد اختلال در هورمونها میشود . باید تا می توانید آرامشتان را حفظ کنید.در کلاسهای یوگا شرکت کنید . راههایی برای تخلیه استرس خود پیدا کنید. اجازه ندهید مشکلاتی که برای بچه دار شدن دارید بر شما تاثیر منفی بگذارد. دشوار است اما اگر بر شکست هایتان تمرکز کنید هیچوقت به موفقیت نمی رسید. 

اشتراک‌گذاری
3 نظر
  1. ۱۰ماهه میخوام باردار بشم اما نشده

  2. استرس مانع تخمک گذاری میشود
    زنانی که پیوسته تحت فشار و استرس هستند، پرولاکتین، کورتیزول و هورمونهای دیگری تولید میکنند که میتواند در تخمکگذاری دخالت و یا حتی مانع از تخمک گذاری منظم شود. در برنامه روزانه زمانی را برای آرامش و سکوت درنظربگیرید، در این زمانها شما میتوانید بر روی کاهش سطح استرس خود تمرکز کنید، انجام موارد زیر میتواند برای کاهش استرس کمک کند.

  3. پیاده روی کنید.
    برخی از چای های آرامش بخش گیاهی مانند بابونه، کاوا کاوا یا نعناع بنوشید.
    حمام حباب بگیرید.
    از ماساژ حرفه ای و یا رفلکسولوژی درمانی استفاده کنید.
    برای درمان اقدام کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *