بوی بد شیر مادر

شیر مانده مادر | آيا شير در سينه مادر خراب ميشود؟

 

شير مادر تنها گزينه‌اي براي نوزاد است كه تركيبات مغذي آن با نيازهاي غذايي او متناسب است. امروز فرزندتان کم‌اشتها بوده و باعث ماندن شیر در سینه‌تان شده؟ به شما می‌گویند نباید او را به خوردن شیر مانده وادار کنید چون مسموم است؟ آیا شیر مادر خراب میشود؟، علائم خراب شدن شیر مادر چیست؟

آیا شیر مادر خراب میشود؟

چنین تصوری کاملا اشتباه است. شیر در سینه مانده به هیچ عنوان مسموم و دور ریختنی نیست. بلکه تنها باعث به درد آمدن سینه شما می‌شود و خطر احتقان شیر و بدحال شدن خودتان را ایجاد می‌کند. پس به محض اینکه فرزندتان به شیر خوردن میل پیدا کرد، به او اجازه دهید این شیر حبس شده را بیرون بکشد و خطر حبس شدن شیر در سینه را از شما دور کند. براي داشتن فرزندي با وزن متناسب رو به رشد بهتر است براي تغذيه او تنها از شيرمادر استفاده كنيد.

دكتر نسترن خسروی، فوق‌تخصص نوزادان می‌گوید:

گروهی تصور می‌كنند اگر شیر در سینه‌های مادر باقی بماند، فاسد می‌شود. این پزشك متخصص ضمن اشتباه دانستن چنین طرز فكری توضیح می‌دهد: تخلیه نشدن شیر باعث كاهش تولید شیر شده و همچنین موجب بروز احتقان (گرفتگی غدد شیرساز) می‌شود بنابراین اگر به هر دلیلی كودك نتواند شیر مادر را مصرف كند، بهتر است مادر شیرش را بدوشد.

بوی بد شیر مادر

اگر مجبور هستید، چند ساعتی از روز را به دور از کودک شیرخواره خود باشید و می بایستی شیر خود را برای کودکان بدوشید، ممکن است بعد از ساعتی شیر مادر بوی بد به خود بگیرد که معمولا بوی صابون و یا فلز به خود می گیرد، در چنین مواقعی بهتر است خود را نگران نکنید و با کمی جوشاندن شیر این بوی بد از بین می رود. کودک شیرخوار شما توجهی به این بوی بد ندارد. بوی بد شیر مادر دلیلی برای خراب و یا فاسد شدن شیر نیست.

علائم خراب شدن شیر مادر

  1. تغییر رنگ شیر مادر: ممکن است رنگ شیر مادر به رنگ های متمایل به آبی، سبز، زرو و یا قهوه ایی تغییر رنگ دهد. این موضوع از علائم فاسد شدن شیر مادر نیست و شما نمی توانید از روی رنگ شیر مادر ب فاسد شدن آن پی ببرید.
  2. جدا شدن لایه های غلیظ شیر: این موضوع را هم نمی تواند نشانه خراب شدن شیر مادر دانست و خوردن شیر لایه لایه شده مادر برای کودک مسمومیت ایجاد نمی کند. اما در صورت لایه لایه شدن مادر بهتر آن را بهم بزنید تا غلظت یکسانی پیدا کند.
  3. شیر هایی که در دمای اتاق بیشتر از سه ساعت مانده است را به کودک ندهی. البته شما می توانید شیر مادر را به مدت ۶ ساعت در یخچال نگهداری کنید.

ایا شیر مادر خراب میشود

چه چیزهایی باعث خراب شدن شیر مادر می شوند؟

  1. بارداری: تغییرات هورمونی ناشی از بارداری می تواند بر روی شیر مادر تاثیر بگذارد.
  2. غم و غصه خوردن: یک مادر افسرده نمی تواند شیر با کیفیت به کودک خود بدهد.
  3. تغذیه نامناسب: فست فودها، نوشابه های گازدار و … می توانند بر کیفیت شیر مادر تاثیرگذار باشند.
  4. نزدیکی کردن: در دوران شیردهی توصیه می شود که مادر دفعات مقاربت را کمتر کند. زیرا که بالا رفتن دمای بدن باعث بد بو شدن شیر مادر و کم شدن مقدار آن می شود.

علت ترش شدن شیر مادر

شاید شما این جمله را بارها شنیده باشید که حرص نخور، جوش نزن شیرت ترش میشه!، این موضوع چقدر صحت دارد؟

استرس به تنهايي نمي‌تواند تغييرات منفي روي كيفيت شيرمادر بگذارد اين را از آن جهت مي‌گويم كه اصطلاحي بين مادربزرگ‌هاي ما وجود داشته كه به مادر شيرده تأكيد مي‌كردند «حرص نخور، جوش نزن، شيرت ترش مي‌شود!» صادقانه بخواهم بگويم چنين چيزي وجود ندارد. يعني استرس شير هيچ مادري را نمي‌تواند ترش كند. از طرفي ما مي‌بينيم با وجود اينكه مطمئن هستيم استرس روي شير مادر تأثيري ندارد ولي كودكي كه از مادر پراسترس شير مي‌خورد ناراحتي‌هاي گوارشي و بي‌قراري‌هاي مكرر دارد.

نكته مهم اينجاست كه به دليل ارتباط قوي‌اي كه ميان مادر و نوزاد تازه متولد شده وجود دارد استرس و نگراني مادر به سرعت و بدون هيچ كنترلي از او به فرزندش منتقل مي‌شود. گاهي اوقات آنقدر اين نگراني‌ها در وجود مادر ماندگار مي‌شود كه مي‌تواند در ميزان شيردهي او هم تأثير سوء بگذارد و مهم‌ترين مسئله اينكه مادرها فكر مي‌كنند چون كودكشان به حد كافي از درك محيطي نرسيده نگراني و اضطراب او را احساس نمي‌كند غافل از اينكه همين ارتباط تنگاتنگ زمان شيردادن مي‌تواند تمام احساس‌هاي دروني و لحظه‌اي مادر را به نوزاد انتقال دهد.

 ورزش سنگین شیر را تلخ می کند!

ورزش‌های هوازی با ضربان قلب ۶۰ تا ۷۰ درصد حداکثر، اثر سوئی بر شیردهی ندارند. نوزاد به طور طبیعی وزن می‌گیرد و دستگاه قلبی عروقی مادر نیز بهبود می‌یابد. اما انجام ورزش خسته‌کننده، با تولید لاکتیک همراه است و توصیه نمی‌شود. ورزش منظم و در حد متعادل مانعی برای شیردهی مادر محسوب نمی ‌شود، اما گاهی دیده می ‌شود که پس از فعالیت بدنی شدید و ورزش مادر شیرده به علت ورود اسید لاکتیک به شیر، طعم تلخی در شیر ایجاد می‌ شود.

در برخی مادران میزان اسیدلاکتیک در شیر افزایش می‌یابد و تا ۹۰ دقیقه پس از ورزش میزان آن همچنان بالا باقی می‌ماند و باعث طعم ترش شیر می‌شود. مادرانی که می‌خواهند ورزش بی‌هوازی انجام دهند، باید پیش از ورزش به شیرخوار خود شیر دهند و حداقل ۹۰ دقیقه پس از ورزش دوباره به شیرخوارشان شیر دهند.

تاثیر تغذیه تند بر روی شیر مادر

اثر طعم غذای مادر بر نحوه شیر خوردن شیرخوار مورد بررسی قرار گرفته است. مطالعات نشان می‌دهند که وقتی مادر غذای سیردار یا تند و فلفی می‌خورد و به شیرخوار خود شیر می‌دهد، شیرخوار به مدت کمتری پستان را می‌مکد. همچنین مصرف غذای حاوی وانیل توسط مادر، باعث افزایش مدت مکیدن پستان توسط شیرخوار می‌شود. در شیرخوارانی که با شیرهای فرموله تغذیه می‌شوند، ارائه طعم جدید باعث افزایش مدت مکیدن می‌شود. اما تکرار یک طعم چنین اثری ندارد. به همین دلیل شیرخوارانی که شیر مادر می‌خورند به طور مرتب با طعم‌های مختلف آشنا می‌شوند و پس از شیر گیری غذاهای جامد را آسان‌تر قبول می‌کنند.

چرا نوزاد‌ شیر مادرش را نمی ‌خورد؟

  •  غذاهای جدید یا سایر تغییرات در رژیم غذایی مادر که ممکن است باعث تغییر طعم شیر مادر شود.
  • دندان درآوردن کودک و حساس ‌شدن لثه ‌های او که باعث می‌ شود مکیدن شیر مادر برایش دردناک شود.
  • ممکن است شما دچار استرس باشید و نوزاد متوجه این حالت روانی شما می ‌شود.
  • شیوه ی شیردادن‌ تان را تغییر داده‌ اید.
  • به گاز گرفتن اتفاقی نوزاد با صدای بلند واکنش نشان داده ‌اید و او را ترسانده ‌اید.
  • عطر یا دئودرانت ‌تان را تغییر داده‌ اید و نوزاد متوجه تغییر بوی‌ شما شده است.
  • ممکن است نوزاد شما دچار عفونت گوش شده باشد، آبریزش بینی و سایر عارضه‌ ها در نوزاد که که شیرخوردن از پستان را برای کودک دردناک یا ناراحت ‌کننده می ‌کند.
  • فعالیت بدنی شدید مادر شیرده به علت ورود اسید لاکتیک به شیر، موجب تلخ شدن شیر مادر می ‌شود و به همین علت شیرخوار از خوردن شیر امتناع می ‌کند.
اشتراک‌گذاری
5 نظر
  1. سلام وقتی پسرم بدنیااومد بخاطر کمبود شیر از شیرخشک کمک گرفتم بعد یه مدت شبا شیرخشک میخورد صبا شیرخودموسختیش این بود که پسرم دوست داره شیشه توی دهنش بخابه پستونک هم نمیگیره حالا چهل روزشه سه روزه شیر منو نمیخوره شیرم یکم به شوری میزنه دوروز پیش یک حبه سیر خوردم ممکنه بخاطر اینکه شیر تو سینم مونده سه روز فاسد شده ؟داره به شیر خشک عادت میکنه کلا چیکار کنم راهنماییم کنید لطفا??

  2. سلام ببخشید من ۱۹برج هشت پسرمو از شیر گرفتم نمی‌دونم واقعا چی شد خوابم بودم توی خواب درد شدیدی احساس کردم وقتی متوجه شدم دیدم پسرم داره شیر میخوره الان ۱۷برج ۹خیلی نگرانم چون از شیر گرفتم تا حالا همچین چیزی اتفاق نیفتاده دوم اینکه طعم و رنگ شیرم تغییرکرده نگرانم بچه م ویرایش بشه اصلا خوابم از سرم پرید چه کنم ؟؟؟

  3. سلام من پسرم سیزده دی ماه به دنیا اومده ‌چون سینه من نوک نداشته بهش شیشه دادم و الان شیرم با پوشیدن داره کم میشه من چیکار کنم که سینم رو بگیره

  4. سلام من پسرم سیزده دی ماه به دنیا اومده ‌چون سینه من نوک نداشته بهش شیشه دادم و الان شیرم با پوشیدن داره کم میشه من چیکار کنم که سینم رو بگیره

  5. سلام پسرم ۴ ماهشه وحدود دوهفته پیش دچار آفت توگلوش شد وشیرمنو نخورد تواین مدت مدام شیرمودوشیدم وباقطره چکان بهش دادم خورد
    ولی الان چندروزه که دیگه شیرمو نمیخوره ومجبورشدم شیرخشک بهش بدم
    چه راهکاری برای من هست
    ممنون میشم پاسخ بدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *