ماهی برای نوزاد

ماهی برای نوزاد مفید یا مضر؟ | خوردن ماهی برای کودکان یک ساله

خوردن ماهی به طور منظم و کنترل شده می تواند به بدن کودک شما برای مقابله با اختلالات و بیماری های مختلف کمک کند. در مقاله زیر برخی از حقایق در مورد ماهی و فواید روغن ماهی برای کودکان بیان شده است.

بهترین ماهی برای کودکان

همه ماهیان دارای میزان کمی جیوه می‌باشند. وجود مقدار کم جیوه برای اغلب افراد بی‌ضرر می‌باشد، ولی برخی از ماهیان دارای مقدار جیوه بالائی بوده و می‌توانند به جنین ویا نوزاد آسیب برسانند. بنابراین مادران باردار و همچنین مادرانی که به نوزادان خود شیر می‌دهند باید در مقدار و نوع ماهی که می‌خورند دقت کنند. طبق نظر FDA، زنان باردار و کودکان خردسال زیر ۶ سال نباید بیش از دو وعده در هفته ماهی مصرف کنند و باید از ماهیانی استفاده کنند که دارای جیوه کمی می‌باشند.

مطلب پیشنهادی: مضرات مصرف تن ماهی؛ ۱۰ دلیل برتر برای نخوردن تن ماهی

کدام ماهی‌ها بیشترین جیوه را دارند؟

ماهیهای بزرگ دارای میزان جیوه بیشتری می‌باشند، چرا که این ماهیان دارای طول عمر زیادی بوده و این سبب ازدیاد جیوه در بدن آن‌ها می‌شود. آن‌ها در طول زندگی زمان بیشتری برای تولید جیوه در سطوح بالاتری را دارند.

در زیر مقدار سطوح عمومی جیوه در انواع ماهیان متداول و همچنین میزان مصرف ماهی توسط انسان آورده می‌شود.

ماهیانی که کمترین میزان جیوه را دارند عبارتند از: آنچوی – گربه ماهی – صدف – خرچنگ – شاه میگو – شاه ماهی – کفال – ماهی آزاد – ساردین – کلیکا – میگو – ماهی مرکب – ماکرل – قزل آلا – ماهی سفید.

خوردن ۲تا ۳ وعده در هفته از این ماهیان (آبزیان) توصیه می‌شود (زنان باردار و کودکان خردسال نباید بیش از ۱۲ انس (۳۵۰ گرم) در ۲ وعده در هفته بخورند)

ماهیانی که دارای جیوه متوسطی می‌باشند عبارتند از: ماهی باس – کپور – کاد – لابستر – ماهی ماهی – اسناپر – ماهی تون (تُن). خوردن ۶ وعده یا کمتر در هر ماه از این آبزیان توصیه می‌شود. (زنان باردار و کودکان خردسال باید از خوردن آن‌ها اجتناب کنند.)

ماهیانی که دارای جیوه زیادی می‌باشند عبارتند از: بلو فیش – سی باس – انواعی از ماهی تون به نام canned albacore&yellowfin. نباید بیش از سه وعده در ماه از آن‌ها استفاده نمود (زنان باردار و کودکان خردسال از خوردن آن‌ها باید اجتناب کنند)

ماهیانی که بیشترین جیوه را دارند عبارتند از: مارلین – کوسه ماهی – اره ماهی – نوعی ماهی تون با عنوان Ahi. همه افراد در تمام سنین باید از خوردن آن‌ها اجتناب کنند.

در این باره بیشتر بدانید: ماهی بدون جیوه در بارداری | چه ماهی هایی بدون جیوه هستند؟!

بهترین ماهی برای کودکان

ماهی برای نوزاد

در رابطه با دادن ماهی به کودک متخصصان تغذیه کودکان اختلاف نظر دارند، برخی معتفدند که بعد از شروع کردن غذا کمکی در کودکان و نوزادان می توان به نوزاد ماهی داد اما عده ایی دیگر از متخصصان تغذیه کودکان می گویند از آنجایی که ماهی جز غذاهای آلرژی را دسته بندی می شود بهتر است در دادن ماهی به نوزاد احتیاط کرد. این گفته در کودکانی که اگزنای خفیف دارند و یا سابقه آلرژی غذایی در خانوده آنها وجود دارد بیشتر صدف می کند. اما برای اینکه در رابطه با دادن ماهی به کودک به نتیجه برسید موارد زیر را مد نظر قرار بدهید:

  1. آیا سابقه حساسیت غذایی در کودک شما مشاهده شده است؟
  2. آیا کودک شما به نوعی از غذا آلرژی دارد؟
  3. آیا کودکتان مبتلا اگزما ( حتی خفیف) است؟

نشانه های داشتن آلرژی غذایی

  1. ایجاد تورم در لب ها و زبان
  2. بروز حساسیت های پوستی
  3. شنیدن صدای خس خس در سینه
  4. بوجود آمدن مشکلات تنفسی
  5. احساس درد در ناحیه شکمی
  6. اسهال و استفراغ

خوردن ماهی برای کودکان یک ساله

به‌طور کلی تا یک سالگی مصرف ماهی، عسل، پنیر، سفیده تخم‌مرغ، شکلات، بادام‌زمینی، میگو، نمک و ادویه‌جات، تُرشی‌ها، نوشابه‌های گازدار، آبمیوه‌های صنعتی، خربزه، کیوی، انواع توت، نخود و لپه و اسفناج توصیه نمی‌شود.

خواص ماهی برای کودکان

۱٫ اسیدهای چرب امگا ۳ و سایر اسیدهای چرب موجود در ماهی برای کودک

چربی بدن انسان اسیدی به نام امگا تولید نمی کند، اما در صورت افزودن انواع ماهی ها به رژیم غذایی فرزند خود، این چربی های سالم به بدن او تزریق خواهد شد. این چربی ها کمک بزرگی به رشد و توسعه مغز و چشم های کودک شما می کنند.

۲٫ تامین پروتئین های مورد نیاز بدن کودکان با استفاده از ماهی ها

پروتئین ها برای کودکان در حال رشد بسیار مهم و حیاتی هستند و به ساختار عضلات و تقویت آن ها کمک شایانی می کنند.

۳٫ ویتامین های A و D موجود در ماهی و روغن ماهی برای کودک ضروری است

ماهی ها حاوی مقادیر بسیار خوبی از ویتامین A هستند که برای پوست و چشم کودکان بسیار مفید است. در حالی که ویتامین D موجود در ماهی ها هم به جذب کلسیم بیشتر برای رشد استخوان های فرزند شما کمک فراوانی خواهد کرد.

۴٫ ماهی ها سرشار از مواد معدنی هستند

به غیر از پروتئین ها و ویتامین، سلنیوم موجود در ماهی ها می تواند به پیشگیری از بیماری سرطان در فرزند شما کمک شایانی بکند. ید از جمله مواد معدنی دیگر موجود در ماهی است که در بهبود سوخت و ساز بدن، بسیار مفید می باشد و همچنین، روی موجود در آن، سیستم ایمنی بدن کودک شما را تقویت خواهد کرد.

۵٫ مصرف ماهی در کودکان کمک می کند تا از ابتلا به آسم در امان باشند

اعتقاد بر این است کودکانی که بیشتر ماهی های پرچرب و روغنی می خورند، شانس کمتری در ابتلا به آسم دارند.

۶٫ مصرف ماهی ها و روغن ماهی برای کودکان مبتلا به اختلال پیش فعالی

کودکان مبتلا به ADHD (اختلال بیش فعالی و نقص توجه) امگا ۳ کمتری در بدن خود دارند. آن ها برای افزایش تمرکز و بهبود حافظه خود باید ماهی بیشتری در وعده های غذایی روزانه خود مصرف کنند.

۷٫ کاهش خطر ابتلا به سرطان در کودکان با مصرف ماهی ها و روغن ماهی

اسیدهای چرب امگا ۳ خطر ابتلا به سرطان را به میزان بسیاری کاهش می دهند. نتایج تحقیقات دانشمندان اثبات می کند که برخی سرطان ها مانند سرطان دهان و حفره های آن کمتر در کودکانی که ماهی مصرف می-کنند رخ می دهد.

۸٫ درمان افسردگی کودکان با مصرف ماهی و روغن ماهی

باز هم، افسردگی نشانه ای از پایین بودن سطح اسیدهای چرب در مغز می باشد. کودکانی که به طور منظم ماهی مصرف کنند، شانس بسیار کمی در مبتلا شدن به افسردگی بالینی دارند.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *