بازی و تقویت حواس نوزاد

بینایی
قدرت بینایی نوزاد در روزهای آغازین بسیار محدود می باشد،پس رنگ های سیاه و سفید و اجسام رنگی با کنتراست(تضاد)بالا توجه نوزاد را جلب می کند. برای تحریک حس بینایی نوزاد در ابتدا می توانید از آویز تخت استفاده کنید، زمانیکه نوزاد قادر به تمرکز نگاه خود بر یک شیء شد، یک عروسک رنگی را در مقابل چشمان او حرکت داده (بصورت رفت و برگشتی) این حرکت برای تقویت ماهیچه های چشم نوزاد موثر است. نوزادان تازه متولد شده علاقه زیادی به خیره شدن یا زل زدن به صورت شما را دارند پس با چهره ای شاد و خندان در مقابل آنها نشسته و به آنها نگاه کنید.
در اواخر ماه سوم همراه با نوزاد خود در کنار پنجره یا تنگ ماهی نشسته تا با این کار نوزاد با مناظر جدید آشنا شود.

حس لامسه
ماساژهای آرامش بخش برای نوزاد و شما بسیار مفید است. نوازش های آرام و ریتمیک باعث بهبود جریان خون در بدن نوزاد، خواب راحت و آشنایی نوزاد با بدنش (از طریق فعال کردن حس های عصبی وی) می شود. عروسک هایی با جنس های متفاوت برای بازی با نوزاد انتخاب کرده و در مقابل گونه های او و یا در مشت وی قرار داده و اجازه دهید که آنها را لمس کند و یا به آنها چنگ بزند و از طریق حواس بینایی، شنوایی، لامسه با آنها ارتباط برقرار کند.

رشد فکری
همه ما با تجربه و امتحان کردن ، مطالب جدید را یاد گرفته ایم. بنابراین نوزاد خود را به مکان های جدید ببرید.به او اجازه دهید تا از نظر بینایی- شنوایی- بویایی با فضای جدید آشنا شود، یعنی با فضایی بغیر از خانه مثلا وقتی قصد رفتن به سوپر مارکت دارید می توانید او را بهمراه خود ببرید. برای نوزادتان داستان بخوانید و اجسام گوناگون را به او معرفی کنید و با او صحبت کنید تا با زبان آشنا شود.

رشد و تکامل
نوزادان تا ۴ ماهگی قادر به گرفتن عروسک و اسباب بازی نمی باشند، ولی می توانند به جغجغه و یا عروسک کوچک چنگ زده و با آنها ارتباط برقرار کنند، تشک بازی مخصوص نوزادان با رنگ های شاد او را تشویق به بازی و تلاش برای گرفتن عروسک می کند، البته زمانیکه قادر به انجام این کار باشند.

شنوایی
در دوران جنینی نوزاد از نظر بینایی محدودیت هایی دارد و از محرک های محیطی، تاثیرات بسیار جزئی دریافت می کند، اما از نظر شنوایی بطور فعال پیام هایی را به مغز ارسال می کند، در واقع انعکاس و یا پژواک صدا از جهان بیرون را درک می کند. اگر شما در دوران بارداری برای نوزادتان آواز خوانده یا با او صحبت کرده اید، حال می توانید همان لالایی ها و داستان را برای او تعریف کنید، با این کار نوزاد شما، خاطرات دوران زندگی در خانه پر از آب را به خاطر می آورد. موسیقی ملایم کلاسیک برای نوزادان بسیار مناسب می باشد، آثاری مانند موزارت و ویوالدی از آن دسته می باشند. همچنین برای سرگرم کردن نوزاد می توانید از یک عروسک رنگی – موزیکال (با صدای آرام) استفاده کنید.
 

رشد و تکامل نوزاد

مرحله برجسته
سینه خیز رفتن! چند دقیقه در طول روز اجازه دهید تا نوزادتان در فضایی مناسب ماهیچه ها و عضلاتش را برای سینه خیز رفتن آماده کند، بطوریکه نوزاد شما به روی شکم خوابیده، سر خود را بلند می کند و شانه های خود را به عقب متمایل کرده و در نهایت کمی به جلو می رود. عروسک نوزاد را در فاصله ای مناسب از او قرار داده تا وی تلاش کند و بصورت سینه خیز به طرف آن برود. همچنین او را به پشت خوابانده و حرکات نرمشی مناسب و آرام انجام دهید بطوریکه دست های اورا باز و بسته کرده و یا پاهای وی را جمع و باز (تا کردن از زانو)کنید.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *