چطور برای ایجاد اعتماد به نفس به کودک خود کمک کنیم؟

برای تقویت اعتماد به نفس کودک خود چه کار کنیم؟

یکی از اهداف بسیاری از والدین پرورش کودک با اعتماد به نفس کافی نه فقط برای زندگی کردن بلکه برای موفقیت آنها در زندگی می باشد. اگرچه تمرکز ابتدایی بروی کلمه “خودش” است اما والدین در چگونگی رشد شایستگی و احساس خوشایندی که کودک نسبت به خودش دارد که برای سلامت جسمی و روانی او مهم است نقش قابل توجهی دارند.اگاهی از نحوه تشویق و راهنمایی کردن کودک تان زمانی که برای کمک به سراغ شما می آیند می تواند بین کودکی که خودش را باور دارد و کودکی که اغلب درباره توانایی هایش تردید دارد معنای متفاوتی ایجاد کند.

در این مطلب چند راهنمای کلی وجود دارد که می توانید برای کمک به ایجاد اعتماد به نفس در کودکان از آنها استفاده کنید.

راهنمای والدین برای پرورش اعتماد به نفس در کودکان

عزت نفس مداوم به کودک خود بدهید

اعتماد به نفس و عزت نفس اغلب به جای یکدیگر به کار می روند، اما همیشه معنای یکسانی ندارند. زمانی که به کودکان خود عزت نفس می دهید در واقع به آنها نشان می دهید که صرف نظر از نتیجه رفتارشان مراقب آنها هستید و دوست شان دارید. چند نمونه برای این موضوع،ممکن است به انها بگویید که چقدر به انها افتخار می کنید، یا درمورد چیزی که درست کرده اند یا کاری را تمام کرده اند از آنها تعریف می کنید. به انها نشان بدهید که انها را دوست خواهید داشت و از انها قدردانی خواهید کرد،مهم نیست چه چیزی به فزرند شما برای ساختن اعتماد به نفس و حس قدردانی از خودش کمک خواهد کرد.وقتی این احساسات سالم و بی عیب باشند برای کودکان کشف فرصت های جدید اسان تر است و با اعتماد به نفس با مسائل ناشناخته روبه رو می شود که همین کار منجر به افزایش اعتماد به نفس و تمایل برای اعتماد کردن به توانایی هایش می شود.

برای بازی کردن با کودک وقت بگذارید

کودکان در هرسنی از طریق بازی کردن و تعامل با دیگران یاد می گیرند.به عنوان والدین همیشه شما اولین “هم بازی” کودک خود هستید. یعنی شما اولین شخص موثر برای ایجاد حس اعتماد به نفس در آنها هستید. با حضور کامل در طول بازی، وقت گذراندن با یکدیگر،بیرون رفتن یا درکنار هم نشستن و خواندن کتاب مورد علاقه اش به کودک خود نشان می دهید که برای شما با ارزش و شایسته وقت گذراندن با شما است. وقتی کودک احساس با ارزش بودن و حمایت شدن می کند برای مقابله با چالش های زندگی مشتاق تر می شود.

راهنمای والدین برای پرورش اعتماد به نفس در کودکان

به میزان تشویق کردن تان توجه کنید

کودکان در تمامی سنین به تایید شدن از طرف والدین شان علاقه دارند. در حقیقت،بازخوردهای تحسین امیز و مثبت اغلب دو روش معمول سنجش میزان ارزشمندی برای کودکان هستند.به همین دلیل واقع گرا بودن در میزان تحسین کردن کودک موضوع مهمی است. زمانی که کودک شما در کاری موفق می شود یا برای چالش جدیدی تلاش می کند به او بازخورد مثبتی بدهید،اما از تعریف و تحسین های بی جا خودداری کنید.او توضیح می دهد،”اگرچه تقدیر از انها کار ارزشمندی است اما کودکان باید برای صلاحیت های شان مورد تحسین پور شور والدین قرار بگیرند”.کودکانی که دائما مورد تحسین های بی مورد قرار می گیرند انگیزه ای برای رفع محدودیت های شان و انجام کارهایی فرا تر از حد انتظار،نخواهند داشت.

همچنین آنها احساس اشتباهی از تایید را در خود ایجاد می کنند هنگام مواجه با چالش ها از بین می رود.علی الخصوص،تحسین کردن های بی نظم و قاعده می تواند در کودکان منجر به پیشرفت کمتر در عملکردها و افزایش موانع یادگیری و سطوح اضطراب بیشتر در انها شود. از کودکانی که برای توانایی هایشان در تحمل ازمایشات و خطاها قدردانی می شود اغلب اعتماد پایداری کسب می کنند که تا بزرگ سالی ان را با خود خواهند داشت.

پیش از اینکه بخواهید به انها کمکی کنید صبر کنید

کودکان برای یادگیری نحوه مدیریت کردن خودشان و غلبه بر موانع به تمرین های زیادی در زندگی نیاز دارند.از این رو، قبل از کمک کردن، به آنها برای ساختن اعتماد به نفس شان فضای کافی بدهید تا خودشان چیزهایی را امتحان کنند. والدین باید توانایی کودک در حل مشکلات را پرورش بدهند،چون این اتفاقات به ناچار به قسمتی از زندگی معمول او تبدیل خواهند شد”.ممکن است پریدن و نجات دادن کودک تان وسوسه انگیز باشد، اما انجام این کار مانع توانایی آنها در مراقبت از خودشان خواهد شد. او می گوید،”کودکانی که یاد می گیرند چطور خودشان مشکلات شان را حل کنندبرای مدیریت مسائل و برخورد سالم در مواجه با اضطراب بهتر اماده خواهند شد“. یکی دیگر از روش های حل مسئله و پیشنهاد کمک کردن به آنها، پرسش یک سوال مناسب است. این استراتژی می تواند کودک را به سمت تفکر انتقادی،اگاهی و خودیابی سوق دهد.

پذیرفتن خطرات و اشتباهات با آغوش باز

اشتباهات رخ می دهند، به همین دلیل والدین باید به فرزندانشان بیاموزند که شکست بخشی از زندگی و یک تجربه یادگیری عالی محسوب می شود. وقتی کودکان با یک مشکل درگیر می شوند بهتر است والدین صرف نظر از نتیجه نهایی با گوش دادن و تشویق کردن حمایت های بی قید و شرط خود را به انها بدهند.او توضیح می دهد،”در مواقع شکست،کودک باید بداند که هیچگاه برای تلاش مجدد دیر نیست و این تلاش های بی نهایت با ارزش تر از نتیجه کار هستند”.همچنین او می گوید ،والدین می توانند با پذیرفتن این اشتباهات بایکدیگر به عنوان یک خانواده این ارزش ها را به آنها بفهمانند. شروع یک سرگرمی یا فعالیت جدید،یا حتی پیدا کردن دوستان جدید روش های خوبی برای اموزش به کودکان برای خارج شدن از منطقه امن خودشات و قدردانی از شادی و هیجاناتی است که از پذیرفتن خطرات بدست می اید”.

اعتماد به نفس خودتان را بررسی کنید

اعتماد به نفس خودتان را بررسی کنید

اگر می خواهید به کودکان خود برای تقویت اعتماد به نفس کمک کنید،ابتدا باید اعتماد به نفس خودتان را بررسی کنید. کودکان تقلید کنندهای خوبی هستند،بنابراین والدین باید از روش حل مشکلات خودشان اگاه باشند”.او می گوید،”رو به رو شدن با شکست یا موانع با بخشش و اعتماد به نفس روش خوبی برای اموزش به کودکان است که مشکلات و ناامیدی های خودشان را کاملا قابل قبول و بخش عادی از زندگی بدانند”.کودکانی که شاهد قصد والدین شان برای امتحان مجدد کاری بعد از شکست هستند،قدرت مقابله با چالش های پیش رو خود را خواهند داشت”.

از گفتن کلمه “اما” دست بردارید

یک ،مشاوره حرفه ای معتبر بالینی (LCPC)،درمانگر کودکان و بزرگسالان می گوید، کار دیگری که می توانید انجام بدهید این است که “اما” را به “و” تغییر دهید.برای مثال، ممکن است بگوییم،”وای شما تکالیف تان را خیلی سریع انجام دادید،اما ایا پاسخ های تان را بررسی کرده اید؟”.متاسفانه انچه که فرزند شما می شنود این است”شما تکالیف تان را خیلی سریع انجام دادید،به هیچ وجه کار خود را درست انجام نداده اید”.در عوض،او توصیه می کند کلمه “و” را به جمله خود اضافه کنید،از این رو شما هر چه قبل از “اما” امده است را منفی نمی کنید.در ادامه جملاتی که می توانید به جای ان جمله منفی به کار ببرید را ارائه می دهیم،”وای شما تکالیف تان را خیلی سریع انجام دادید و من مطمئن هستم که شما پاسخ های تان را بررسی کرده اید، درست است؟”

نتیجه گیری

یکی از مهم ترین وظایف والدین اموزش و الگوسازی اعتماد به نفس است. با ایجاد محیطی که به کودک اجازه می دهد احساس امنیت و دوست داشتن کند،انها می توانند برای خطر کردن،اشتباه کردن و یادگیری به روش خودشان مشتاق تر شوند. وقتی کودک یاد می گیرد که خود در حالیکه می تواند مشکلاتش را حل کند به توانایی هایش اعتماد کند، می تواند انعطاف پذیری و اعتماد به نفس لازم برای موفق شدن را در خود تقویت کند.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.