اندازه اسپرم و تخمک چقدر است؟!

برای درک اندازه اسپرم و تخمک باید بگوییم که اندازه ای در حدود سر سوزن را باید تصور کنید! در دوره ی باروری زن یعنی دوره تخمک گذاری، اسپرم از طریق گردن رحم به رحم وارد میشود و توسط ماده ی مترشحه ی مخاطی هدایت می گردد. در ضمن تخمک به درون ورودی لوله ی فالوپ کشیده می شود.

اندازه اسپرم و تخمک

در این مرحله تخمک توسط سلولها از فولیکول که تاج شعاعی نامیده می شوند محاصره می گردد، این سلول ها به تدریج به وسیله ی ترشحاتی از لوله فالوپ شسته می شوند و تنها پرده ی بیرونی ژلاتینی مانندی باقی می ماند. این پرده تخمک را تا رسیدن اسپرم محافظت می کند. هر تخمک حدود صد برابر یک اسپرم است و درون پرده ی خارجی آن انباشته از مواد غذایی است که تخم بارور شده را تا وقتی که به ۳۲ سلول می رسد تغذیه می کند.

اسپرم حدودا یک ساعت طول می کشد تا به لوله ی فالوپ می رسد. هزاران اسپرم تخمک را محاصره کرده و نخستین اسپرمی که به پرده ی بیرونی آن می رسد به درون نفوذ می کند.

بلافاصله پس از تماس یک اسپرم با پرده ی بیرونی، تغییراتی در آن به وجود می آید که از ورود اسپرم های دیگر جلوگیری می شود. اسپرمی که موفق به نفوذ در پرده شده است به کمک آنزیم های موجود در سر خود به عمق نفوذ می افزاید و سپس به پرده ی ظریفتر دوم رسیده به درون بدن سلول وارد می شود.

با رسیدن به هسته ی مرکزی تخمک باروری (یکی شدن هسته های دو سلول) صورت می پذیرد و از وحدت این دو، سلول واحدی ساخته می شود که از سر سنجاق هم کوچک تر است. از این پویایی و رویداد حیاتی، نخستین سلول بدن کودک شما شکل می گیرد.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *