اقدام برای بارداری و جلو افتادن پریود/ مهمترین دلیل آن چیست؟!

مهمترین علت اقدام برای بارداری و جلو افتادن پریود، می تواند استرس باشد… اگر تغییر شرایط جسمی خاصی اعم از چاقی و لاغری و یا رژیم نداشتید؛ جلو افتادن پریود از زمان اقدام به بارداری می تواند “استرس” باشد…

از زمان اقدام به بارداری پریودم جلو می افتد!

خانوم دکتر ۳ ماه هست اقدام به بارداری کردم، تقریباً پریودم منظم بوده ۲۸ تا ۳۰ روزه… اما از وقتی اقدام به بارداری کردم پریودم تقریباً ۵ روز جلو می افته! دارویی هم مصرف نمی کنم. می خواستم علت جلو افتادن پریود را از زمان اقدام به بارداری بدونم؟

پاسخ مشاور نی نی نما:

اگر تغییر شرایط جسمی خاصی اعم از چاقی و لاغری و یا رژیم نداشتید؛ جلو افتادن پریود از زمان اقدام به بارداری می تواند "استرس" باشد. توجه بیش از حد به موضوع باردار شدن سریع و فوری، ایجاد استرس می کند. بهتر است رها باشید و با آرامش کامل در روزهای نزدیک به تخمک گذاری یعنی ۱۱ تا ۱۷ سیکل قاعدگی یک روز در میان نزدیکی داشته باشید تا به امید خدا بارداری اتفاق بیفتد.

در ضمن ۵ روز جلو افتادن پریود طبیعی است.

اقدام برای بارداری و جلو افتادن پریود

مهمترین دلایل جلو افتادن پریود چیست؟!

استرس
یکی از مهمترین علل زود پریود شدن یا پریودهای متعدد استرس است. استرس ممکن است فیزیکی، هیجانی و یا ناشی از محیط اطراف باشد. استرس از هر نوعی سبب به هم ریختن تعادل هورمونی در خانم‌ها شده و منجر به انواع مختلف اختلالات قاعدگی می‌گردد. اگر علت استرس باشد به راحتی با تجویز دارو قابل درمان است.

پیشگیری از بارداری
قرص‌های ضدبارداری می‌تواند باعث شود عادت ماهیانه زودتر از معمول اتفاق افتد، بخصوص اگر شما فراموش کنید یک یا چند قرص را بخورید. آی یو دی یکی دیگر از عوامل ممکن در ایجاد قاعدگی زودرس می‌تواند باشد. اگر قرص اورژانسی ضدبارداری که تحت عنوان قرص لوونورژسترول شناخته شده است را مصرف کنید، این احتمال را به وجود می‌آورید که قاعدگی بعدی زودتر اتفاق افتد.

یائسگی
قطع شدن دائمی پریود در خانم‌ها را یائسگی می‌نامند. یائسگی زنان به تدریج اتفاق می‌افتد و در این مدت بدن خانم متحمل تغییرات هورمونی عمیق شده و سبب ایجاد علائم یائسگی مثل گرگرفتگی می‌گردد. اختلالات و نامنظمی پریود در این دوران شایع هستند که یکی از آن‌ها پریودهای متعدد و زودتر از موعد است.

مصرف مواد مخدر
تحقیقات نشان می‌دهد ۱۵ درصد خانم‌های دارای چرخه قاعدگی منظم که مواد مخدر مصرف کرده‌اند دچار لکه‌بینی یا عادت ماهیانه زودهنگام یا دیرهنگام در دوره بعدی می‌شوند.

بیماری‌های آمیزشی یا مقاربتی
بیماری‌های آمیزشی به خصوص عفونت سوزاکی و کلامیدیائی می‌توانند در خانم‌ها سبب زود پریود شدن شوند. عفونت با کلامیدیا در خانم‌ها خطیر است و سبب درد شدید شکمی، ترشحات چرکی از واژن و پریودهای نامنظم می‌شود. سوزاک سبب ایجاد خارش در ناحیه واژن، ترشح خونی و چرکی از واژن و احساس سوزش هنگام ادرار کردن می‌شود.

فیبروم رحم
معمولا فیبروم رحم دارای یک پوششی است که چسبندگی ضعیف دارد و به علت ریزش آسان مخاط روی فیبروم، خانم دچار پریود یا عادت ماهانه متعدد می‌شود. این خانم‌ها معمولا خونریزی زیاد همراه با پریودهای طولانی مدت نیز دارند.

مشکلات هورمونی
مشکلات تیرویید، هیپوتالاموس یا هیپوفیز که در تولید هورمون‌های زنانه دخیل‌ هستند هم می‌توانند سبب نامنظمی عادات و زود پریود شدن شوند. حتی ممکن است تخمدان‌ها دچار مشکلی باشند و با وجود فرمانی که از مغز دریافت می‌کنند، هورمون کافی تولید نکنند! جالب است بدانید افزایش ترشح هورمون مردانه هم سبب نامنظمی دوره‌ها می‌شود.

افزایش یا کاهش بیش از حد وزن
گاهی اوقات افزایش یا کاهش شدید وزن بدن می‌تواند اختلالاتی در پریود شدن به وجود آورد. بر همین اساس بهتر است درباره دلایل ممکن برای افزایش یا کاهش بیش از حد وزن با پزشک صحبت کنید. او به شما کمک می‌کند وزن خود را تحت کنترل قرار دهید.

اگر یک بار دچار قاعدگی زودرس شدید هستید، جای نگرانی نیست، زیرا این‌ یک اتفاق طبیعی است، ولی اگر مکررا این اتفاق افتاد یا نشانه‌های دیگری چون درد یا خونریزی شدید داشتید، به پزشک مراجعه کنید. یادداشت کردن طول چرخه پریودی می‌تواند در تشخیص قاعدگی زودرس و همچنین کمک به پزشک در تشخیص علت مشکل زود پریود شدن مؤثر باشد.

توجه: برای تعیین طول چرخه پریودی از روز اول پریودی بشمارید. روز اول پریودی روز اول چرخه است و روز اول پریودی بعدی روز آخر چرخه است.

منبع خبر : setare

اشتراک‌گذاری
3 نظر
  1. بنده، قبلا هر روز دو ساعت برنامه روانشناسی رو گوش میدادم اما برنامه ای که متحولم کرد و خشم و نگرانی منو مهار کرد تفسیر شعرهای مولانا بود، برنامه ی گنج حضور پرویز شهبازی !

    این اشعار غذای کافی برای تقویت طبیعی روان رو داره. یک معجزه ی قرن است. فقط گنج حضور !

  2. هر چند عجله کنیم عملکرد طبیعی بدن تدریجی ه . شرط ضروری بارداری سریع، بدون استرس بودنه تا نتیجه مناسب باشه!
    ?

  3. من قبول دارم مرجان جان عزیز !
    من خودم از اعضای گنج حضورم. بعد از ده جلسه گوش دادن مقاومت ذهنی میشکنه و انسان وارد فضای تسلیم و آرامش میشه. بعد از اون به تنظیم بودن هورمون بدنتون دقت کنید این برنامه ها سیستمی تنظیم میکنه مشکلات مغز رو. علاوه بر این تنوع تغذیه هم یکی دیگه از ابزارهای بهبودیه!
    با تشکر از همه عزیزانی که برای آبادی روح و تن در تلاشند!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *