افزایش وزن در بارداری/ مراقب اشتهای کاذب باشید!

در دوران بارداری کیفیت تغذیه مهم تر است تا افزایش وزن. ممکن است زنی که بیش از اندازه چاق است از کسی که زیر وزن طبیعی است، دچار سوء تغذیه بیشتری باشد. هنگامی که وزن بیش از اندازه در زمان حامله گی افزایش یابد ممکن است پس از تولد کودک، کاهش آن بسیار سخت یا غیر ممکن شود.

در زمان حامله گی افزایش وزن در زنان متفاوت است. بعضی در اوایل بارداری وزنشان افزایش می یابد و بعدها متوجه میشوند که وزنشان کاهش پیدا کرده است. بسیاری از زنان، بیشتر در اواخر حامله گی وزنشان افزایش می یابد.

افزایش وزن در بارداری

اگر شما پیش از حامله گی بالای وزن طبیعی بودید، توجه به رژیمتان ضروری است و بایستی از غذاهایی که چاق کننده هستند پرهیز کنید. همچنین زنانی که پیش از حامله گی زیر وزن هستند بیشتر نیازمند توجه به کیفیت غذایشان هستند تا افزایش وزن.

اگر وزن شما پیش از حامله گی طبیعی است، یک تغذیه ی متعادل و متنوع مهم تر است تا کیفیت آن. شما باید بدانید که هر زنی در زمان حامله گی اندکی اضافه وزن پیدا خواهد کرد و لزومی ندارد که به خاطر آن زیاد بخورید.

در حقیقت میزان کالری اضافه ای که شما به دلیل حامله گی باید بخورید ۵۰۰ کالری می باشد که این میزان در هر میزان غذای کوچک هم یافت میشود. برای مثال ۱۰۰ گرم از هسته ها یا آجیلها یا ۲۰۰ گرم موز کالری را تأمین می کند، با این حال شما می توانید اشتهای خود را برای ارضای نیازهای غذایی دنبال کنید، تا آنجا که اطمینان یابید که غذای شما متوازن بوده و محتوی غذاهایی است که شما نیاز دارید.

نیازهای شما بر حسب زمان بارداری

تغذیه مناسب باید پیش از حامله گی و در تمام آن دوران حفظ شود، چرا که نیاز بدن شما و کودک درون شکمتان متغییر است.

پیش از لقاح یا باروری
کارشناسان اذعان دارند که این زمان از نظر تغذيه مهم ترین دوره می باشد. توجه به رژیم غذایی در هفته ها و ماههایی که به باروری می انجامد و کمی گردش خون کند می شود، نیازهای خون شما را از نظر املاح، ویتامین ها و سایر مواد غذایی مورد نیاز به هنگام فاز مهم آمنیوتیک در هفته های اول حامله گی تأمین خواهد کرد.

سه ماهه اول بارداری
در سه ماهه ی اول بارداری اعضاء کودک شما در حال تکوین است و این دوره ای است که از افراط و تفریط باید خودداری شود. تغییر ناگهانی رژیم غذایی عاقلانه نیست و نباید یک دفعه رژیم غذایی گوشتی را به ثباتی تبدیل کرد. ماهها طول می کشد که بدن شما عادت کند. بهتر است بیشتر از غذاهای تازه استفاده کرد. در این دوره به دلیل حالت تهوع، غذای کافی و آنچه مورد نیاز است به بدن نمی رسد، معهذا کودک قادر خواهد بود از ذخیره ی غذایی بدن شما استفاده کند تا شما رژیم غذایی کاملا متعادلی به دست آورید. سعی در خوردن غذاهای مختصر در بین دو وعده غذا داشته باشید که شامل کربوهیدراتها و پروتئین ها باشد. در حالی که محتوی محرکها، به ویژه قند پالایش شده نباشد.

سه ماهه ی دوم بارداری
معمولا از شروع ماه چهارم تا ماه ششم راحت ترین دوره ی حاملگی است. در این هنگام حالت تغذیه ای شما اغلب در ایده آل ترین وضع خود است. شما از حامله بودن خود لذت برده و به روزهای زایمان خود فکر می کنید، احتمالا اشتهای خوبی دارید و در عین حالی که از خوردن زیاد خودداری می کنید از غذاها بهتر استفاده خواهید کرد. در این زمان تغذیه به دلیل رشد کودک مهم است.

سه ماهه ی سوم بارداری
به مرور که به روزهای تولد کودک نزدیک می شوید تغذیه اهمیت خود را حفظ می کند. از خوردن غذاهایی که باعث ایجاد سوء هاضمه و یبوست می شود خودداری کنید.

متوازن بودن رژیم غذایی به شما کمک خواهد کرد که افزایش وزن پیدا کنید. همین طور به شما کمک خواهد کرد تا خوب بخوابید و برای شما انرژی و نیروی لازم را برای زایمان و شیردهی فراهم می سازد.

تغییرات اشتها در بارداری

 عموما اشتهای شما در اواخر بارداری افزایش خواهد یافت که انعکاس افزایش نیازهای غذایی حامله گی می باشند. در صورتی که در اوایل حامله گی به خاطر تهوع از اشتهای شما کاسته می شود یا دشوار است که یک دفعه زیاد غذا بخورید، باید کوشش کنید در هر وعده، کم بخورید اما دفعات غذا خوردن را افزایش دهید.

شما باید چند بار در روز غذا بخورید مثلا، صبح زود، بین صبحانه و ناهار، ظهر، بعد از ظهر و شام. آهسته خوردن نیز مهم است همچنین خوب جویدن غذا از این رو بدین وسیله از بیش اندازه خوردن غذا و سوء هاضمه جلوگیری می شود.

گاهی فقدان اشتها ممکن است به دلیل کمبود ویتامین B باشد. در این صورت ظرف چند روز با خوب خوردن غذا اشتهای شما باز می گردد.

گاهی عده ای از خانم ها احساس می کنند که میلی به بعضی از غذاها به ویژه مواد قندی یا سرخ کرده ندارند و در عوض عده ای هم احساس می کنند میل شدیدی به بعضی از غذاها دارند مخصوصا غذاهای شیرین. در گذشته عده ای از زنان تمایل به خوردن چیزهای غیرخوراکی از قبیل ذغال، خاک و خمیردندان داشتند.

این وضعیت که اصطلاحا به آن «PICU» اطلاق می شود عبارت است از اشتها به چیزهایی که نباید خورده شوند و ممکن است ناشی از کمبود غذایی و کمبود آهن و سایر املاح معدنی مثل «كوبالت» باشد. امروزه این حالت ها به دلیل بهبود وضع تغذیه و رعایت بهداشت به ندرت دیده میشود.

تمایل بیش از اندازه به غذاهای معین یا تنفر برخی غذاها ممکن است، ناشی از تغییر در هورمون های بدن که در زمان حامله گی روی می دهد، باشد. این تغییرات هورمونی به نوبه ی خود ممکن است پرزهای مزه را نیز متأثر سازند. دوست داشتن یا نداشتن مواد غذایی معین تا حدی که منطقی باشد، مضر نیستند.

در هر حال خوردن بیش از اندازه ی میوه های نرم، کیک، شکلات و به طور کلی شیرینی جات و نوشابه های گازدار و آب میوه و بستنی باعث افزایش وزن خواهند شد. بین غذاهای اصلی می توانید از نوعی مواد هیدروکربن مثل دانه ها یا گردو، کشمش و سایر میوه های خشک و سبزیجات خام و میوه مانند هویج و کرفس استفاده کنید و اگر رژیم غذایی شما مغذی باشد متوجه خواهید شد که تنفر شما از غذا کاهش می یابد.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *