استحمام روزانه در دوران بارداری ضرر دارد؟!

در تمام طول حاملگی شستشوی بدن به وسیله ی دوش و حمام، مفید بوده و هیچ گونه محدودیتی از این لحاظ وجود ندارد، فقط در ماه های آخر حامله گی که وزن سنگین است و حفظ تعادل مشکل می شود، باید مراقب بود که در زمین لغزنده ی حمام به زمین نخورد.

استحمام روزانه در دوران بارداری

قبلا بعضی افراد عقیده داشتند که ممکن است آب کثیف وارد مهبل شده و تولید عفونت زهدان کند، اما این عقیده امروزه چندان قابل قبول نمی باشد.

معمولا خانم های حامله بیشتر عرق می کنند و به علت تغییرات هورمونی، ترشحات تناسلی بیشتری دارند. استحمام روزانه نه تنها آرامبخش است، بلکه از عفونت های مختلف نیز جلوگیری می نماید.

موقع حمام کردن از آب ولرم استفاده نمایید، چرا که آب داغ خصوصا در سه ماهه اول و آخر حاملگی موجب سرگیجه می شود. دوش گرفتن هر روز به مدت کوتاه توصیه می شود.

بر اساس تحقیقات، با استفاده مکرر از حمام بخار یا سونا احتمال پیدایش نقص های جنینی مانند نقص در تکامل سیستم ایمنی یا نخاع افزایش پیدا می کند.

برخی محققان معتقدند استفاده کوتاه مدت چند دقیقه ای از حمام آب گرم و در فواصل طولانی مشکلی برای زنان باردار ایجاد نمی کند، اما استفاده از سونای بخار، جکوزی و سایر سیستم های بخارساز، ممکن است خطرات زیادی به دنبال داشته باشد.

گرما و رطوبت زیاد حمام می تواند باعث افزایش درجه حرارت جنین و سقط او شود. لذا برای جلوگیری از خطر سقط جنین، خانم های باردار از سونا، جکوزی و حمام داغ استفاده نکنند.

برای استحمام در دوران بارداری این نکات را رعایت کنید:

– بهتر است از سونا یا بخار زیاد در حمام اجتناب شود و طول مدت حمام کردن کوتاه باشد.

– بهتر است در سه ماهه سوم بارداری از استحمام در وان پرهیز شود، چون احتمال لیز خوردن و افتادن وجود دارد. پس بهتر است از دوش آب استفاده شود.

– نگذارید آب دوش یا وان حمام بیش از حد داغ شود.

– درجه حرارت ۳۸ درجه سانتی‌گراد و بالاتر بدن می‌تواند برای جنین خطرناک باشد، بنابراین درجه حرارت بدنتان را به طور مرتب اندازه بگیرید تا مطمئن شوید خیلی بالا نرفته است.

– اگر شروع به احساس ناراحتی یا ناخوشی کردید، یا متوجه شدید که عرق‌کردن شما متوقف شده است، فورا از حمام خارج شوید.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *