آیا پیشاب باعث بارداری می شود؟

آیا پیشاب باعث بارداری می شود؟

همه افراد با استفاده از روش های جلوگیری از بارداری راحت نیستند، چه یک کاندوم باشد و چه یک قرص ضد بارداری. کسانی که زندگی جنسی فعال دارند، اما نمی خواهند باردار شوند، ممکن است تمایل داشته باشند تا از روش های سنتی پیشگیری از بارداری به نام «روش بیرون کشیدن» استفاده کنند. با این وجود، این روش ممکن است به دلیل پیشاب (یا مایع پیش از منی یا انزال)، مانند سایر روش ها موثر نباشد. این مطلب به شما کمک می کند تا درک کنید که پیشاب چیست، چگونه می توان با پیشاب باردار شد، و چه کاری می توان برای به حداقل رساندن احتمال بارداری ناخواسته انجام داد.

پیشاب چیست؟

پیشاب که همچنین با نام «مایع پیش از منی یا انزال» شناخته می شود، مایعی چسبناک و شفاف است که از پیشاب راه مرد خارج می شود. حدود ۴ میلی لیتر از این مایع، که در نوک آلت تناسلی مردان قابل مشاهده است، در هنگام تحریک جنسی آزاد می شود. یک انزال طبیعی حاوی ۱۰۰ میلیون اسپرم در هر میلی لیتر منی است. از این تعداد، تنها بخش کوچکی وارد رحم شده و تعداد کمتری به انتهای لوله رحمی راه پیدا می کنند که تخمک در آن قسمت قرار دارد. پیشاب در غده پیازی، میزراهی تشکیل می شود، که در زیر غده پروستات تولید مثل مردان وجود دارد. این مایع قلیایی است و خاصیت اسیدی ادرار را خنثی می کند. پیشاب همچنین مجرای ادرار مرد را روغن کاری کرده تا عبور اسپرم ها به داخل واژن تسهیل شود. این ماده حاوی آنزیم ها و مخاط است، اما فاقد اسپرم می باشد. با این وجود، نمی توانید کاملا این احتمال را رد کنید که نمی تواند باعث بارداری شود. به خواندن این متن ادامه دهید تا علت آن را بدانید.

آیا می توان با استفاده از پیشاب باردار شد؟

اینکه می توان از طریق پیشاب باردار شد یا خیر، موضوعی است که کارشناسان مراقبت های بهداشتی نظرات متفاوتی در مورد آن دارند. برخی از کارشناسان عقیده دارند که پیشاب حاوی مقدار کمی از اسپرم است که می تواند منجر به بارداری ناخواسته شود. اگر انزال نیز در همین شرایط اتفاق افتاده باشد، ممکن است مقداری از اسپرم در مجرای ادرار باقی بماند و ممکن است با پیشاب ترکیب شود. حتی یک قطره از پیشاب نیز می تواند اسپرم را حمل کرده و در صورت تماس با واژن می تواند باعث بارداری شود. با این وجود، یک مکتب فکری دیگر تاکید می کند که پیشاب به ندرت حاوی اثری از اسپرم است و حاملگی ناشی از آن بعید به نظر می رسد. اگر مرد انزال قبلی داشته است، پس ادرار می تواند به پاکسازی اسپرم باقی مانده از مجرای ادرار کمک کند. اما یک مطالعه انجام شده توسط استفان کیلیک، وجود اسپرم را در پیشاب، هرچند در مقادیر بسیار اندک تأیید کرد. سپس، یک روش «بیرون کشیدن» وجود دارد که در آن مرد دقیقا قبل از انزال آلت تناسلی اش را از واژن زن خارج می کند تا از بارداری جلوگیری کند. اما با در نظر گرفتن اینکه پیشاب هنوز هم در داخل واژن آزاد می شود، آیا این کار موثر است؟

باورهای غلط و حقایق در مورد «بیرون کشیدن» و اینکه آیا این کار ایمن است؟

باورهای غلط در مورد «بیرون کشیدن» قبل از انزال نهایی، این یک تصور شایع است که «بیرون کشیدن» (قطع عمل مقاربت)، قبل از انزال بهترین راه برای جلوگیری از بارداری است. در این قسمت، ما در مورد باورهای غلط و حقایق در مورد میزان موثر بودن آن در پیشگیری از بارداری صحبت می کنیم.

۱٫ بیرون کشیدن قبل از انزال برای جلوگیری از بارداری: این یکی از بارورهای غلط در مورد انزال است. بیرون کشیدن قبل از انزال ۱۰۰ درصد تضمین نمی کند که در برابر بارداری محافظت می شوید، زیرا همیشه امکان پذیر نیست تا آلت تناسلی را درست قبل از انزال به بیرون بکشید. شریک زندگی تان حتی ممکن است متوجه نشود که انزال شروع شده است یا ممکن است زمان مناسب برای بیرون کشیدن را نداند، و ممکن است در نهایت به طور ناآگاهانه باعث بارداری شما شود.

۲٫ پیشاب فوق العاده ایمن است: زیرا فاقد اسپرم است. مجددا، تئوری های ناقصی در مورد ایمن بودن یا نبودن پیشاب وجود دارد. بنابراین، بهتر است که با احتیاط عمل کنید، به جای اینکه این عقیده را داشته باشید که پیشاب نمی تواند باعث بارداری شود.

۳٫ بیرون کشیدن عوارض جانبی دارد: اعتقاد بر این است که بیرون کشیدن در حین رابطه جنسی باعث بروز سردرد می شود. با این وجود، این یک باور غلط است و بیرون کشیدن در حین مقاربت هیچ گونه خطر سلامتی ندارد.

۴٫ بیرون کشیدن در هنگام رابطه جنسی از بروز بیماری های مقاربتی جلوگیری می کند: برخی از افراد عقیده دارند که بیرون کشیدن در هنگام انتقال جنسی یکی از راه های جلوگیری از انتقال بیماری های مقاربتی است. با این وجود، این طرز فکر صحیح نیست، زیرا عفونت می تواند از طریق تماس پوست به پوست، مقاربت جنسی و تماس دستگاه تناسلی منتقل شود.

۵٫ بیرون کشیدن می تواند باعث ناتوانی جنسی در مردان شود: یک باور غلط دیگر در مورد بیرون کشیدن در حین رابطه جنسی، این است که باعث می شود مرد از نظر جنسی ناتوان یا نازا شود. با این وجود، هیچ مدرکی برای اثبات آن وجود ندارد.اگر شما و شریک زندگی تان بیرون کشیدن را ترجیح می دهید، پس رعایت چند نکته می تواند احتمال بارداری را کاهش دهد.

چگونه می توان از بارداری ناشی از پیشاب جلوگیری کرد؟

چگونه می توان از بارداری ناشی از پیشاب جلوگیری کرد؟

اگر نمی خواهید که باردار شوید، لازم است که اقدامات ایمنی لازم را انجام دهید. روش های پیشگیری از بارداری، بهترین گزینه حتی در هنگام استفاده از روش بیرون کشیدن است. کلاهک دهانه رحم که وارد واژن می شود، می تواند مانع از رسیدن هر گونه اسپرمی به لوله فالوپ شود. دیافراگم مانند کلاهک دهانه رحم عمل می کند که مانع از رسیدن اسپرم ها به لوله فالوپ می شود.

روشهای پیشگیری از بارداری

  • قرص های ضد بارداری: از تخمک گذاری جلوگیری می کنند و از این رو هیچ تخمکی برای اسپرم جهت باروری باقی نمی ماند.
  • وازکتومی: یک روش عقیم سازی مرد است، که در آن مجاری بین بیضه ها و مجرای ادرار بسته می شود تا از ورود اسپرم ها به مجرای ادرار جلوگیری شود.
  • ایمپلنت: کنترل بارداری یکی دیگر از روشهای پیشگیری از بارداری است که از بارداری تا سه سال جلوگیری می کند.
  • اسفنج پیشگیری از بارداری (امروزه اسفنج نونوكسینول ۹): شامل اسفنجی با اسپرم كش است كه قبل از مقاربت در واژن وارد می شود. اسپرم کش، اسپرمهایی که وارد رحم می شوند را از بین می برد.
  • تزریق آمپول های پیشگیری از بارداری یا آمپول دپوپروورا: یک تزریق ضد بارداری موثر است که باید هر سه ماه، اما نه برای بیش از ۲ سال استفاده شود.
  • حلقه پیشگیری از بارداری واژنی: که به آن NuvaRing می گویند، برای جلوگیری از بارداری حدود سه هفته در داخل مهبل قرار می گیرد.
  • کاندوم: برای جلوگیری از بارداری و بیماریهای مقاربتی از کاندوم استفاده کنید. شما می توانید بین کاندوم های زن و مرد انتخاب کنید.
  • روش بیرون کشیدن و پیشاب: نکاتی که باید در هنگام رابطه جنسی از آن تبعیت کنید اگر تمایل دارید که از روش بیرون کشیدن استفاده کنید، به عنوان مثال روش خارج کردن، باید نکات ایمنی را رعایت کنید که می تواند به شما کمک کرده تا از بارداری ناخواسته جلوگیری کنید. توجه داشته باشید که روش بیرون کشیدن به تنهایی نمی تواند ۱۰۰ درصد از بروز بارداری جلوگیری کند.

نکات ایمنی روش بیرون کشیدن

۱٫ قبل از انجام بدون کاندوم، آن را چندین مرتبه امتحان کنید که در حین مقاربت جنسی، شریک جنسی تان از کاندوم استفاده کند. این کار به او کمک می کند تا درک کند که چه زمانی بیرون کشیدن را انجام دهد. انجام این کار چندین بار با کاندوم می تواند به شما کمک کند تا درک کنید که آیا این روش واقعا اثر می کند. اگر مطمئن نیستید، پس از کاندوم یا سایر روش های پیشگیری از بارداری استفاده کنید.

۲٫ بیرون کشیدن می تواند منجر به بیماری های مقاربتی شود بیرون کشیدن در زمان مناسب ممکن است به خوبی برای جلوگیری از بارداری موثر باشد، اما نمی تواند از انتقال بیماری های عفونی مقاربتی جلوگیری کند. بیماری های مقاربتی می تواند از طریق زخم یا ضایعاتی که در دستگاه تناسلی رخ دهد، منتقل شود. علاوه بر این، اگر مرد به بیماری HIV، کلامیدیا یا سوزاک مبتلا شده باشد، خطر انتقال این عفونت ها زیاد است. بنابراین مطمئن شوید که شما و شریک زندگی تان قبل از برقراری رابطه جنسی محافظت نشده، فاقد هر گونه عفونت هستید.

۳٫ پیگیری یک برنامه عملی، صحبت در مورد اینکه چگونه و چه زمانی می خواهید روش بیرون کشیدن را امتحان کنید، قبل از اینکه در واقعیت این کار را انجام دهید، می تواند به شما کمک کند. درک درست از آنچه که باید انجام دهید، از انزال در داخل واژن شما جلوگیری کرده و احتمال بارداری را کاهش می دهد. همچنین، در صورت عدم موفقیت در روش بیرون کشیدن، یک برنامه پشتیبانی داشته باشید. حتی اگر در نهایت بعد از مدتی باردار شوید که اقدامات احتیاطی را انجام دهید، در مورد اینکه چه کاری انجام دهید، صحبت نمایید. یک بارداری بدون برنامه ریزی برای هر دو شریک زندگی بسیار استرس زا است.

۴٫ همیشه محافظ های اضطراری را در دسترس خود داشته باشید اگر از روش بیرون کشیدن استفاده می کنید، استفاده از یک روش پیشگیری از بارداری در جهت اطمینان ایده خوبی است. حتی اگر موفق نشوید که عمل بیرون کشیدن را به موقع انجام دهید، این امر به جلوگیری از هر گونه حاملگی کمک می کند. بهتر است که کاندوم و قرص های ضد بارداری را با خود به همراه داشته باشید. بلافاصله پس از مقاربت خود را تمیز کرده و برای اطمینان از ایمنی، قرص ضد بارداری را مصرف کنید.

۵٫ دوره قاعدگی ماهانه خود را کنترل کنید چرخه قاعدگی ماهانه خود را با ثبت کردن آخرین تاریخ قاعدگی تان کنترل کنید تا بدانید که داشتن رابطه جنسی محافظت نشده در چه مواردی ایمن است. اگر شک دارید، با پزشک خود صحبت کنید و بارورترین روزها را به وضوح مشخص کنید و در آن روزها از روش های ضد بارداری استفاده کنید.

سوالات متداول
۱٫ آیا بدون دخول امکان بارداری وجود دارد؟

اگر انزال در نزدیکی مهبل اتفاق بیافتد، اسپرم وارد واژن شده و به سمت رحم می رود. حتی اگر شریک زندگی تان به طور کامل دخول را انجام نداده باشد، اما انزال در تماس با واژن باشد، احتمال بارداری وجود دارد.

۲٫ آیا حرکات باسن زن در هنگام پوزیشن زن رو می تواند باعث بارداری شود؟

بله، اگر باسن خود را به طور برهنه در پوزیشن زن رو حرکت می دهید و شریک زندگی تان زودتر انزال را انجام داده است، این احتمال وجود دارد که پیشاب وارد واژن شده و احتمال بارداری را افزایش دهد. با این وجود، اگر این کار را کاملا با پوشیدن لباس انجام دهید، احتمال ورود اسپرم ها به واژن کم است.

۳٫ آیا در هنگام تحریک یا تلاش ناموفق برای برقراری رابطه جنسی با لباس پوشیده می توان از طریق پیشاب باردار شد؟

تحریک یا تلاش ناموفق برای برقراری رابطه جنسی، نوعی صمیمیت است که زوجین این کار را با لباس پوشیده بر تن انجام می دهند. حتی اگر پیشاب حاوی اسپرم باشد، احتمال کمی برای ورود اسپرم به واژن وجود دارد. بنابراین، این روش احتمال باردار شدن را کاهش می دهد.

۴٫ آیا می توان با پیشاب در هنگام مصرف قرص های ضد بارداری، حامله شد؟

قرص های پیشگیری از بارداری از تخمک گذاری جلوگیری می کنند. بنابراین هیچ تخمکی جهت باروری با اسپرم وجود ندارد، پس احتمال بارداری صفر است. اگر در حال مصرف قرص های ضد بارداری هستید، هیچ احتمالی برای بارداری با استفاده از پیشاب وجود ندارد.

اگر هیچ برنامه ای برای بارداری ندارید، بهترین روش این است که رابطه جنسی محافظت شده داشته باشید. روش پیشاب تضمینی برای باردار نشدن نیست. برای کمک بیشتر، همیشه می توانید به پزشک مراجعه کنید که می تواند چگونگی بهبود شانس محافظت در برابر بارداری را برای شما توضیح دهد. آیا تاکنون روش بیرون کشیدن را امتحان کرده اید؟ چه اقدامات پیشگیرانه ای را انجام داده اید؟ با ما در بخش نظرات زیر به اشتراک بگذارید.

منبع: momjunction

 

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.