آیا خوردن بلوچیز در بارداری بی خطر است؟

آیا خوردن بلوچیز در بارداری بی خطر است؟ معرفی پنیر های بی خطر در دوران بارداری

هوس خوردن بعضی از غذاها در دوران بارداری گاهی مشکل ساز است. پنیر یکی از موادی است که در غذاهای مختلفی استفاده می شود. از ساندویچ تا سالاد و پیتزا و دیگر غذاهای لذیذ که روی آن پنیر اضافه می شود. با این حال، باید در طول بارداری از خوردن بعضی پنیرها خودداری کرد، زیرا بیشتر این پنیرها از شیر غیر پاستوریزه تهیه می شوند. وقتی یک زن باردار پنیر می خورد، در معرض آلودگی به لیستریا قرار می گیرد. این باکتری می تواند علائمی شبیه آنفولانزا ایجاد کند و امکان عبور از جفت و آلوده کردن جنین را دارد. اما در مورد خوردن بلو چیز چطور؟ در ادامه می خواهیم به جواب سوال آیا خوردن بلوچیز در بارداری بی خطر است؟ برسیم.

مطالب پیشنهادی: آیا خوردن پنیر پیتزا در بارداری می تواند مشکل ساز شود؟

بلو چیز چیست؟

بلو چیز نوعی پنیر مانده است که از شیر گاو، بز یا گوسفند تهیه می شود. این پنیر به به خاطر رگه های آبی درون آن از سایر پنیرها متمایز می شود، دارای طعمی شور و تند و تیز است. این نوع از پنیر دارای چربی پایینی است اما سدیم بالایی دارد، در نتیجه باید مراقب بالا رفتن فشار خون بود. ممکن است مصرف غذاهای کپک زده به نظر خطرناک باشد اما همه کپک ها مثل هم نیستند. در پنیر، کپک ها دو نوع سم که به طور معمول وجود دارد را تولید نمی کنند، مایکوتوکسین ها و آفلاتوکسین ها. این باعث می شود که خوردن آنها بی خطر باشد و لکه های آبی آن نشان دهنده تخمیر است. در حقیقت، وقتی در رژیم غذایی خودتان بلو چیز پاستوریزه شده را وارد می کنید، به بهبود سلامت روده کمک می کنید. مطالعاتی انجام شده است که نشان می دهد بلو چیز می تواند سلامت قلب و عروق را بهبود بخشد و علائم پیری را کندتر کند.

آیا خوردن بلوچیز در بارداری بی خطر است

بلو چیز چطور تهیه می شود؟

بیشتر پنیرهای آبی با استفاده از شیر پاستوریزه گاو یا گوسفند تهیه می شوند. از کشت قارچ پنیسیلیوم برای تصفیه پنیر و ایجاد ظاهر لکه دار آن استفاده می شود. بیشتر داستان ها در مورد چگونگی تهیه بلو چیز به این برمی گردد که شخصی پنیرش را در غار گذاشت و بعد از مدتی که برگشت متوجه ایجاد لکه ها روی آن شد. پنیر راکفورت با استفاده از شیر گوسفند تهیه می شود. قالب ها با قارچ پنیسیلیوم راکفورت مخلوط می شوند و رسیدن اسپور بین سه تا شش ماه طول می کشد. بعد از اینکه اسپورها ظاهر شدند، ممکن است از دستگاهی برای ایجاد سوراخ روی قالب ها استفاده شود. بلو چیز گورگونزولا بعضی اوقات می تواند یک استثنا باشد. معمولاً این پنیرها در غارها تولید می شوند چون دارای محیطی پایدار و مرطوب است که ظاهری متمایز به آن می دهد. برخی از پنیرهای آبی نرم و شور هستند، در حالیکه انواع دیگر ممکن است سفت و تند باشند. در کشورهای مختلف در سراسر جهان، بعضی از انواع محبوب پنیر عبارتند از Bleu de Bresse، Bleu d’Auvergne، Danablu و Blue Cheshire. از طعم های ملایم تا تند، خوشمزه ترین پنیرهای آبی همیشه از شیر بز یا گوسفندهای روستاها تهیه می شوند.

آیا خوردن بلوچیز در بارداری بد نیست؟

اگر به خوردن بلو چیز در بارداری فکر می کنید، باید بدانید که خوردن این پنیر در بارداری مجاز است. بیشتر پنیرهای بلو چیز با استفاده از شیر بز غیر پاستوریزه تهیه می شوند. بلو چیز غیر پاستوریزه دارای باکتری ای به نام لیستریا است که می تواند به سقط جنین منجر شود. پختن پنیر یا مصرف بلو چیز پاستوریزه شده یک راه خوب برای خلاص شدن از این باکتری است. لاستریوز عفونتی است در اثر باکتری لاستریا ایجاد می شد. این بیماری باعث ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن مادر می شود که ممکن است او را مستعد ابتلا به بیماری ها و عفونت های دیگر کند. رشد غیر طبیعی کودک پس از تولد یکی دیگر از عوارض جانبی لیستریوز است که قطعاً شما نمی خواهید فرزندتان به آن مبتلا شود. به طور خلاصه، پنیر آبی پخته شده برای مادران باردار کاملاً بی خطر است.

خوردن کدام نوع از بلوچیز در بارداری مضر است؟

به عنوان یک قانون کلی، زنان باردار باید از همه پنیرهای آبی نرم پرهیز کنند. به این علت که بلو چیز نرم ممکن است حاوی مقادیر بالاتری از لیستریا باشد، بنابراین فرد باردار را بیشتر در معرض بیماری قرار می دهد.

خوردن کدام نوع از بلوچیز در بارداری مضر است؟

نمونه هایی از پنیرهای آبی نرم که مضر هستند عبارتند از:

  • پنیر گورگونزولا
  • پنیر راکفورت
  • پنیر کامبوزولا
  • پنیر بری
  • پنیر دانمارکی

هنگام خوردن سالادهایی که پنیر دارند خطر ابتلا به لیستریا وجود دارد، بنابراین مراقب این مسئله باشید.

مضرات و خطرات خوردن بلوچیز در بارداری

در اینجا خطرات مرتبط با خوردن بلو چیز مضر در دوران بارداری را به شما می گوییم:

  • خطر ابتلا به لیستریوز، بیماری که علائمی شبیه به آنفولانزا دارد و  باعث سقط جنین می شود.
  • اسهال، تب و سردرد.
  • تضعیف سیستم ایمنی بدن و بیماری های نوزاد.
  • رشد غیر طبیعی کودک در رحم.

مصرف کدام نوع از پنیرها در دوران بارداری بی خطر است؟

به طور کلی، مصرف پنیرهای آبی سفت در دوران بارداری خطری ندارد. وقتی درباره پنیرهایی که خوردن آنها برای زنان باردار مجاز است صحبت می شود، گزینه های زیر انتخاب های خوبی هستند، البته به شرطی که پنیر پاستوریزه باشند:

  • پنیر هالومی
  • پنیر خامه ای
  • پنیر کاتیج
  • پنیر فرآوری شده
  • پنیر موزارلا

تنها استثناء در خوردن بلو چیز غیر پاستوریزه استیلتون است. استیلتون یک پنیر بلو چیز سفت است اما از آنجاییکه بیشتر اسیدی است و رطوبت بسیار کمی دارد، باکتری های بی خطری دارد. شما می توانید پنیر استیلتون تهیه شده از شیر غیر پاستوریزه را بخورید. این مورد استثناء به حساب می آید. اما به جز استیلتون، از همه پنیرهای نرم و سفت تهیه شده از شیر غیر پاستوریزه خودداری کنید.

خوردن غذاهایی با بلوچیز که در دوران بارداری بی خطرند

شاید بخواهید بدانید که چه غذاهایی می توانید با پنیر بلو چیز سفت درست کنید. دستور العمل های زیادی وجود دارد که می توانید به صورت آنلاین پیدا کنید. ما نمی خواهیم دستورالعمل پخت غذا را بدهیم، به جای آن به شما می گوییم چطور می توانید از پنیر آبی استفاده کنید.

خوردن غذاهای بلوچیز در بارداری بی خطرند

۱٫ خوردن بلوچیز در بارداری با پیتزا پنیر بلوچیز

همه عاشق پیتزا هستند. برای داشتن یک غذای خوشمزه مقداری پنیر بلو چیز سفت روی پیتزا خود بپاشید. می توانید قارچ، سبزیجات، ادویه جات را به آن اضافه کنید تا طعم بهتری پیدا کنید. پیتزا یک راه عالی برای خوردن همزمان نان و پنیر است. این غذا سالم و خوشمزه است، از خوردن آن پشیمان نمی شوید.

۲٫ خوردن بلوچیز در بارداری با تورتیلا

تورتیلا منبع خوبی از پروتئین، فیبر و کربوهیدرات ها است. تهیه تورتیلا از سینه مرغ آبدار، سالادها و پنیر بلو چیز ذوب شده خیلی ساده و خوشمزه است. اگر می خواهید میزان آهن و فولات را در دوران بارداری بیشتر کنید، اضافه کردن مقداری تورتیلا به رژیم غذایی می تواند مفید باشد. این یک غذای خوب و بدون ضرر است.

۳٫ خوردن بلوچیز در بارداری با استیک پنیر بلوچیز

هیچ چیز مثل یک استیک خوب، چسبناک و آبدار با پنیر بلو چیز ذوب شده نمی شود. برای خوشمزه تر شدن از استیک گوشت گاو استفاده کنید. آن را با یک ظرف سیب زمینی سرخ شده و سالاد میل کنید. اگر هوس خوردن غذاهای دریایی را دارید، می توانید روی استیک ماهی مقداری پنیر آبی پاستوریزه بریزید.

۴٫ خوردن بلوچیز در بارداری با دیپ پنیر بلوچیز

همان طور که قبلاً گفتیم پنیر بلو چیز کارایی های مختلفی دارد. می توان آن را در سالاد ریخت یا در پخت و پز استفاده کرد. حتی می توانید آن را در کراکرهای دیپ استفاده کنید و از آن لذت ببرید.

۵٫ خوردن بلوچیز در بارداری با سالاد تازه

اگر از سس سالاد تکراری خسته شده اید، می توانید از سس پنیر بلو چیز پاستوریزه به جای آن استفاده کنید. بهترین ویژگی سالادها این است که درست کردن آنها ساده و راحت است. می توانید در آن سینه مرغ، آجیل، سبزیجات و روغن زیتون بریزید. وقتی سس پنیربلو چیز را به آن اضافه کنید، یک لایه خامه ای روی آن ایجاد می شود.

اگر زن باردار به طور تصادفی پنیر بلو چیز مصرف کند چه اتفاقی می افتد؟

اگر باردار هستید و به طور تصادفی پنیربلو چیز نرم و غیر پاستوریزه را مصرف کرده اید، نگران نباشید. علائم عفونت لیستریوز معمولاً قبل از ۳۰ روز ظاهر نمی شود. اما باید مراقب بروز علائم آنفولانزا و تب باشید. اگر تب شما از ۳۸ درجه بالاتر برود، باید با پزشک مشورت کنید. بعضی اوقات هم هیچ مشکلی بروز نمی کند. اما ریسک نکنید و مراقب علائم احتمالی باشید و از بدتر شدن عفونت جلوگیری کنید. همچنین، توصیه ما این است که آزمایش خون انجام دهید زیرا به شما نشان می دهد که آلوده شده اید یا نه. برای مواردی که تشخیص به موقع انجام شود، معمولاً آنتی بیوتیک تجویز می شود.

مطالب گفته شده تقریباً همه چیزهایی بود باید در مورد مصرف پنیربلو چیز از آن مطلع باشید. به طور خلاصه باید بگوییم اگر پنیر بلو چیز شما نرم بود، آن را بپزید و بخورید. اگر سفت است، می توانید آن را همانطور که هست بخورید و اتفاقی نمی افتد. این نتیجه مهم مقاله ما است. اما اگر ترجیح می دهید پنیر نرم میل کنید، بهتر است از محصولات پاستوریزه شده استفاده کنید. پاستوریزه کردن باعث از بین رفتن باکتری ها می شود و پنیر را بی خطر می کند. هنگامیکه باردار هستید، باید مراقبت رژیم غذایی خود باشید ولی اضافه کردن مقداری پنیر به آن می تواند انتخاب خوبی باشد.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *