مصرف پنیر پیتزا در بارداری

آیا خوردن پنیر پیتزا در بارداری می تواند مشکل ساز شود؟

با سلام، من علاقه زیادی به خوردن پیتزا دارم و هفته ایی ۳ بار همراه همسرم برای خوردن پیتزا به رستوران می روم،اما الان دو هفته است که متوجه شده ام باردارم و می خواهم بپرسم آیا خوردن پیتزا در دوران بارداری ضرر داره؟، آیا خوردن پنیر پیتزا در بارداری می تونه برای من و جنینم مشکل ایجاد کنه؟ در دوران بارداری چه غذاهایی ضرر داره؟

پنیر پیتزا در بارداری

پاسخ مشاور نی نی نما:

سلام. مصرف زیاد پنیر پیتزا در بارداری به دلیل چربی اشباع، کالری زیاد و نمک فراوان آن توصیه نمی شود و مصرف مداوم آن باعث افزایش چربی و فشار خون بارداری و مشکلات قلبی – عروقی و چاقی می شود.

مطلب پیشنهادی: تغذیه دوران بارداری برای هوش و زیبایی نوزاد

پیتزا در بارداری

مصرف پنیر پیتزا در بارداری

طبق توصیه های کارشناسان تغذیه مصرف اسیدهای چرب اشباع به عنوان یک عامل خطر در بیماری های قلبی عروقی مطرح می باشد و از آنجایی که در هر ۱۰۰ گرم پنیر پیتزا ۴ گرم اسید چرب اشباع وجود دارد که برابر با ۲۲ درصد مقدار توصیه شده روزانه می باشد، باید در مصرف آن احتیاط نمود. از طرفی پنیر پیتزا حاوی مقادیر قابل توجهی سدیم هم می باشد که تقریباً تأمین کننده ۳۳ درصد سدیم مورد نیاز روزانه می باشد و در واقع از نظر تأمین عوامل خطرساز برای سلامتی بسیار قابل توجه تر از عوامل مؤثر بر سلامتی می باشد. قاعدتاً روی بسته بندی همه مواد غذایی باید خصوصیات کامل از جمله میزان چربی، پروتئین، نمک و کالری درج شده باشد، ولی متأسفانه در ایران این موضوع خیلی جدی گرفته نمی شود. در رابطه با کلسیم نیز باید گفت پنیر پیتزا هم مانند سایر لبنیات یکی از منابع خوب تأمین کلسیم به حساب می آید، ولی چون نمک و چربی آن زیاد است، بنابراین در مقایسه با یک لیوان شیر کم چرب به صرفه نیست تا کلسیم مورد نیاز روزانه مان را با خوردن این نوع پنیر تأمین کنیم.

پنیر پیتزا را با سبزیجات فراوان مصرف کنید

نکته: “این مطلب برای حالت کلی و غیر از دوران بارداری نوشته شده است و در رابطه با مصرف پنیر پیتزا در بارداری در بند فوق توضیح داده شده است. ”

استفاده همزمان پنیر پیتزا با سبزیجات فراوان باعث می شود که مواد ناسالم آن کمتر جذب خون شود و مضرات آن را کاهش می دهد. چربی موجود در پنیر پیتزا از نوع خوبی نیست چرا که این چربی از نوع اشباع شده و ترانس است. اسید چرب ترانس، پروسه کش دار شدن پنیر پیتزا را افزایش می دهد و در حقیقت فرآیند کش دار شدن پنیر پیتزا، کیفیت آن را به طور قابل ملاحظه ای کاهش می دهد. اسید چرب ترانس موجب تخریب رگ های خونی می شود به همین دلیل به بیماران قلبی توصیه می شود که تا حد امکان از پنیر پیتزا استفاده نکنند یا همراه با سبزیجات فراوان استفاده کنند. استفاده همزمان پنیر پیتزا با سبزی های پخته یا خام فراوان باعث می شود که مواد ناسالم پنیر پیتزا کمتر جذب شود. در ضمن این ماده غذایی دارای کالری زیادی است و در صورت استفاده بی رویه، باعث چاقی مفرط می شود.

مطلب پیشنهادی: سه ماه اول بارداری چی بخوریم؟! | تغذیه سه ماهه اول بارداری

خوردن چه غذاهایی در بارداری مضر است؟

در دوران بارداری در مصرف این غذاها احتیاط کنید:

  •  ادویه جات زیاد
  • نوشابه
  • انواع سوسیس و کالباس و فست فودها
  • کنسرو تن ماهی
  • پنیر پیتزا
  • آب میوه های صنعتی
  • پنیر محلی
  • شیر غیر پاستوریزه
  • بستنی های باز
  • سبزی و کاهو های رستوران ها و مکان هایی که به روش شستشوی آن ها اعتماد ندارید.
  •  آب آشامیدنی که به سلامت آن اطمینان ندارید.
اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *