آبله مرغان چند روز طول می کشد؟/ بیماری آبله مرغان تا چند روز واگیر دارد؟

آبله مرغان، عفونتی است که باعث راش‌های پوستی تاول‌ مانند، همراه با خارش می‌شود. این عفونت بسیار مسری است و به راحتی از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود.

انتقال بیماری ازطریق تماس مستقیم با ضایعات و از راه تنفسی می باشد. ازحداقل ۴ روز قبل از شروع ضایعات پوستی تا ۵ روز پس ازشروع ضایعات واگیری وجود دارد.

شروع بیماری می تواند با تب خفیف وسر درد و بیحالی باشد که معمولا” این علائم خفیف هستند . شدت بیماری بستگی به سن بروز داشته بطوری که دربزرگسالان شدت بیماری بیش ازکودکان است .

پس ازعلائم عمومی ، ضایعات پوستی مشخص بیماری ایجاد می شود که بصورت ضایعات قرمز رنگی است که برروی آنها دانه های آبدار ریزی بروز می کند . محل اینها درتنه وصورت وسرمی تواند باشد . گروه گروه از این ضایعات بروز کرده ودانه های آبدارریز، چرکی شده وسپس خشک شده ودلمه سیاه رنگی ایجاد می کنند واین دلمه نیز می افتد ومعمولا” جوشگاه یا اسکار بجا نمی گذارد اما درمواردی که عفونت باکتریایی اضافه شود ویا ضایعه بزرگ باشد می تواند ضایعه فرورفته ای بجا بگذارد.

ضایعات آبله مرغان می تواند خارش دار باشد که گاه این خارش بسیار آزار دهنده است .

مدت بیماری معمولا” یکی دوهفته می باشد . احتمال بروز مشکلات داخلی مثل عفونت ریوی وکبدی ومغزی نیز در آبله مرغان وجود دارد که این احتمال درافرادی که از لحاظ سیستم ایمنی ضعیف هستند و بزرگسالان بیشتر است . درموارد خفیف بیماری می توان برای کاهش خارش ازداروهایی مانند کالامین استفاده نمود . ویا اگر خارش شدید باشد وباعث کنده شدن ضایعات گردد می توان از داروهای آنتی هیستامین خوراکی نیز استفاده نمود .

درصورتی که عفونت باکتریایی پوستی ایجاد شده باشد و یا احتمال ایجاد آن با توجه به شرایط زندگی فرد زیاد باشد می توان از آنتی بیوتیکهای موضعی ویا خوراکی نیز استفاده کرد . محیط زندگی فرد نباید خیلی گرم باشد زیرا دیده شده درمحیط گرم تعداد ضایعات بیمار بیشتر شده است . درمورد حمام رفتن توصیه می شود که در حمام از کیسه ولیف زبر استفاده نشود تا حتی المقدور ضایعات کنده نشده تا اسکار بیشتری بجا نگذارند . اما شستشوی بدن با آب ولرم هیچگونه عوارضی برای بیمار دربرندارد .

درمورد دادن مسکن ها به بیمار باید دقت نمود که از آسپیرین نباید استفاده نمود زیرا خطر ایجاد یک عارضه کبدی مغزی را افزایش می دهد . این عارضه با استفراغ های مکررو شدید همراه است که درصورت بروز چنین حالاتی حتما” باید با پزشک معالج تماس گرفت و او را درجریان وضعیت بیمار قرارداد .

داروهای ضد ویروس مثل آسیکلوویر درصورتی که دراوایل شروع بیماری استفاده شود می تواند درکاهش شدت بیماری موثر باشد . وچون بیماری بسیار واگیرداربوده ودرخانواده احتمال بروز بیماری درکودکان زیاد است می توان به محض شروع بیماری دارو را نیز شروع نمود اما باید به خاطر داشت که آبله مرغان درکودک سالم نیاز زیادی به دارو ندارد وبیماری خودبخود بهبود می یابد .

در مورد محل بجا مانده ازضایعات آبله مرغان می توان ازروشهایی مانند میکرودرمابریژن ، جراحی ، تزریق مواد پرکننده ولیزر درمانی استفاده نمود .

آبله مرغان نوعي بيماري است که سراسر بدن را به صورت دانه هاي تاولي و خارش دار مي پوشاند . اين بيماري همانند سرماخوردگي به سرعت منتشر شده و ساير کودکان را مبتلا مي کند . به طور متوسط ، نوددرصد کودکان در آمريکا پيش از رسيدن به پانزده سالگي دچار اين بيماري مي شوند . بيشتر موارد اين بيماري ، در سنين پنج تا ده سالگي روي مي دهد و شيوع آن در فصل هاي زمستان و بهار بيشتر است .

شدت واگيرداري آبله مرغان ، خطرناک نيست . بروز اين بيماري در کودکان نيز خطري ندارد . اما افراد بالغ و نوزاداني که مادر آنها سابقه ابتلا به آبله مرغان نداشته اند ، در معرض خطر قرار دارند . 

پیشگیری‌

در حال‌ حاضر نمی‌توان‌ از آن‌ پیشگیری‌ به‌ عمل‌ آورد.

سرم‌ حاوی‌ پادتن‌ علیه‌ این‌ ویروس‌ برای‌ افرادی‌ که‌ خطر ایجاد بیماری‌ خطرناک‌ در آنها زیاد است‌ (مثل‌ کسانی‌ که‌ داروهای‌ ضدسرطان‌ یا سرکوب‌کننده‌ ایمنی‌ دریافت‌ می‌کنند) استفاده‌ می‌شود.

اخیراً یک‌ واکسن‌ جدید برای‌ این‌ بیماری‌ مورد تأیید قرار گرفته‌ است‌.

عواقب‌ مورد انتظار

بهبود خود به‌ خودی‌.

کودکان‌ معمولاً در عرض‌ ۱۰-۷ روز بهبود می‌یابند، در بزرگسالان‌ این‌ مدت‌ بیشتر است‌ و احتمال‌ بروز عوارض‌ در آنها بیشتر است‌.

پس‌ از بهبود، فرد برای‌ تمام‌ عمر در مقابل‌ آبله‌ مرغان‌ ایمنی‌ دارد.

گاهی‌ پس‌ از طی‌ شدن‌ سیر بیماری‌ آبله‌ مرغان‌، ویروس‌ در بدن‌ به‌ حالت‌ خفته‌ باقی‌ می‌ماند (احتمالاً در ریشه‌ اعصاب‌ نزدیک‌ نخاع‌).

این‌ ویروس‌ خفته‌ ممکن‌ است‌ سال‌ها بعد دوباره‌ بیدار شود و بیماری‌ زونا را ایجاد کند.

عوارض‌ احتمالی‌

• عفونت‌ باکتریایی‌ ثانویه‌ برروی‌ تاول‌های‌ آبله‌ مرغان‌

• عفونت‌ ویروسی‌ چشم‌

• ندرتاً آنسفالیت‌ (التهاب‌ یا عفونت‌ مغز)

• احتمال‌ بروز زونا سال‌ها بعد در دوران‌ بزرگسالی‌

• ندرتاً باقی‌ماندن‌ جای‌ تاول‌، در صورتی‌ که‌ تاول‌ عفونی‌ شود

• میوکاردیت‌ (التهاب‌ عضله‌ قلب‌)

• آرتریت‌ (التهاب‌ مفصل‌) به‌ طور گذرا

• ذات‌الریه‌

• نشانگان‌ رای‌

اصول‌ کلی‌

تشخیص‌ معمولاً با ظهور تاول‌های‌ پوستی‌ داده‌ می‌شود و بنابراین‌ انجام‌ آزمایش‌ ضرورتی‌ ندارد.

درمان‌ با هدف‌ تخفیف‌ علایم‌ انجام‌ می‌گیرد.

برای‌ کاهش‌ خارش‌ از پارچه‌، حوله‌، یا کمپرس‌ آب‌ سرد استفاده‌ کنید.

بیمار را تا حدامکان‌ آرام‌ و خنک‌ نگهدارید. گرما و تعریق‌ باعث‌ بروز خارش‌ می‌شوند.

ناخن‌ها را کوتاه‌ دارید تا بیمار نتواند خود را بخاراند. خاراندن‌ تاول‌ها می‌تواند باعث‌ عفونت‌ ثانویه‌ شود.

رژیم‌ غذایی‌

رژیم‌ خاصی‌ توصیه‌ نمی‌شود.

در این‌ شرایط‌ به‌ پزشک‌ خود مراجعه‌ نمایید

• اگر شما یا کودکتان‌ علایم‌ آبله‌ مرغان‌ را دارید.

• اگر بی‌حالی‌، سردرد، یا حساسیت‌ به‌ نور روشن‌ رخ‌ دهد.

• اگر تب‌ بالای‌ ۳/۳۸ درجه‌ سانتیگراد وجود داشته‌ باشد.

• اگر ضایعات‌ آبله‌ مرغان‌، سرفه‌ نیز به‌ علایم‌ اضافه‌ شود.

اشتراک‌گذاری
4 نظر
  1. واقعا کامل و جامع بود خسته نباشی

  2. چه خوراکیها خورده شود و چه چیزهایی نباید خورد

  3. سلام من ۲۱سالمه نمیدونم ابله مرغان دراوردم یانه اخه دوروزه خارش دارم

  4. سلام من٢٥ سالمه الان ابله مرغان گرفتم خيلي سردرد شديد دارم سلفه هاي خلط دار ميكنم و چشمم هم ميسوزه
    ميترسم نكنه زونا باشه
    ممنون ميشم كمك كنيد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *