برفک واژن در بارداری/ علت سفیدک زدن واژن چیست؟!

چه کسانی به برفک واژن مبتلا می‌شوند؟

برفک واژن بسیار رایج است. حدود سه چهارم از زنان در دوره‌ای از زندگی خود به آن مبتلا می‌شوند. بیش از نیمی از این تعداد،‌ بیش از یک بار آن را تجربه می‌کنند. برفک اغلب زنان را در دهه‌های بیست و سی زندگی مبتلا می‌سازد. این عارضه در دخترانی که هنوز دوران قاعدگی آنها آغاز نشده و در زنان یائسه کمتر شایع است.

در حالی‌که هر زنی ممکن است حداقل یک دور از حملات برفک را تجربه کند، شما به طور خاص مستعد ابتلا به این بیماری هستید اگر:‌

باردار هستید.
آنتی بیوتیک مصرف می‌کنید.
مبتلا به دیابت کنترل نشده هستید.

برفک در دوران بارداری

شما در دوران بارداری بیشتر در معرض خطر ابتلا به برفک هستید. هیچ مدرکی دال بر اینکه برفک واژن بر شانس بارداری شما تاثیرگذار باشد، وجود ندارد. بهتر است بدانید که اگر شما در دوران بارداری به برفک واژن مبتلا شوید،‌ به جنین شما آسیبی نمی‌رسد. با این حال، چنانچه در دوران بارداری یا شیردهی به برفک واژن مبتلا هستید، باید از مصرف داروهای ضد برفک خوراکی اجتناب کنید. در عوض می‌توانید از کرمها یا شیافهای داخل واژینال به اضافه یک کرم ضد برفک در صورت لزوم استفاده کنید.

علائم برفک واژن چیست؟

علائم برفک واژن معمولاً واضح است، اما برخی از مردم ممکن است از آن آگاه نباشند. این علائم عبارتند از:

خارش واژن و درد در اطراف دهانه واژن

آمیزش دردناک در هنگام رابطه جنسی

احساس سوزش هنگام ادرار، در صورت وجود عفونت واژن این احساس ایجاد شده و باید سریعا برای درمان سوزش ادرار اقدام شود.

ترشحات واژن، اگر چه این مورد همیشه وجود ندارد. ترشحات معمولاً بدون بو است و می تواند رقیق و آبکی، یا غلیظ و سفید پنیر مانند باشد.

به غیر از علائم فوق، شما ممکن است علائم زیر را نیز مشاهده کنید:

مهبل (واژن) و فرج قرمز و متورم

پوست ترک خورده در اطراف دهانه واژن

 زخم در نواحی اطراف آن – این علامت بسیار نادر است، اما ممکن است حاکی از وجود بیماری دیگری مانند ویروس هرپس سیمپلکس (که باعث تبخال تناسلی می‎‌شود) باشد.

علل برفک واژن

برفک واژن یک عفونت زنان است که معمولاًتوسط یک نوع قارچ که به طورطبیعی در واژن زندگی می‌کند، ایجاد می‌شود.

بیش از ۹۰٪ از موارد برفک توسط کاندیدا آلبیکنس ایجاد می‌شوند. بقیه موارد ناشی از دیگر قارچهای کاندیدا هستند.

کاندیدا به‌ طورطبیعی در مهبل (واژن) بیش از نیمی از زنان بدون ایجاد هر گونه علامتی زندگی می‌کند.

اعتقاد بر این است که یک تغییر در تعادل طبیعی واژن منجر به رشد کاندیدا و ایجاد علائم برفک می‌شود.

این تغییر می‌تواند یک تغییر شیمیایی باشد- برای مثال، هنگامی‌که شما آنتی بیوتیک مصرف می‌کنید – و یا یک تغییر هورمونی باشد – مانند زمانی که شما باردار هستید.

چه چیزی ابتلا به برفک را افزایش می‌دهد؟

موارد زیر خطر ابتلا به برفک را افزایش می‌دهند:‌

آنتی بیوتیک‌ها

حدود یک سوم از زنانی که آنتی‌بیوتیک مصرف می‌کنند، به برفک واژن مبتلا می‌شوند زیرا آنتی بیوتیک ها بر باکتریهای خودی در واژن تأثیری نمی‌گذارند.

تمام انواع آنتی بیوتیکها می‌توانند شانس ابتلای شما به برفک را افزایش دهد، اما برای ابتلا به عفونت قارچی واژن، قارچ کاندیدا باید در مهبل (واژن) وجود داشته باشد.

بارداری

اگر شما باردار هستید، تغییر در سطح هورمون‌های زنانه، مثل استروژن، شانس ابتلا به برفک و احتمال عود مجدد آن را در شما افزایش می‌دهد.

دیابت

دیابت یک بیماری بلند‌مدت است که به دلیل بالا بودن سطح گلوکز خون ایجاد می‌شود.این بیماری به طور‌معمول از طریق تزریق منظم انسولین و حفظ یک رژیم غذایی سالم و متعادل کنترل می‌شود.

اگر به دیابت کنترل نشده مبتلا هستید – با بالا و پایین رفتن سطح گلوکز در خون و ثابت نماندن سطح آن- شما بیشتر در معرض خطر ابتلا به برفک واژن قرار می‌گیرید.

سیستم ایمنی ضعیف

خطر ابتلا به برفک همچنین در صورت ضعیف بودن سیستم ایمنی بدن شما افزایش می‌یابد – برای مثال، هنگامی‌که شما به یک بیماری فرونشاننده سیستم ایمنی مانند اچ.آی.وی یا ایدز مبتلا هستید، و یا اگر در معرض شیمی‌درمانی قرار دارید.

این بدان علت است که در این شرایط سیستم ایمنی بدن شما،که به طور‌معمول با عفونت مبارزه می‌کند، قادر به کنترل انتشار قارچ کاندیدا نمی‌باشد.

تشخیص برفک واژن چگونه است؟

این بیماری باید توسط پزشک تشخیص داده شود. پزشک شما را معاینه می کند و در صورت لزوم برای شما آزمایش ساده ای تجویز می کند. در این آزمایش از واژن و یا آلت تناسلی مردانه نمونه برداری شده و برای تجزیه و تحلیل به آزمایشگاه فرستاده می شود.

اگر علائم شما به خاطر بیماری های دیگری مانند التهاب واژن یا عفونت تریکومونایی بروز کرده باشند، توسط این آزمایش آنها را می توان تشخیص داد.

البته بیشتر پزشکان به علت نمایان بودن علائم، برفک واژن را بدون نیاز به انجام آزمایش تشخیص می دهند.

برفک واژن یک بیماری مقاربتی نیست لذا لزومی ندارد که شریک جنسی شما نیز به پزشک مراجعه کند و یا موارد پیشگیرانه و یا درمانی خاصی را رعایت کند.

درمان برفک واژن چگونه است؟

اگر علائم شما خفیف باشد معمولا پزشک برای شما یک دوره یک تا سه روزه مصرف داروی ضد قارچ را تجویز می کند.

اگر علائم شدید تر باشند، این دوره طولانی تر خواهد بود.

داروهای تجویز شده توسط پزشک می توانند به صورت خوراکی یا کرم باشند و یا اینکه ممکن است به صورت قرص هایی باشند که باید داخل واژن قرار داده شوند. می توان گفت تاثیر درمانی قرص های خوراکی و قرص های واژنی مشابه هستند.

شما می توانید برخی از این دارو ها را به صورت بدون نسخه نیز تهیه کنید.

در برخی موارد قرص های خوراکی ضد قارچ می توانند باعث بروز عوارض جانبی مانند تهوع، استفراغ، اسهال، نفخ و یا یبوست شوند.

برای زنان باردار و یا شیرده معمولا قرص های خوراکی ضد قارچ به علت تاثیری که می توانند بر روی نوزاد بگذارند تجویز نمی شوند.

قرص های داخل واژنی معمولا عوارض جانبی خاصی را ایجاد نمی کنند اما در برخی موارد می توانند باعث ایجاد تحریک موضعی شوند.

کرم های ضد قارچ معمولا همزمان با قرص های خوراکی یا واژنی و در مواردی که قرمزی و یا احساس درد در اطراف واژن یا فرج وجود دارد، تجویز میشوند.

برای پیشگیری از برفک واژن چه باید کرد؟

همزمان با استفاده از داروهای ضد قارچ می توانید نکات زیر را نیز رعایت کنید و به کاهش برفک واژن کمک کنید.

واژن خود را با صابون های بدون بو و غیر معطر و یا فقط با آب بشویید. از دوش واژن، ژل ها و صابون های معطر و ژل های معطر واژن اجتناب کنید.
در صورتی که نسبت به کاندوم های لاتکس، کرم های اسپرم کش و روان کننده ها حساسیت دارید، از استفاده از آنها اجتناب کنید. می توانید به جای کاندوم های لاتکس از کاندوم های غیر آلرژی زا استفاده کنید.
از پوشیدن لباس های ساخته شده از الیاف مصنوعی و لباس های تنگ خوددرای کنید.

زنانی که به صورت منظم به برفک واژن مبتلا می شوند می توانند از ماست استفاده کنند. می توانید ماست را به صورت کرم یا با استفاده از نوار بهداشتی مورد استفاده قرار دهید. شواهد پزشکی نشان می دهد که این روش درمانی خانگی تا به حال باعث بروز علائم خطرناکی نشده و می توان به عنوان روشی درمانی موثر از آن استفاده کرد.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *