کورک در نوزادان: علائم، علل، پیشگیری و 9 درمان خانگی

کورک در نوزادان: علائم، علل، پیشگیری و ۹ درمان خانگی

کورک ها که همچنین با نام جوش شناخته می شود، یک عفونت باکتریایی یا قارچی فولیکول های مو است که در اعماق پوست رخ می دهد. عفونت معمولا از خراشیدگی یا نیش حشرات ایجاد می شود و سپس به برآمدگی های قرمز رنگ پر شده از چرک تبدیل می شود. کورک ها عمدتا بدون درمان برطرف می شوند. با این وجود، در صورتیکه کورک مجددا رخ داده یا اندازه آن بزرگ تر شده و یا دردناک می شود، مداخله فوری پزشکی لازم است.

در این متن در مورد دلایل جوش در نوزادان، علائم، تشخیص و درمان های مربوطه اطلاعات داده می شود.

آیا کورک در نوزادان شایع است؟

اگرچه چندان شایع نیست، اما می توان کورک ها را در نوزادان مشاهده کرد. کورک می تواند در نوزاد سالم اتفاق بیافتد، اما نوزادان مبتلا به اختلالاتی مانند دیابت، ضعف سیستم ایمنی بدن و کسانی که هم اکنون به عفونت پوستی مبتلا هستند و یا اغلب توسط حشرات نیش زده می شوند، در معرض خطر بالایی قرار دارند.

کورک در کدام قسمت های بدن ظاهر می شوند؟

کورک ها می توانند در هر نقطه از بدن کودک ظاهر شوند، زیرا از یک قسمت بدن به قسمت دیگر پخش می شوند. با این وجود، آنها اغلب در صورت، گردن، شانه، ران، زیر بغل و باسن دیده می شوند.

وقتی کورک ها رشد می کنند، معمولا مانند نقطه قرمز به نظر می رسند و از این رو به راحتی با لکه های قرمز اشتباه گرفته می شوند. با این وجود، این دو اختلال متفاوت از هم هستند. شناخت علائم برای ایجاد تمایز بین کورک و سایر اختلالات پوستی ضروری است.

کورک در کدام قسمت های بدن ظاهر می شوند؟

علائم کورک در نوزادان

کورک معمولا با یک تورم قابل توجه شروع می شود. سپس به دلیل تشکیل چرک، بزرگ تر شده و دردناک تر می شود. با بزرگ شدن کودک ممکن است علائم دیگری را به شرح زیر نیز مشاهده کنید.

  • ظهور یک سر سفید یا زرد بر روی ناحیه ملتهب
  • افزایش اندازه و درد توده
  • افزایش درد
  • تب و لرز
  • تورم غدد لنفاوی مجاور

بسته به علت کورک، کودک می تواند علائم بیشتری را از خود بروز دهد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

در اکثر موارد، کورک ها در مدت دو هفته بهبود پیدا می کنند. با این وجود، ایده خوبی است که هنگام بروز شرایط زیر، با پزشک مشورت کنید.

  • کورکی که اندازه و یا تعدادش افزایش داشته است
  • کورک هایی که گسترش می یابند و به هم می پیوندند، باعث اختلالی به نام کاربونکولوز می شوند.
  • کورک بزرگ تر و دردناک تر شده و باعث می شود که احساس ناراحتی کنید
  • تب بیشتر از ۱۰۰ درجه فارنهایت (۳۷٫۷  درجه سانتی گراد)
  • قرمزی پوست اطراف کورک با خارش غیرقابل کنترل.
  • مجددا کورک در محل مشابه و یا سایر قسمت های بدن رخ داده است
  • کورک بر روی صورت یا ستون فقرات ظاهر می شود

اگر کورک بترکد، ایده خوبی است که به پزشک مراجعه کنید. اکثر کورک ها در کودکان علائم شدیدی را نشان نمی دهند و در خانه قابل کنترل هستند.

درمان های خانگی برای کورک نوزادان

هنگامی که کورک برای اولین بار ظاهر می شود، حفره پر از چرک (آبسه) وجود ندارد. در این مرحله، پزشکان ممکن است داروهای خانگی زیر را توصیه کنند.

۱٫ کمپرس گرم و مرطوب: میتوانید به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه و به مدت ۳ تا ۴ مرتبه در روز کمپرس گرم و مرطوب را بر روی پوست اعمال کنید. این کار می تواند باعث تخلیه کورک شود. پس از تخلیه کورک، آن را با یک باند ضد عفونی کننده تمیز بپوشانید تا از پخش شدن عفونت جلوگیری کنید.

۲٫ پماد: اگر کورک با استفاده از کمپرس گرم تخلیه نشد، پس استفاده از پماد های موضعی که چرک را از کورک تخلیه می کنند، امتحان کنید. به این نوع از پماد، «مرهم drawing» گفته می شود. به طور معمول حاوی دارویی به نام آمونیموم بیتومین سولفونات است که باعث می شود سطح جوش باز شود.

۳٫ شست و شوی ناحیه عفونی: نواحی آسیب دیده با صابون ضد باکتریایی شسته می شوند. دستان خود را قبل و بعد از شستن کورک بشوئید تا مانع از پخش شدن کورک ها به سایر قسمت های بدن شوید.

۴٫ الکل: با مالش الکل، ناحیه عفونی را پاک کنید که کاملا برای پوست کودک بی ضرر است. گاهی اوقات، این به تنهایی ممکن است برای درمان کورک هایی که ممکن است در اثر عفونت ساده ایجاد شده، کافی باشد.

۵٫ روغن نارگیل: اگر چندین کورک روی پوست سر قرار داشته باشد، ممکن است به دلیل گرما و هوا باشد. در این حالت، روغن نارگیل کاملا خالص را بر روی کورک اعمال کنید. روغن نارگیل کاملا خالص دارای خاصیت ضد باکتریایی و نرم کننده است که به طور بالقوه می تواند در بهبود کورک ها موثر باشد.

۶٫ عسل، هریسه، و جعفری: اگرچه این روش های درمان خانگی عمدتا بر اساس حرف مردم است، اما استفاده از عسل، هریسه و جعفری ممکن است باعث تسکین علائم برای کودک شما شود.

۷٫ عسل: عسل یک ضد عفونی کننده طبیعی است. استفاده از آن بر روی کورک های بزرگ شده و تخلیه شده می تواند به جلوگیری از بروز عفونت کمک کند.

۸٫ هریسه: هریسه یا ضماد ساخته شده از نان را در یک پارچه قرار دهید، در شیر داغ خیس کرده و بر روی کورک نگه دارید. به درمان التهاب و التیام کورک کمک می کند.

۹٫ جعفری: برگ ها را بجوشانید تا نرم شوند. آب اضافی را خارج کرده و با برگ های آب پز شده یک کمپرس درست کنید. گفته می شود با استفاده از کمپرس، کورک بهبود پیدا می کند.

همیشه قبل از استفاده از درمان خانگی بر روی پوست کودک، با پزشک مشورت کنید.

درمان های خانگی برای کورک نوزادان

علل کورک در نوزادان

باکتری هایی به نام « استافیلوکوکوس اورئوس» (استاف) که بر روی پوست وجود دارد، شایع ترین علت بروز کورک است. معمولا باعث بروز مشکلی نمی شود. با این وجود، عفونت ممکن است به دلایل زیر بروز کند.

۱٫ سرایت از یک فرد مبتلا به عفونت: کورک می تواند از یک فرد دچار عفونت به کودک منتقل شود. توجه به این نکته مهم است که به جای کورک، چرکی که در کورک ها ایجاد می شود مسری است و بنابراین عامل اصلی شیوع عفونت است.

۲٫ سایر عفونت های پوستی: اگر کودک به سایر عفونت های پوستی دچار است، در نتیجه مستعد ابتلا به کورک است. این اتفاق به دلیل تضعیف سد پوست که اغلب در اثر مشکلات پوستی مانند اگزما ایجاد می شود، رخ می دهد.

۳٫ آسیب پوستی یا نیش حشره: یک آسیب پوستی یا نیش حشره می تواند راهی برای ورود باکتری ها ایجاد کرده و در نتیجه باعث بروز کورک می شود.

۴٫ کورک های ترکیده: کورک های ترکیده می توانند باعث پخش شدن عفونت از یک سمت بدن به سمت دیگر بدن شوند. این می تواند منجر به پخش شدن کورک به سایر قسمت های آسیب ندیده بدن شود.

۵٫ بهداشت ضعیف: بهداشت ضعیف می تواند باعث تجمع تعریق و سلول های مرده پوست در چین و درز طبیعی پوست شود. این مکان، محلی برای باکتری های منجر به عفونت می شود، بنابراین باعث کورک می شود.

۶٫ سایش پوست: لباس های تنگ باعث سایش پوست شده و همچنین باعث تهویه ضعیف پوست می شوند. این مساله می تواند پوست را به محلی برای پرورش باکتری ها تبدیل کرده و به جوش منجر شود.

تشخیص کورک در نوزادان

تشخیص به موقع علت می تواند به جلوگیری از ناراحتی کودک کمک کند. در زیر روش تشخیص احتمالی توسط پزشک ارائه شده است.

تاریخچه پزشکی: این مرحله اولیه تشخیص است. پزشک علائم را بررسی کرده و از تاریخچه سلامتی کودک اطلاعات کسب می کند.

معاینه فیزیکی: کورک را معاینه کرده تا شدت آن مشخص شود.

کشت: این روش تشخیص ممکن است در موارد متوسط ​​تا شدید کورک به کار رود. در این فرایند، پزشک نمونه ای از چرک را برداشته و آن را برای آزمایش باکتریایی به آزمایشگاه می فرستد. این کشت به تعیین نوع باکتریهای ایجاد کننده کورک کمک خواهد کرد.

آزمایش خون: اگر کورک مجددا عود کرده یا کودک برخی از اختلالات پزشکی داشته باشد، آزمایش خون انجام می شود. تشخیص علت زمینه ای، می تواند دوره درمان کورک ها را تعیین کند.

درمان کورک در نوزادان

گاهی اوقات کورک ها به خودی خود یا با کمک یک درمان خانگی بهتر می شوند. اما اگر بهتر نشد، درمان زیر قابل تجویز است.

درمان کورک در نوزادان

۱٫ برش و تخلیه کورک

این رایج ترین روش درمانی کورک است. پزشک از بی حسی موضعی یا یک ماده خنک کننده برای بی حسی ناحیه استفاده کرده و سپس به آرامی کورک را برش می دهد. سپس از گاز استریل پنبه ای برای فشرده سازی و خارج کردن چرک از کورک استفاده می شود. این زخم بخیه نشده، اما با یک مرهم آنتی بیوتیک پوشیده می شود تا بهبود پیدا کند.

کل فرآیند به عنوان یک عمل جراحی جزئی در کلینیک به صورت سرپایی انجام می شود و شما می توانید کودک را بعد از عمل به خانه ببرید. پزشک ممکن است از شما بخواهد روز بعد یا چند روز دیگر مجددا به پزشک مراجعه کرده تا پانسمان را تغییر داده و روند بهبود معاینه شود.

۲٫ درمان آنتی بیوتیکی سیستمیک

در این فرآیند، آنتی بیوتیک ها از طریق قطره داخل وریدی یا تزریق به کودک داده می شود. آنتی بیوتیک ها در ابتدا به مبارزه با باکتری هایی که منجر به عفونت شده کمک می کنند، بنابراین در نهایت منجر به تسکین کورک می شوند. این روش درمانی معمولاً در موارد کورک های شدید استفاده شده که می تواند عوارضی ایجاد کند و بنابراین کورک تخلیه نمی شود.

۳٫ بدون لمس کردن کورک صبر کنید

درمان دیگری برای بهبود کورک، «دست نزدن به آن» است که هنگام بروز کورک بر روی صورت در نظر گرفته می شود. در این روش، قسمت آسیب دیده پوست را تا حد امکان بدون تغییر نگه داشته و لمس نمی کنید. با این وجود، انجام این روش برای کودکان دشوار است، زیرا کودکان فعال هستند و دشوار است که به کودک بیاموزید که به کورک ها دست نزده یا هر بخشی از صورتش را لمس نکند.

اگر کودک علائم ثانویه مانند تب داشته باشد، پزشک داروهای مربوطه را برای او تجویز می کند.

عوارض کورک در کودکان

درمان سریع نه تنها باعث بهبود و تسکین کورک می شود، بلکه می تواند از بروز عوارض مانند موارد ذکر شده در ادامه نیز جلوگیری کند.

جای زخم: کورک های بزرگ ممکن است جای زخم باقی بگذارند. عموما زخم در یک دوره زمانی ناپدید می شود، اما ممکن است به طور کامل ناپدید نشود.

گسترش عفونت: وقتی کودک دچار عفونت شد، معمولا توصیه می شود که مراقب پخش شدن عفونت باشید. باکتری های موجود در کورک ممکن است در قسمت های دیگر بدن پخش شوند. این به طور بالقوه می تواند باعث عفونت ثانویه مانند سلولیت شود، که یک عفونت خوش خیم ثانویه است.

ترومبوز سینوس کاورنوس: CVT یک عارضه بسیار نادر ناشی از کورک است. این مشکل زمانی رخ می دهد که لخته خون در فضای پشت سوکت چشم ایجاد می شود. این لخته خون ایجاد شده و باعث افزایش فشار بر مغز شده و در نتیجه علائمی مانند سردردهای شدید و زیاد، تورم چشم ها، و درد اغلب شدید چشم رخ می دهد. اگر این بیماری به موقع با آنتی بیوتیک درمان نشود، می تواند خطرناک شود.

عوارض ناشی از کورک بسیار نادر است و اکثر آنها در مواردی اتفاق می افتد که کورک های شدید نادیده گرفته می شوند و به آنها توجه پزشکی نمی شود. با اقدامات پیشگیرانه ساده می توان از بروز آنها جلوگیری کرد.

پیشگیری از کورک در نوزادان

در اینجا چند اقدام ساده برای جلوگیری از بروز کورک ذکر شده است.

  • بهداشت را برای جلوگیری از تجمع عرق و سلول های مرده پوست در شکاف های پوستی رعایت کنید.
  • به دنبال علائم کورک باشید و به محض مشاهده هر چه سریعتر اقدام کنید.
  • اگر کودک دچار کورک شده است، آن را با دقت تمیز کرده و از پخش شدن عفونت جلوگیری کنید. از صابون ها و شامپوهای ضد باکتریایی برای کودک استفاده کنید
  • لباس و حوله کودک خود را بعد از هر بار استفاده، در محلول ضد باکتریایی بشویید تا از انتشار هرگونه عفونت پوستی موجود در پوست سالم جلوگیری شود.
  • اگر کودک در حال حاضر به کورک مبتلا است، ببینید که کودک جوش را مالش نداده، فشار نداده و جوش را با نوک انگشت نمی ترکاند.
  • اگر کودک درمان شده است، زخم را تمیز نگه داشته و تا زمان بهبودی از گاز استریل استفاده کنید.
  • برای جلوگیری از عود مجدد آن، پزشکان ممکن است حمام با ضد عفونی کننده را توصیه کنند. اگر قصد این کار را دارید، با پزشک مشورت کنید.
سوالات متداول
۱٫ مدت زمان لازم برای بهبودی کورک چقدر است؟

کورک ها به طور کلی دو هفته بر روی پوست باقی می مانند. بنابراین، اگر کورک بیش از دو هفته بر روی پوست باقی ماند و هنوز دردناک است، به پزشک مراجعه کنید.

۲٫ آیا دندان در آوردن می تواند باعث بروز کورک در نوزاد شود؟

خیر. دندان در آوردن باعث بروز کروک نمی شود.

با رعایت بهداشت می توان مانع از بروز کورک در نوزادان شد. با این وجود، اگر کودک به عفونت مبتلا شد، باید با مراقبت های سریع پزشکی آن را کنترل کرد. استفاده از برخی از داروهای خانگی ممکن است در مراحل اولیه نیز مفید باشد. اما اگر درمان تجویز شود، برای جلوگیری از بروز هرگونه عارضه، باید طبق دستورالعمل پزشک معالجه صورت گیرد.

آیا نکاتی برای مقابله با کورک در نوزادان دارید؟ آن را در بخش نظرات زیر با ما به اشتراک بگذارید.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.