8 خطر استفاده از دستگاه خانگی تست ضربان قلب جنین (دستگاه سونی کید)

۸ خطر استفاده از دستگاه خانگی تست ضربان قلب جنین (دستگاه سونی کید)

روزی که ضربان قلب کودک را در رحم می شنوید، بسیار مهم است. این حالت، شادی و اطمینان خاطر را در مورد سلامتی کودک می دهد. پزشک از شما می خواهد در طی معاینات قبل از تولد با استفاده از نظارت قلب جنین به ضربان قلب گوش کنید.

برخی از مادران دوست دارند که یک مانیتور قلبی بخرند تا هر زمان که می خواهند، به ضربان قلب کودک گوش دهند. اما آیا این کار ایده خوبی است؟ چگونه می توانید ضربان قلب کودک را در خانه نظارت کنید؟ این متن تمام این سوالات را پاسخ داده و به سوالات بیشتری در مورد نظارت بر ضربان قلب جنین پاسخ می دهد.

مانیتور نظارت بر قلب جنین

مانیتور قلب جنین، وسیله ای دستی است که از امواج صوتی برای شنیدن ضربان قلب کودک استفاده می کند.

مانیتورها همچنین داپلر یا مانیتور قلب نامیده می شوند. آنها کوچک و به راحتی قابل حمل هستند و به راحتی در دسترس همگان قرار دارند. اگرچه پزشکان و ماماها در معاینات دوره بارداری از آن استفاده می کنند، اما شما نیز می تواند از آن در خانه استفاده کنید.

دو نوع مانیتور وجود دارد:

  • داپلرها (که به آن پروب داپلر یا دوپتون گفته می شود)
  • فتوسکوپی (که مانند گوشی پزشکی است).

داپلرها، همه افراد در اتاق می توانند به ضربان قلب کودک گوش دهند، در حالی که با فتوسکوپی تنها یک نفر می تواند این صدا را بشنود.

ضربان طبیعی قلب جنین

ضربان طبیعی قلب جنین بین ۱۱۰ تا ۱۶۰ ضربان در دقیقه (bpm) متغیر است. ضربان قلب جنین از هفته ششم بارداری قابل اندازه گیری است و در طول دوره حاملگی قابل تغییر است، که در هفته دهم بارداری به ۱۷۰ bpm رسیده و در زمان انتهای بارداری به ۱۱۰ bpm کاهش پیدا می کند.

مانیتور قلب جنین چگونه عمل می کند؟

مانیتور قلب جنین یک پروب دارد که از فناوری سونوگرافی برای تشخیص امواج صوتی با فرکانس بالا تولید شده توسط ضربان قلب استفاده می کند. این کاوشگر امواج فراصوتی را از طریق پوست و بافت به کودک می فرستد. پس از مواجه با حرکات، امواج بر می گردند و دستگاه آنها را به صدا تبدیل می کند، که تولید صدای ضربان قلب کودک است. سپس دستگاه صدا را برای بهتر شنیدن شما تقویت می کند.

از کجا می توان مانیتور قلب جنین را خریداری کرد؟

مانیتور قلب جنین را می توان به صورت آنلاین یا از فروشگاه های لوازم پزشکی خریداری و اجاره کرد. اگر تصمیم به خرید یکی دارید، تنها دستگاه مورد تایید توسط سازمان غذا و دارو را که برای استفاده بی خطر است، خریداری کنید.

دستگاه شنیدن صدای قلب جنین در خانه

چگونه می توان از مانیتور جنین در خانه استفاده کرد؟

مانیتور قلب جنین می تواند در ابتدا کمی نگران کننده باشد، اما استفاده از آن نسبتا ساده و قابل استفاده است.

به لوازم زیر نیاز خواهید داشت:

  • داپلر جنین
  • ژل سونوگرافی
  • محلی راحت برای نشستن یا دراز کشیدن
  • دستمال یا حوله
طرز استفاده:

۱٫ مقداری ژل سونوگرافی را روی شکم خود قرار دهید تا استاتیک به حداقل برسد و تشخیص ضربان قلب جنین آسان شود.

۲٫ داپلر را روشن کرده و به آرامی برروی قسمت پایین شکم خود بکشید. کمی به سمت بالا و نزدیک به ناف حرکت کنید تا شروع به شنیدن صدای ضربان قلب کنید. وقتی شروع به شنیدن ضربان قلب کودک می کنید، به صفحه داپلر نگاه کنید. اگر ضربان قلب میزان ۱۲۰ bpm و یا بیشتر از این مقدار بود، احتمالا ضربان قلب جنین است که مانند صدای حرکت اسب ها به صورت چهار نعل است.

۳٫ وقتی این کار به اتمام رسید، دستگاه را خاموش کرده و ژل را از روی شکم خود پاک کنید.

۴٫ دستگاه را با جریان هوا خشک کنید یا آن را با پارچه تمیز کنید. از مواد شیمیایی یا آب برای تمیز کردن استفاده نکنید. اگر ضربان قلب جنین آن گونه که باید باشد، به نظر نمی رسد، با پزشک مشورت کنید.

چه زمانی می توان ضربان قلب جنین را شنید؟

با استفاده از داپلر، می توانید ضربان قلب جنین را در حدود هفته ۱۲ بارداری بشنوید. نتیجه معمولا بستگی به موقعیت جنین و وزن مادر دارد.

آیا نظارت بر ضربان قلب جنین می تواند به کودک آسیب برساند؟

معمولا وقتی پزشک یا ماما به طور مرتب از داپلر استفاده می کند، دلیلی برای نگرانی وجود ندارد. اما اگر به طور مکرر از مانیتور در خانه استفاده می کنید، کودک اغلب در معرض امواج فراصوت قرار می گیرد که می تواند مضر باشد.

خطرات عمده نظارت بر قلب جنین در خانه چیست؟

نظارت بر ضربان قلب جنین چندین خطر دارد. سازمان غذا و دارو ایالات متحده نیز توصیه می کند که از مصرف آنها اجتناب کنید.

۱٫ آموزش مناسب برای این کار را ندیده اید

ممکن است به راحتی که سونوگرافر می تواند ضربان قلب کودک را بشنود، قادر به انجام این کار نباشید. هر صدای داخلی که می شنوید، ممکن است مانند ضربان قلب جنین به نظر برسد.

۲٫ تشخیص هر گونه علائم خطر دشوار است

آموزش ندیده اید که تغییرات ضربان قلب یا ریتم ضربان قلب را بشنوید، که در واقع می تواند یک مشکل را نشان دهد.

دستگاه سونی کید

۳٫ تاخیر در مداخلات پزشکی

با فرض اینکه همه چیز خوب است، تفسیر نادرست صداها می تواند مراجعه به مطب پزشک را به تاخیر بیاندازد، و منجر به عواقب شدیدی شود. اگر کودک در معرض یک خطر واقعی باشد، همانطور که در مطالعات گزارش شده است، تاخیر در مراجعه به پزشک می تواند منجر به فاجعه شود.

۴٫ وسواس

داشتن داپلر در خانه می تواند باعث ایجاد وسواس برای چک کردن مداوم کودک شود.

۵٫ ایجاد استرس می کند

هنگامی که قادر به گوش دادن به ضربان قلب کودک نیستید، به احتمال زیاد دچار استرس خواهید شد که این برای کودک نیز بد است.

۶٫ شنیدن ضربان قلب کودک سخت است

گاهی اوقات، اگر کودک در پوزیشن نامناسبی قرار داشته باشد یا اگر مانیتور جوابگو نیست، گوش دادن به ضربان قلب کودک آسان نیست.

۷٫ تجهیرات نامناسب

نظارت در خانه، نتایج دقیقی را به همراه ندارد، زیرا آنها به دستگاه های اندازه گیری بیمارستان متصل نیستند. در اکثر موارد، آنها فقط تجهیزات پر قدرت هستند که امواج فراصوت مضر را منتشر می کنند. ابزارهای بهتر برای استفاده در خانه بسیار گران هستند.

۸٫ امواج خطرناک سونوگرافی

امواج سونوگرافی می توانند بافت ها را گرم کرده و همچنین باعث ایجاد کاویتاسیون (حباب های ریز) در بافت ها شوند.

اگر نگران کودک هستید، چه کاری باید انجام دهید؟

اگر نمی توانید ضربان قلب جنین را با مانیتور بشنوید، و اگر کودک کمتر از حد طبیعی حرکت می کند، یا اصلا حرکت نمی کند، سریعا به پزشک مراجعه کنید. در همین حال، می توانید چند چیز را امتحان کنید تا کودک حرکت کند.

  • نوشیدنی سرد بنوشید
  • یک میان وعده شیرین بخورید
  • برای مدتی دراز بکشید
  • استفاده از دستگاه را برای ایمنی و امنیت کودک خود را متوقف کنید. از استرس غیر ضروری دوری کنید.
  • برای اطمینان، با پزشک خود مشورت کنید. توجه داشته باشید که فتوسکوپی نیز خطرات استرس مشابهی را داشته و باید از آن جلوگیری کرد.
دستگاه تست ضربان قلب جنین
سوالات متداول
۱٫ آیا استفاده روزانه از داپلر جنین در خانه ایمن است؟

ایده خوبی نیست که هر روز از داپلر در خانه استفاده کنید. اگرچه روش تشخیص ضربان قلب کودک ساده است، اما همیشه آسان نیست. همچنین اثرات طولانی مدت آن می تواند بد باشد، زیرا کودک هر روز در معرض امواج اولتراسوند قرار می گیرد. مطابق با سازمان غذا و دارو ایالات متحده، داپلر دستی فقط در صورت وجود اورژانس پزشکی یا تحت نظر یک متخصص ممکن است مورد استفاده قرار گیرد.

۲٫ آیا می توان از گوشی پزشکی برای شنیدن ضربان قلب کودک استفاده کرد؟

بله، ممکن است این کار را امتحان کنید، اما شنیدن ضربان قلب جنین بسیار دشوار است. با این حال، برخی از پزشکان توصیه نمی کنند که آن را امتحان کنند.

۳٫ آیا می توانید ضربان قلب کودک را با داپلر جنین بشنوید؟

بله، اگر داپلر در وضعیت صحیح قرار گرفته باشد، می توانید ضربان قلب جنین را بشنوید. برای گوش دادن به ضربان قلب کودک، آن را بالای استخوان ناحیه شرمگاهی قرار دهید. داپلر را به سمت راست، در قسمت معده حرکت دهید تا ضربان قلب خودتان شنیده شود.

۴٫ آیا ضربان قلب جنین می تواند در مورد جنسیت کودک چیزی را نشان دهد؟

خیر، ضربان قلب جنین نمی تواند جنسیت کودک را مشخص کند.

۵٫ قیمت داپلر چقدر است؟

قیمت داپلر جنین بسته به ویژگی ها و مارک تجاری از ۴۰ دلار تا صدها دلار متغیر است. بهتر است کودک خود را در معرض امواج فراصوت غیرضروری قرار ندهید. مگر اینکه آموزش دیده باشید و بتوانید بین ضربان قلب جنین و صدای کلی شکمتان تفاوت قائل شوید، در غیر این صورت نظارت بر ضربان قلب جنین مفید نیست. در هر صورت، فقط به استرس می افزاید و اطمینان خاطر کاذب به شما می دهد.

به طور خلاصه، بهترین اقدام این است که داپلر خانگی خریداری نکنید و تنها منتظر معاینه پزشک بمانید تا به ضربان قلب کودک گوش دهید.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *