سوزش معده در اوایل بارداری

۱۲ روش خانگی را برای تسکین و کاهش سوزش معده در اوایل بارداری

سوزش معده در دوران بارداری بسیار شایع است و حدود یک چهارم تا نیمی از زنان باردار را تحت تاثیر قرار می دهد. این حالت معمولا در سه ماهه اول یا دوم بارداری رخ داده و تا پایان دوران بارداری ادامه پیدا می کند. در این مقاله قصد داریم تا ۱۲ روش خانگی را برای تسکین و کاهش سوزش معده در اوایل بارداری ارائه کرده و به هر گونه سوال تان در این زمینه پاسخ دهیم. با ما همراه باشید.

مطالب پیشنهادی: سوزش معده در بارداری و جنسیت جنین

سوزش معده چیست؟

سوزش معده به حالتی گفته می شود که در آن اسید درون معده به مری و گاهی به حلق باز می گردد و بافت ها را تحریک می کند.

علت سوزش معده در اوایل بارداری چیست؟

سوزش معده در دوران بارداری دو علت مهم دارد. علت اصلی سوزش معده در اوایل بارداری هورمونی به نام پروژسترون است. پروژسترون در دوران بارداری به عنوان یک شل کننده عضلانی عمل کرده و باعث شل شدن بافت های پیوندی و ماهیچه ها می شود. در فرایند هضم غذا، خوراکی از مری به معده می رود و از بخش ماهیچه ای در انتهای مری به نام «اسفنگتر کاردیا» گذشته و وارد معده می شود. اسفنگتر دریچه ورود غذا به معده است. وقتی که غذا می خورید، این دریچه باز شده و غذا وارد معده می شود و پس از آن اسفنگتر بسته می شود تا اسید معده به مری برگشت نکند. در دوران بارداری هورمون پروژسترون باعث شل شدن ماهیچه اسفنگتر کاردیا شده و در نتیجه مقداری اسید به معده باز می گردد. وقتی در دوران بارداری زیاد غذا می خورید و یا در حالت خوابیده قرار می گیرید، این مساله شایع تر است. علت دیگر سوزش معده، رحم در حال رشد است. با پیشرفت بارداری رحم فضای بیشتری را اشغال کرده و به دیگر اعضا شکمی مثل معده فشار وارد می کند. هر چه به پایان بارداری نزدیک تر می شوید، این مساله شدیدتر خواهد شد. عمل گوارش نیز آرام و کند تر می شود به طوریکه غذا خمیرتر شده و مدت بیشتری در شکم باقی می ماند. این مساله باعث احساس سوزش در پشت جناق سینه می شود و درد از شکم به سمت بالا تا گلو گسترش پیدا می کند.

علت سوزش معده در اوایل بارداری چیست

چگونه می توان سوزش معده در اوایل بارداری را درمان کرد؟

علائم سوزش معده در دوران بارداری شامل احساس سوزش در قفسه سینه، صداهای خشن تنفسی، سرفه، گلو درد یا آسیب دندان است. در ادامه روش هایی را برای تسکین سوزش معده ارائه می کنیم.

۱٫ برای درمان سوزش معده در اوایل بارداری حجم غذای خود را کم کنید

اغلب سوزش معده همراه با حالت تهوع است. اگر به حالت تهوع صبحگاهی دچار هستید، احتمالا خوردن مقدار کمی غذا مشکلی ایجاد نمی کند. با این حال اگر اشتهای تان زیاد است مراقب زیاد غذا خوردن و پرخوری باشید. سعی کنید به جای سه وعده غذا در روز، پنج تا شش وعده کوچک غذا بخورید و غذاها را به خوبی بجویید.

۲٫ برای درمان سوزش معده در اوایل بارداری مایعات را جرعه جرعه بنوشید

سعی کنید تا آب را به تدریج و جرعه جرعه در طی وعده غذایی مصرف کنید. قورت دادن یک باره آب می تواند باعث سوزش معده شود. همچنین در هنگام مصرف شیر مراقب باشید. اگرچه شیر دارای خاصیت قلیایی است که تاثیر آرامش بخشی بر انتها معده دارد، اما وجود ترکیبات پروتئینی آن باعث تولید اسید بیشتر می شود. بنابراین با وجود اینکه در ابتدای خوردن شیر التیام کوتاه مدت را تجربه می کنید، اما بعدا این مشکل تشدید خواهد شد.

۳٫  برای درمان سوزش معده در اوایل بارداری سر تخت خود را بالا بیاورید

حدود ۶۰ سانتی متر اول تحت را باید به اندازه ۱۵ تا ۲۰ سانتی متر بالا بیاورید. می توانید برای این کار از یک بالش استفاده کنید. این بالش باید به اندازه کافی سفت باشد تا سطح نیم تنه بالایی را بالا ببرد.

۴٫ برای درمان سوزش معده در اوایل بارداری در هنگام شب بر روی پهلو سمت چپ خود دراز بکشید

خوابیدن بر روی پهلو سمت چپ می تواند به زنانی که از مشکل سوزش معده رنج می برند، کمک کند؛ زیرا رفلاکس اسید را کاهش می دهد. اگر به این شکل قرار بگیرید، برگشت اسید معده به درون مری دشوار خواهد بود. گاهی اوقات فرد می تواند برای بهتر شدن شرایط بر روی یک صندلی با زاویه ۴۵ درجه بخوابد.

۵٫ برای درمان سوزش معده در اوایل بارداری زنجبیل مصرف کنید

مصرف زنجبیل به شکل دمنوش یا بیسکوبیت می تواند به طرز قابل توجهی مشکل سوزش معده را تسکین دهد.

برای درمان سوزش معده در اوایل بارداری زنجبیل مصرف کنید

۶٫ برای درمان سوزش معده در اوایل بارداری آهسته غذا بخورید

جهت درمان سوزش معده در اوایل بارداری، توصیه می شود تا آهسته غذا بخورید. بلعیدن غذا بدون اینکه آن را به خوبی بجویید، باعث سوزش سر دل و سوء هاضمه می شود. بنابراین با آرامش غذا خورده و از خودن غذا لذت ببرید.

۷٫ برای درمان سوزش معده در بارداری پس از مصرف هر وعده غذایی نشسته یا بایستید

پس از هر وعده غذایی نباید دراز بکشید. می توانید بعد از غذا یک پیاده روی لذت بخش داشته و یا به کارهای منزل رسیدگی کنید. بعد از غذا دراز نکشیده و هر کاری که نیاز به خم شدن دارد را انجام ندهید. این کار باعث بازگشت اسید به مری می شود و سوزش معده را به همراه دارد.

۸٫ برای درمان سوزش معده در اوایل بارداری از مصرف غذاهایی که باعث تشدید سوزش معده می شوند، اجتناب کنید

به طور معمول مصرف چربی، شکلات، مرکبات و کافئین می توانند باعث سوزش معده شوند. بنابراین توصیه می شود از مصرف این خوراکی ها پرهیز کنید. البته شرایط برای هر خانمی متفاوت است. برخی از خانم ها می توانند یک غذای پر ادویه و یا یک بشقاب پر از ماکارونی را همراه با سس مصرف کرده و هیچ گونه ناراحتی احساس نکنند. معمولا غذاهایی که زنان ویار می کنند، بیشترین میزان سوزش معده را ایجاد می کنند. مصرف چای و قهوه و سیگار کشیدن می تواند سوزش معده را تشدید کند.

۹٫ برای درمان سوزش معده در بارداری لباس های تنگ نپوشید

پوشیدن لباس های تنگ می تواند فشار بیشتری به شکم وارد کرده و سوزش معده در اوایل بارداری را تشدید می کند. بنابراین توصیه می شود در دوران بارداری لباس های گشاد مخصوص خانم های باردار را به تن کنید.

برای درمان سوزش معده در بارداری لباس های تنگ نپوشید

۱۰٫ برای درمان سوزش معده در بارداری آدامس بجویید

جویدن آدامس می تواند به تسکین سوزش معده کمک کند. جویدن آدامس ترشح بزاق را تحریک کرده که حاوی بی کربنات است. بزاق و بی کربنات بلعیده شده و بی کربنات می تواند اسید بازگشته به مری را خنثی کند.

۱۱٫ برای درمان سوزش معده در بارداری سرکه سیب برای تسکین سوزش معده

یکی از روش های خانگی برای تسکین سوزش معده، استفاده از سرکه سیب است. کافی است که ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری سرکه سیب را با ۲۵۰ میلی لیتر آب ترکیب کرده و بنوشید. با وجود اینکه سرکه سیب اسیدی است، اما به تعادل تولید اسید در معده و متعادل سازی اسید معده کمک می کند.

۱۲٫ برای درمان سوزش معده در بارداری داروهایی برای تسکین سوزش معده

اگر هیچ کدام از روش های خانگی موثر نبود، می توانید مصرف داروها را امتحان کنید. ضد اسیدها می توانند باعث تسکین و بهبود سوء هاضمه شوند. این داروها با خنثی کردن اسید معده عمل می کنند تا لایه های پشتیبان سیستم گوارشی را ناراحت نکند. فقط به خاطر داشته باشید که نباید بیش از اندازه از ضد اسیدها مصرف کنید. خصوصا مصرف زیاد انواع ضد اسید حاوی آلومینیوم می توانند برای جنین در حال رشد سمی باشند.

برای درمان سوزش معده در بارداری داروهایی برای تسکین سوزش معده

چه زمان باید برای برای سوزش معده در اوایل بارداری باید به مطب پزشک مراجعه کرد؟

اگر هر یک از علائم زیر را دارید، برای درمان سوزش معده باید به مطب پزشک مراجعه کنید:

  • سوزش شدید سر دل همراه با درد در قفسه سینه
  • داشتن مدفوع سیاه و مانند قیر
  • استفراغ به رنگ خون روشن یا استفراغی که شبیه به دانه های قهوه به نظر می رسد
  • کاهش وزن بدن بدون تلاش برای کاهش وزن
  • بهبود نیافتن علائم سوزش معده با تغییر در سبک زندگی و استفاده از درمان های خانگی
  • داشتن حالت تهوع، تب، سردرد، استفراغ یا سوزش سر دل
  • احساس حالت خفگی در هنگام خوردن غذا، مشکل در بلع یا احساس گیر کردن غذا در گلو

آیا سوزش معده در اوایل بارداری عوارضی به همراه دارد؟

عوارض ناشی از رفلاکس معده و روده چندان شایع نیستند و با مصرف داروهای موثر جهت تسکین سوزش معده، می توان به راحتی آنها را درمان کرد. با این حال، بسیاری از این داروها را نمی توان در دوران بارداری مصرف کرد و این مشکل پس از زایمان برطرف خواهد شد. به علاوه، پیچ خوردگی ارگان ها در شکم و فشار ایجاد شده به رحم در اثر رشد جنین نیز می تواند در رفلاکس اسید معده در دوران بارداری نقش داشته باشند که با زایمان برطرف خواهد شد.

سخن آخر

سوزش معده و رفلاکس اسید معده یکی از مشکلات شایع در دوران بارداری است که تقریا یک چهارم تا نصف زنان باردار آن را تجربه می کنند. در این مقاله سعی کردیم تا ۱۲ روش خانگی را جهت تسکین و بهبود سوزش معده در بارداری ارائه کنیم. در صورتیکه مشکل شما با این روش های خانگی برطرف نشد و یا تشدید شده و با علائم دیگری همراه است، توصیه می شود که جهت تشخیص و درمان به مطب پزشک مراجعه کنید. اگر هر گونه سوالی در خصوص سوزش معده در دوران بارداری دارید، لطفا در بخش نظرات زیر با ما به اشتراک بگذارید.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.