اگزما پوست

بهترین روش های درمان اگزما در طب سنتی

اگزما یک بیماری مزمن پوستی است که افراد زیادی به آن دچار می شوند. این بیماری می تواند در تمام گروه های سنی اتفاق بیفتد، اما در نوزادان بیشتر از بزرگسالان شایع است. نشانه های این بیماری عبارتند از پوست خشک، قرمزی، تورم، پوسته پوسته شدن، تاول ها، ترک خوردگی، زخم های چرکی و خارش مداوم. این حالات می تواند در قسمت های مختلف بدن مانند صورت، دست، مچ پا، پشت زانو، گردن و سینه رخ دهد. طب سنتی راهکارهایی را برای درمان این مشکل ارائه کرده است. در این مقاله قصد داریم تا راهکارهای طب سنتی را برای درمان اگزما ارائه کنیم. با ما همراه باشید.

درمان اگزما

عوامل مختلفی از جمله آلرژی، عوامل محیطی، عرق کردن و استرس عاطفی همه می توانند باعث بروز اگزما شوند. شیوع اگزما می تواند مزمن یا حاد باشد. اگر اگزما درمان نشود، می تواند ناراحتی بسیاری ایجاد کند. داروهایی مختلفی در بازار به فروش می رسد که می توانید از آنها جهت درمان اگزما استفاده کنید، اما بسیاری از آنها مبتنی بر مواد شیمیایی هستند و حتی ممکن است علائم را تشدید کنند. برای بسیاری از افراد، درمان اگزما با طب سنتی گزینه ای بهتر برای مقابله با اگزما است. به همین دلیل طب سنتی راهکارهایی را برای حل مشکل اگزما در نظر گرفته است.

اگزما چیست؟

روش های طب سنتی برای درمان اگزما

اگزما و درمان آن در طب سنتی

پرهیزهای غذایی

اولین و مهم ترین مساله برای درمان اگزما داشتن یک رژیم غذایی مناسب و مصرف غذاهای صحیح است. نکات زیر را حتما در نظر بگیرید:

  • از مصرف سس مایونز، فست فودها، کره های بازاری و گیاهی اجتناب کنید
  • مصرف روغن های تراریخته و بازاری را ترک کنید. فقط از روغن های سالم و طبیعی مثل روغن زیتون، روغن کنجد و روغن های حیوانی سالم مصرف نمایید
  • بهتر است تا بعد از هر وعده غذایی به مدت سه ساعت غذا نخورید
  • اگر عصبی هستید، بهتر است غذا نخورید
  • به حالت ایستاده و با عجله غذا نخورید
  • مصرف غذاهای خام و پخته با هم توصیه نمی شود. مثلا سالاد و ترشی و انواع خورشت ها را با هم مصرف نکنید که منجر به فساد در معده می شود
  • بهتر است مواد غذایی خام را حدود نیم ساعت قبل از مواد غذایی پخته شده یا سه ساعت پس از آن مصرف کنید.
  • هر گونه مایعاتی را همراه با غذا یا بلافاصله پس از غذا مصرف نکنید. این کار باعث می شود تا غذا به خوبی هضم نشده و باعث سردی می شود
  • گوشت گاو و گوساله و گوشت مرغ مصرف نکرده و به جای آنها گوشت شتر، گوسفند و پرندگانی مثل بلدرچین و کبک مصرف کنید
  • وعده غذایی شام را فراموش نکنید. حتی اگر چند تکه نان و خرما باشد، سعی کنید حتما شام بخورید.
  • چای سیاه را از وعده های نوشیدنی خود حذف کرده و اگر تمایل زیادی به نوشیدن این چای دارید، آن را بسیار رقیق میل کنید.
  • اگر مشکل یبوست دارید، حتما برای درمان یبوست اقدام کنید
رژیم غذایی برای درمان اگزما
۲٫ درمان اگزما با بلغور جو دوسر کلوئیدی

بلغور جو دوسر کلوئیدی (بلغور جو دو سر بسیار ریز) می تواند در درمان اگزما بسیار موثر باشد. این ماده حاوی خواص ضد تحریک پذیری، ضد التهابی و آرام بخش است که باعث کاهش خارش و درد می شود. برای استفاده از آن کافی است تا یک یا دو پیمانه بلغور جو دو سر کلوئیدی را به آب ولرم وان حمام خود اضافه نمایید. به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در آن آب استحمام کنید. پوست خود را به آرامی خشک کرده و از یک مرطوب کننده ملایم استفاده نمایید. همچنین می توانید یک قاشق غذاخوری شیر سرد را به دو قاشق غذاخوری بلغور جو دو سر کلوئیدی افزوده و یک خمیر غلیظ ایجاد نمایید. این خمیر را بر روی ناحیه آسیب دیده اعمال کرده و برای چند دقیقه آن را ماساژ دهید. خمیر را به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بر روی پوست خود نگه دارید و سپس با آب خنک آن را بشوئید. هر یک از این درمان ها را به مدت چند هفته تا چند ماه ادامه دهید تا بهبودی حاصل شود.

۳٫ درمان اگزما با زردچوبه

به طور گسترده از زردچوبه جهت درمان اگزما با طب سنتی استفاده می شود. زردچوبه از جمله گیاهانی است که به دلیل ویژگی های آنتی اکسیدانی در مراقبت از پوست مفید است. علاوه بر این، کورکومین، ماده فعال موجود در زردچوبه، دارای خواص ضد التهابی و ضد باکتری است که به درمان التهاب و خارش کمک می کند. برای استفاده از زردچوبه جهت درمان اگزما کافی است تا یک و نیم قاشق چای خوری زردچوبه را با شیر کافی مخلوط کنید تا خمیری تشکیل شود. این خمیر را دو بار در روز بر روی پوست آسیب دیده بمالید تا قرمزی و خارش آن برطرف شود. به جای آن می توانید نصف قاشق چای خوری زردچوبه را به یک فنجان آب جوش اضافه نمایید و برای ۱۰ دقیقه آن را بجوشانید. صبر کنید تا سرد شود. شما می توانید آن را نوشیده و یا آن را بر روی ناحیه آسیب دیده اعمال کنید. تکرار هر کدام از این روش های درمانی فوق دو یا سه بار در روز به شما کمک می کند تا از این بیماری رهایی پیدا کنید.

۴٫ درمان اگزما با نمک اسپوم

نمک اپسوم یکی دیگر از درمان های موضعی آرام بخش برای اختلالات پوستی جدی مانند اگزما است. سولفات منیزیم موجود در نمک اپسوم دارای خواص ضد التهابی است که به کاهش التهاب کمک کرده و خارش را کاهش می دهد. همچنین نمک اپسوم، حذف سموم از بدن را بهبود می بخشد و اثر ضد میکروبی آن باعث کاهش ضایعات اگزمای ملتحمه می شود.

برای این منظور یک یا دو پیمانه نمک اسپوم را در یک وان حمام پر از آب گرم مخلوط نمایید. ۱۰ تا ۱۵ قطره روغن اسانس اسطوخودوس را به آن اضافه کنید. ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در آن استحمام کرده و سپس پوست خود را خشک کنید و یک مرطوب کننده بر روی آن اعمال نمایید. این کار را دو تا سه بار در هفته انجام دهید.

هشدار: به خاطر داشته باشید که حمام نمک اسپوم به کسانی که مشکلات قلبی، فشار خون بالا و یا دیابت دارند، توصیه نمی شود.

۵٫ درمان اگزما با بابونه

بابونه یکی دیگر از داروهای محبوب اگزما است و در طب سنتی تاکید زیادی برای استفاده از این گیاه جهت درمان اگزما شده است. این گیاه دارای زردینه هایی است که دارای خواص ضد التهابی بوده و به کاهش خارش، التهاب، تورم و قرمزی کمک می کند. یک قاشق غذاخوری گل بابونه را به یک فنجان آب جوش اضافه کنید. حداقل ۱۵ دقیقه صبر کنید تا تهنشین شود. صبر کنید تا محلول خنک شود. آن را در یک تکه پارچه تمیز ریخته و به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بر روی پوست آسیب دیده قرار دهید. این درمان را سه بار در روز تا زمانی که علائم فروکش کند، ادامه دهید. حتی می توانید چند قطره روغن اسانس بابونه را در یک قاشق غذاخوری روغن زیتون بریزید. آن را بر روی ناحیه آسیب دیده اعمال کرده و برای ۱۰ دقیقه آن را ماساژ دهید. این کار را حداقل دو بار در روز تکرار کنید تا علائم برطرف شوند.

Image result for بابونه

۶٫ خیار !

میزان بالای آب موجود در خیار همراه با خواص ضد التهابی، این میوه را تبدیل به یک درمان مناسب برای اگزما می کند. برای این منظور خیار را در قطعات کوچک بریده و آنها را حداقل برای دو ساعت در آب قرار دهید. در نهایت مایع را بر روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید. صبر کنید تا به مرور زمان خشک شده و سپس آن را با آب گرم بشوئید. این کار را چند بار در روز و برای دو ماه تکرار کنید.

همچنین می توانید خیار را در قطعات کوچک بریده و به مدت ۳۰ دقیقه در داخل یخچال قرار دهید. سپس این خیار های سرد را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بر روی ناحیه آسیب دیده پوست قرار دهید. این کار را سه یا چهار بار در روز و به مدت چند ماه انجام دهید.

۷٫ چوب صندل

از چوب صندل در پزشکی آیورودا برای درمان بسیاری از مشکلات پوستی، از جمله اگزما  استفاده می شود، زیرا دارای خواص آرامش بخش، خنک کننده، ضد میکروبی و ضد التهابی است که به درمان پوست ملتهب و خشک کمک می کند. علاوه بر این، چوب صندل به بهبود زخم اگزما کمک می کند.

یک قاشق غذاخوری از هر کدام از پودر چوب صندل و کافور را با هم در گلاب یا آب معمولی مخلوط کرده تا خمیر غلیظی ایجاد کنید. این خمیر را بر روی ناحیه آسیب دیده اعمال کنید. به مدت ۱۰ دقیقه صبر کرده و سپس آن را با آب ولرم بشوئید. این کار را دو بار در روز و به مدت یک ماه تکرار کنید.

Image result for چوب صندل

سخن آخر

اگزما یک بیماری شایع پوستی است که افراد در سنین مختلف از آن رنج می برند. در بسیاری از موارد می توان اگزما را بدون مراجعه به مطب پزشک و با روش های خانگی درمان کرد. در این مقاله سعی کردیم تا روش های مختلف توصیه شده در طب سنتی را برای درمان اگزما ارائه دهیم. آیا شما روش های دیگری برای درمان اگزما می شناسید؟ لطفا تجربیات خود را در بخش نظرات زیر با ما به اشتراک بگذارید.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *