چه خانم هایی به سونوگرافی سه بعدی نیاز دارند؟

چه خانم هایی به سونوگرافی سه بعدی نیاز دارند؟

سونوگرافی سه بعدی از جمله تست های رایج در دوران بارداری است. در این نوع سونوگرافی با استفاده از نرم افزار خاصی عکس ها تبدیل به عکس سه بعدی می شوند. این سونوگرافی برای برررسی دقیق اندام ها انجام می شود؛ اما تمام زنان باردار به انجام این سونوگرافی احیتاجی ندارند. آیا می دانید چه خانم هایی باید سونوگرافی سه بعدی انجام دهند؟ آیا می دانید که سونوگرافی سه بعدی در چه زمانی انجام می شود؟ این سونوگرافی چه خطراتی به همراه دارد؟ اگر می خواهید پاسخ این سوالات را بدانید، به خواندن این متن ادامه دهید.

سونوگرافی سه بعدی چیست؟

در سونوگرافی سه بعدی امواج صوتی از زوایای گوناگون به بدن جنین تابانده می شود و انعکاس این امواج با استفاده از نرم افزارهای پیشرفته کامپیوتری دچار تغییراتی می شود. این اسکن از اندام به صورت دستی و از طرف سونوگرافیست یا با استفاده از دستگاه های پیشرفته تر و جدید پروپ انجام می شود و یک تصویر سه بعدی ارائه می شود. در این نوع سونوگرافی می توان تمام ارگان های جنین از سر تا نوک انگشتان را به شکل دقیق مشاهده و بررسی کرد.

سونوگرافی سه بعدی - دکتر زهره محمدزاده - سونوگرافی سروش - غرب تهران

سونوگرافی سه بعدی چگونه انجام می شود؟

این کار معمولا توسط رادیولوژیست مجرب انجام می شود. روند انجام سونوگرافی سه بعدی تفاوتی با سونوگرافی معمولی ندارد. تنها تفاوت این است که بر خلاف سونوگرافی های معمولی، نیازی به پر کردن مثانه پس از انجام سونوگرافی سه بعدی نیست. با این حال، مطالعات نشان می دهد که اگر حدود ۳۰ دقیقه قبل از انجام سونوگرافی سه بعدی آبمیوه مصرف کنید، جنین هوشیارتر خواهد شد.

سونوگرافی سه بعدی چه زمانی انجام می شود؟

سونوگرافی سه بعدی تنها با تشخیص پزشک انجام شده و معمولا سه ماهه دوم بهترین زمان برای انجام این کار است. با توجه به حساس بودن جنین در سه ماهه اول و کم شدن مایع آمنیوتیک در سه ماهه آخر، انجام سونوگرافی سه بعدی در سه ماهه اول و سوم توصیه نمی شود. در برخی از مراکز برای اینکه نتیجه بهتری ارائه شود، معمولا سونوگرافی سه بعدی را در بین هفته های ۲۷ تا ۲۸ بارداری انجام می دهند، با این حال انجام این سونوگرافی باز هم به نظر پزشک بستگی دارد.

آیا همه زنان باردار باید سونوگرافی سه بعدی انجام دهند؟

خیر. سونوگرافی سه بعدی در شرایط خاص انجام می شود و تمام زنان باردار نیاز به انجام سونوگرافی سه بعدی ندارند. سونوگرافی سه بعدی فقط با تشخیص و تجویز پزشک انجام می شود. با مشاهده بیماری های ارثی و کروموزمومی در فرزندان خانواده درجه اول زن باردار و همچنین اگر زن باردار در سونوگرافی های معمولی سه ماهه اول و سوم مشکل خاصی داشته باشد، با تشخیص پزشک مربوطه سونوگرافی سه بعدی انجام خواهد شد.

مزایای سونوگرافی سه بعدی

  • این سونوگرافی برای تشخیص ناهنجاری های جنین حائز اهمیت است.
  • هر نوع نقص در ستون فقرات و نخاع جنین با این روش قابل تشخیص است
  • می توان مشکلات آناتومی جنین را ارزیابی کرد. یعنی اختلال چه در اندام بیرونی و چه در اندام های درونی قابل تشخیص خواهد بود.
  • از این روش برای تشخیص اختلالات عصبی جنین و فلج مغزی استفاده می شود
سونوگرافی دو بعدی، سونوگرافی سه بعدی و سونوگرافی چهار بعدی در بهترین سونوگرافی تهران
آیا سونوگرافی سه بعدی عوارضی دارد؟

در این خصوص، هدی کرمی رئیس انجمن علمی مامایی ایران می گوید «سونوگرافی های چند بعدی می توانند خطر سقط جنین و نارسایی جنین را افزایش دهند و بر سلامت جنین تاثیرگذار هستند». وی خاطرنشان کرد که از هفته ۱۱ تا ۳۰ بارداری انجام هر گونه سونوگرافی را توصیه نمی کنیم، مگر اینکه قبل از هفته ۱۱ بارداری مادر دچار خونریزی یا عارضه ای شده باشد که در این صورت می توان از سونوگرافی سه بعدی استفاده کرد. در غیر این صورت تحت هیچ شراطی نباید سونوگرافی سه بعدی انجام داد که سلامت مادر و جنین را به خطر می اندازد.

سخن آخر

سونوگرافی سه بعدی معمولا در سه ماهه دوم بارداری و بنابر تشخیص پزشک انجام خواهد شد. با توجه به خطراتی که این سونوگرافی برای مادر و جنین به همراه دارد، تنها در صورتیکه سابقه بیماری های ارثی یا کروموزمی در خانواده درجه اول زن یا مشکلاتی در سونوگرافی های معمول زن مشاهده شود، با تشخیص و توصیه پزشک، سونوگرافی سه بعدی انجام خواهد شد. اگر هر گونه سوالی در خصوص سونوگرافی سه بعدی دارید، لطفا در بخش نظرات زیر با ما به اشتراک بگذارید.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *